• Kary

Lemon curd!

Har varit sugen på att testa detta väldigt länge, och gått och tittat på burkarna i affären, men det har inte blivit av på flera år. Och sen igår bestämde jag mig för att testa och gjorde en sats själv...och det var hur gott som helst!!! Syrligt men sött och helt underbart helt enkelt. Var bara tvungen att dela med mig.

• Svar på tråden Lemon curd!
  • miababia

vet något sött men ruskigt gott man kan göra med lemon curd

färdiga marängbottnar vispa grädde och blanda med lemon curd, bre på den ena botten,lite skivade jordgubbar över, och lägg på den a,ndra marängbotten vispa lite grädde till och bred över sen jordgubbar på det

• Kary

Åh, det låter jättegott. Blir nog tvungen att testa. :) Är dock även sugen på att göra "tarte au citron" tror jag det heter. Som ett sött pajskal med lemoncurd i.

• Gummsan82
    Kary skrev 2007-08-03 15:54:45 följande:
    Har varit sugen på att testa detta väldigt länge, och gått och tittat på burkarna i affären, men det har inte blivit av på flera år. Och sen igår bestämde jag mig för att testa och gjorde en sats själv...och det var hur gott som helst!!! Syrligt men sött och helt underbart helt enkelt. Var bara tvungen att dela med mig.
    Hade du nått speciellt recept du följde?

Lemon curd är super gott på rostat bröd, det var länge sen jag åt det. Men nu blev jag sugen på att göra egen!
  • Kary

Tvättade och rev skalet av två citroner och pressade ur saften. I en separat skål knäcker man ner tre ägg och två dl socker som man sedan vispar ihop lite lätt och allt hälls ned i en kastrull eller skål som står i vattenbad i en annan kastrull. Vattnet i vattenbadet ska sjuda, inte mer. Sedan vispar man tills det tjocknar och tar då bort kastrullen och vispar lite till och rör sedan ned 100g smör och låter allt svalna en glasburk eller två. Läste ett proffsigare recept där det stod att man skulle vänta med smöret tills citronmassan är 60 grader varm och sedan ha i smöret och mixa med en stavmixer i 10 minuter tills allt är helt jämnt och fluffigt men det gjorde inte jag och det blev väldigt gott ändå. :)

• Gummsan82

Gör man det i vattenbad eller i vanlig kastrull på spisen? Hur stor sats blev det ungefär, typ i antal burkar?

• Gummsan82

Ok.
    4 dl, det måste räcka rätt länge va? Hur mycket är det i burkarna man köper?
    Är lite nyfiken på det ekonomiska i det hela...

• elims

häller man upp lemon curden i ordentliga burkar med lock håller den ganska länge.

själv har jag gjort egen lemon curd några gånger som jag har smetat på ovanpå den här:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=4261
    (bytte ut blockchokladen mot fazer vit blockchoklad lemon lime)
    supergott!! :-9

• Laire

Blanda med grädde så har du en utmärkt tårtfyllning (eller att täcka tårtan med).

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Kary

Den är ganska söt så den räcker nog rätt länge. Tror det blir lite mer än vad som finns i en burk man köper i affären. Här i Tyskland såg jag att en burk kostade lite mer än ? 3 så det lönade sig att göra själv tyckte jag. Kommer inte ihåg hur mycket det kostar i Sverige.

Svar på tråden Lemon curd!