• eilema

När skicka in studieförsäkran?

Det står på CSNs hemsida att man gör det i samband med skolstarten, men kommer ihåg att jag läste förra året att många redan lämnat in sin en tid innan starten och redan hade fått sina pengar innan skolan börjat. Hur funkar det? Hur långt innan kan man skicka in den?

• Svar på tråden När skicka in studieförsäkran?
  • Snirkel

Om jag inte minns helt fel så ska både din studieförsökran vara inne och skolan ska ha rapporterat att du verkligen studerar där inna du kan få dina pengar. Skolan skickar inte iväg sina uppgifter förrän efter skolstarten så det går nog inte få pengarna innan.

• AnnMarie

Visst att man kan skicka in studieförsäkringen någon dag innan skolan börjar. Men det gör inte att du får pengarna innan skolstart. För skolan måste knappa på sina datorer och skicka iväg att man har varit på uppropet. Vet inte hur många dagar för man som elev kan skicka in ca 7 dagar eller nå sånt misstänker jag. Själv kan jag lämna den 20e augusti. Har du sökt via internet eller pappersvägen?

• eilema

Jag studerar på distans, förra gången räckte det med att jag skickade in mina papper genom csn's hemsida, skolan behövde inte gör något då tror jag inte.. Men jo, förra året pratade jag med flera tjejer som redan fått sina pengar innan skolan började för de hade skickat in studieförsäkran tidigare. Jag undrade nämligen då hur lång tid det skulle ta efter jag länmat in min försäkran och då kom det in flera som redan fått sina pengar...

• Ludden och Mallan

Det står ett datum och du går in på mina sidor och sen studieförsäran när du tidigast kan skicka in det.

Att vara mamma är inte alltid lätt, men så underbart!!
  • Ludden och Mallan

Dom betalar ut pengarna den 25 varje månad, men har man börjat kursern olika datum så kan man få pengar tidigare, men du ser med på planderade utbetalningar när du får pengar.

• AnnMarie

Skolan behöver väl skicka in sitt papper för att man skall få pengarna? Så var det för en klasskamrat för mig förra året. Första utbetalningen kan ske när som helst i månaden. Kan dessa tjejer har börjat utbildningen tidigare än då? För jag tror inte CSN ger ut pengar förens skolan har sagt att man är student hos dem. Då ger man ju ut ett lån på osäkra grunder.

• Laire

Jo skolan skickar också iväg papper (eller rättare sagt datafiler) när kurserna startar, min man pluggar på universitet och han missades förra året så utbetalningen dröjde p g a detta.

Sedan kan man givetvis själv skicka in försäkran elektroniskt också, men det gör ingenting för skolan.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire

Sedan så börjar inte alltid kurserna samtidigt som första sammankomsten, så då kan det skickas in tidigare eftersom man registrerat sig och kursen startat men man har inte hunnit träffas.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Ludden och Mallan

Om du har läst på distan tidigare, nu är ju "höstterminen" så kan CSN begära in slutbetyg innan dom beslutar ngt om din ansökan.

• eilema

Jag är redan beviljad studiestöd för denna terminen, det står på hemsidan. Men första utbetalningen står det ju inget datum på.

• AnnMarie

Det är bara för att studieförsäkringen måste in och att skolan skall lämna in sin del, sedan får du ut dina pengar. För när CSN har fått in studieförsäkran från dig och papprena från skolan så kollar de över det (datorn kollar över det) så att allt ser rätt ut. Sedan sätter det ut ett datum för utbetalning.

• Ludden och Mallan
    eilema skrev 2007-08-03 15:44:36 följande:
    Jag är redan beviljad studiestöd för denna terminen, det står på hemsidan. Men första utbetalningen står det ju inget datum på.
    Du måste lämna in en studieförsäkran först innan du kan se,

Men gå in på dina sidor och kolla när den tidigast ska vara inne,
Svar på tråden När skicka in studieförsäkran?