• Sante

Någon som har målat med äggoljetempera

Vi skall bygga ett nytt hus och vi har funderingar på att måla alla väggar (som inte blir tapetserade)med äggoljetempera.
    Jag har lite dåliga erfarenheter när vi målade hallen,då använde vi pensel, det kanske bättre med rollen.
    Någon som har erfarenheter av äggoljetempera?

• Svar på tråden Någon som har målat med äggoljetempera
  • Sencha

Ja, vi har målat ett rum med äggoljetempera.

Väggarna är ojämna gamla putsväggar, som först kom pletterinsputsades lite (eftersom ytskiktet rasade lite när vi rev bort tretexen). Sedan tapetserade vi med återställaren. Och sedan målade vi med äggoljetempera, i två lager och med något olika nyans i de båda lagren.

Äggoljetemperan blandade vi själva (äkta hemgjord ) men bröt med konstnärsfärger. Vi målade med pensel i korsvisa drag, diagonalt. Vår avsikt var att få en flammig, skiftande vägg - och det lyckades vi med

Jag har också för ca 10 år sedan målat med färdigköpt äggtempera, där jag dock själv tillsatte pigment. Jag har för mig att jag rollade första strykningen och svampade andra strykningen.

• Sante

sench! så det ingen ide att måla med äggoljetempera om man vill ha jämna och fina väggar?

• Sencha

Jo, det tror jag visst det Men det var liksom inte vår avsikt.

• Thursday

Vad är fördelen med att använda äggoljetempera jämfört med vanlig färg?

• Sencha
    Thursday skrev 2007-08-03 13:41:07 följande:
    Vad är fördelen med att använda äggoljetempera jämfört med vanlig färg?
    * Den innehåller inga konstigheter (linolja, ägg och vatten - och så pigment)
    * Det är kul att kunna blanda sin färg själv och föra vidare hantverkstraditioner
    * Det är en trevlig färg att jobba med

Vad är fördelen med att använda "vanlig färg" (vad nu det är)? Själv har jag huvudsakligen vana av traditionella färgtyper - som linoljefärg och äggoljetempera - så jag har ingen koll på fördelar för "vanlig färg"
  • Thursday

Tja, jag har aldrig funderat på det ena eller det andra, blev bara nyfiken

Men självklart är fördelen med "vanlig" färg att den kommer färdig i en burk i önskad kulör, målas på och är torr på ett dygn. Sen läste jag i våras en artikel om att allergiker inte rekommenderas t.ex. linoljefärg eftersom den inte anses lågemitterande.

• Sante

Jag skulle gärna vilja gå på kurs och lära mig att måla med äggoljatempera!men det finns inte några kursen här jag bor

Svar på tråden Någon som har målat med äggoljetempera