• wilmerinca

Underhållning av gäster på bröllop

Vad brukar man underhålla gästerna med och hur aktiverar man de under en 6 timmar lång middag?
    Vill gärna ha tiips på vad man kan göra så de inte blir uttråkade.
    Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Underhållning av gäster på bröllop
  • Jessica24

Oftast behövs det inte så mycket för att göra en bröllopsfest rolig. Det sker i de flesta fall av sig själv, men korta tal, sång, musik, mingel, dans, en massa god mat och dryck osv.

Vill du tips, så tycker jag det är kul med:
    * Festhäften (roliga små citat, en rolig beskrivning av alla gästerna, bordsplaceringen, sånger, vett och ettikett-regler mm)
    * "Ljussången"
    * En egenkompnerad sång till brudparet

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • Juno

Första steget är att se till att middagen INTE blir 6 timmar. Det blir lätt tråkigt att sitta så länge.

Är det du som är bruden? I så fall ska du inte behöva bekymra dig utan lämna över det ansvaret till en toastmaster/madam eller ett värdpar som har fixat ett kul festhäfte med lite pyssel tex ordfläta och frågesport. Där kan också finnas instruktioner om att alla män får kyssa bruden när brudgummen lämnar bordet och tvärt om. Då får man lyfta på rumpan lite Toastmastern kan också ha lekar och aktiviteter i beredskap om ingen annan av gästerna gör nåt sådant. Men för det msta brukar det ge sig själv.

• wilmerinca

Tack ja det är jag som är bruden. Då överlåter jag det här till toastmastern och hoppas på att ingen blir uttråkad..

• stoffe123
    Mitt råd med lång erfarenhet är att försöka begränsa längden på middagen så folk kan upp och hoppa, dansa och mingla innan klockan är alltför mycket.
    Under middagen kan man om man har musiker senare be dem sticka emellan med skålvisor eller enstaka allsångslåtar kanske kombinerat med rörelser osv.
    Jag skulle rekommendera kända låtar så folk kan sjunga avslappnat istället för att sitta och behöva läsa i ett sånghäfte.
    En kortare musiktävling bord mot bord kan också fungera. Inte så vanligt på bröllop men enligt mina erfarenheter positivt och kul!
    Mvh
    /Stoffe (trubadur)
Svar på tråden Underhållning av gäster på bröllop