• Karros

Hur får ni i era barn penicillin?

Min son fick Kåvepenin igår i tablettform, tänkte att det skulle vara lättare att få i honom då han bara kräks av flytande, men det visade sig inte vara så enkelt... Har testat att krossa tabletten och servera med kräm och yoghurt men han bara spottar ut det, detta är riktigt stressande och därför behöver jag lite tips från er andra.

• Svar på tråden Hur får ni i era barn penicillin?
  • SaramedM

Kåvepenin har jag fortfarande inte lyckats med tyvärr

Hur gammal är han?

Förklara att detta måste man äta även om det smakar illa. Ge honom glass efteråt

• Tesie

Om man ger isglass innan så bedövas tungan lite o det går lättare att ta medicinen sedan (min kompis suveräna påhitt, funkar bra), annars kan man ju även muta lite!

• Karros

Han är 1 år och 10 månader så det där med att förklara är inte så lätt tyvärr... Funderar på att krossa och servera med lite välling i flaska men han lär inte gilla det heller...

• Tesie

TS gör inte det, risken är att det smakar illa o då vill han kanske inte ha vällingen heller sedan

• Karros

Jag lyckaes ganska bra när jag krossade en tablett och gav honom den i en matsked söt vaniljyoghurt, dessutom var han helt inne i bolibompa så han reflekterade nog inte så mycket över vad jag gav honom. Hoppas bara att det funkar de resterande 9 dagarna

• LIVochLinnea

Delar den i två bitar och ger med två skedar sylt. Fick verkligen bråka om att få tabletter. Liv har borrelia så det är tiodagar tre gånger om dagen. Jag mutar med sylten ordentligt samt ibland både glass och en godis bit.

• Vera 74

Kåvepenin är oxå helt hopplöst här hemma, men fick förra gången dottern hade öroninflammation Amimox istället. Den smakade mycket bättre + att det var mindre mängd att få i henne. Tillsammans med lite glass på en sked gick det hur bra som helst, de sista doerna tog hon på sked rakt upp och ned.

Får du inte i honom Kåvepeninen kolla med läkaren om ni kan byta sort.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Karros

Vad bra att det finns penicillin som smakar lite bättre, nu har han fått kuren i 4 dagar och ibland går det ganska smärtfritt men oftast får man tvinga i honom det, känns inte alls bra, kan ju tänka mig själv om någon skulle blåhålla i en medan man får nåt kräkmedel i munnen, jag skulle också bli tokförbannad. Men det är ju omöjligt när man inte kan förklara varför han måste ta det...

• Heather

Inga bra tips tyvärr...fick hålla fast honom och försökte ge det så snabbt som möjligt och gav saft efteråt för att försöka skölja bort den äckliga smaken. Ger sällan saft annars men när jag först gav vatten luktade han Kåvepenin i munnen jättelänge efteråt - måste juh ha smakat det med...

ღ Anton 051101 ღ Erin 070413 ღ
  • Majsan70

Jag ger mycket små mängder insprutat i kinden. Sen smeker jag för att stimulera sväljreflexen o sen har de fått dricka nåt gott efteråt. Kåvepenin tar vi dock aldrig emot eftersom det både är värdelöst o smakar illa.

Nu har mina barn fått så mycket mediciner genom åren att de tar allt själva. Även vår 4 åring har gjort så i drygt två år. En medicinmugg med äckel i o sen nåt gott att dricka efteråt.

• SaramedM

Att man ger Kåvepenin först är för att det inte är så brett och därmed bättre att använda både för barnet och istörre sammanhang bättre för att det ger färre resistenta bakterier.
    Så värdelös är den inte

• Karros

Ett tricks jag har lärt mig nu efter 4 dagar av penicillin är att låta sonen titta på nåt skoj på datorn (ex. bolibompaklipp) för att avleda honom och så bara stoppa in en sked i munnen, då ser han liksom inte när jag kommer där med skeden för annars börjar han skrika så fort jag visar mig med den...

• MissLilo

Till sonen så tvingar vi han tyvärr. ha är 16 månader.

Dottern får i en spruta som hon sen tar själv. (vill göra allt själv) Hon tyckte det var äckligt ibörjan....men efter 2 dgara (tre doser per dag) och jatt om hur duktig hin var och hur gott det var så svalde hon det stolt och ville ha mer.
    Hon är 2½ år.

Svar på tråden Hur får ni i era barn penicillin?