• KARINbebisSONNY

Vad använder ni för "redskap" till era DSbarn??

Vad använder ni för hjälpmedel, träningssaker, redskap m.m. till era ds barn och hur ofta tränar ni med de och i vilket syfte?? och framför allt, vilka hjälpmedel till vilken ålder??

kraaam!

Själva tränar vi just nu tecken (bara mamma o pappa men alice tittar på) vi tränar pelates, att sitta med stöd, greppa leksak på mitten inte på sidorna, ligga på mage och kravla, ska inhandla hoppgunga!! alice e 6 mån! Vi tränar lite varje dag..

Berätta!!!

• Svar på tråden Vad använder ni för "redskap" till era DSbarn??
  • tretösersmamsen

Vi hade en golvspegel (lån fr Hab) som vi satt mycket framför och tecknade och gjorde grimaser. Vi hade en "känselmatta" (lån fr Hab)som hon låg på och runt kanterna var det fastsytt olik tyger, knappar, pinglor mm som gav olika känselintryck. Den tyckte hon om att vara på. Gåstol använde vi också en hel del. Under det första året gjorde vi inte så mycket saker för då var hon sjuk så mycket. Så det måste ha varit från 1 år och framåt.

• Mamma till tre kottar
    KARINbebisSONNY skrev 2007-08-03 10:48:31 följande:
    Vad använder ni för hjälpmedel, träningssaker, redskap m.m. till era ds barn och hur ofta tränar ni med de och i vilket syfte?? och framför allt, vilka hjälpmedel till vilken ålder??
    [/citat]

När sonen var en bebis hade han snoddar runt benen, en stor boll att studsa på och en mjukmatta att trilla på.

Nu är han 8 år - det är lite svårt att skilja på vad som är normala "redskap" och vad som är DS-särskilt.
    Han har lutande bord när sítter och skriver, han har en stoldsdyna som lutar lite (och fotstöd) vid matbordet.
    Han har en trehjulig cykel.
    Tror inte att det är så mycket mer.

Men det viktigaste "redskapet" i alla åldrar har varit digitalkameran.
    KARINbebisSONNY skrev 2007-08-03 10:48:31 följande:
    [citat]
    vi tränar pelates,
    Pelates? Är inte det en akvariefisk?
  • cmolin77

Vi har också en stor spegel som sitter i golvhöjd som Vince ÄSLKAR att va framför, den har hjälpt oss med mycket. Här kan du se den:
    Bild nummer 3:
    christinamolin.wordpress.com/2006/12/15/mystery-solved/

christinamolin.wordpress.com/2006/11/04/mirror-mirror-on-the-wall/

Vi har också hängt en ring i ett snöre från taket, höjden kan höjas och sänkas. med den tränar han målinriktad gripande - så heter det nog inte på svenska, men det var direktöversättning fr tyskan. Den gungar ju fram o tillbaka vilket gör det svårare. Bild nummer 2 ser du den på här:

christinamolin.wordpress.com/2007/04/24/that-pj-thing/

• KARINbebisSONNY

pelates är en stor uppblåsbar boll som är lite halvsunkig som alice ligger på magen på och tränar balans och att hålla upp huvudet i bukläge. jag brukar sätte henne på den också och senare är det meningen att hon ska stå och hålla i sig och hålla balansen, eller åtminstone träna på balansen!!

Denna boll är inte bara för DS barn min systerdotter är 1,5 år och ÄLSKAR denna boll!

• Mamma till tre kottar

Ok, då är det "bara" bollen. Visste inte att den hade ett namn. Får liksom bara upp fiskar när jag gjorde en googelsökning

• KARINbebisSONNY

jag stava säkert fel också, vet inte exakt vad den heter men vuxna brukar ju träna också på sånna där bollar finns speciella kurser, verkar ganska effektivt. Modernt , så det tyckte jag alice kunde få hålla på med haha.. lite rolig träning.

folk brukar skratta när jag säger att min 6 mån bebis tränar pelates

• Lefo

Vi har inte haft något speciellt till Linnéa, spegel som hon fortfarande gillar att sitta framför och nu tecknar och sjunger hon framför spegeln (och pussar).
    Sedan hade vi en mun elefant och krokodil som vibrerade som Linnéa hade i munnen för muskeltonusen, trälåda med klossar där hon ska lägga ner fyrkanter, trianglar och runda trä saker, sen har jag gjort egna teckenkort plus haft de som finns på teckenhatten.
    Sedan har hon lekt med de saker som tjejerna har tillsammans.

Just nu älskar hon ploppar med piggar som man sätter i en vit platta med hål.

• KatjaS

Vi har haft en del....allt från den röda mattan och bollar i olika storlekar till ståskal, ståvagn, specialstolar mm...
    alltid haft ortoser och specialskor och de lär vi nog få ha länge med tanke på hur hon går med fötterna..(plattfot + att hon går på insidan nästan på fotknölarna)

Svar på tråden Vad använder ni för "redskap" till era DSbarn??