• kalla

Larver äter upp krassen!

Vet nån vad man gör åt larverna som käkar upp krassen? Alltså slinger-/buskkrasse. Har nån mer stött på samma problem?

De har grå-grön kropp och svart "hår" (ludna). Det brukar krylla av larver som äter upp allt utom blommorna. Ifjol sprayade jag med såpavatten, men då hade de ätit så mycket, så jag hann inte märka om det hade nån effekt.

Ifjol började problemen redan i början av sommaren. I år har jag inte haft dem förrän idag. Jag plockade bort dem jag såg och eldade upp dem. Grymt va?! ;)

Ifjol trodde jag att det var "larv-år" och att alla var drabbade, men alla utom en kollega till mej hade fin krasse då.

Vet ni nåt?

• Svar på tråden Larver äter upp krassen!
  • Cui bono

Jag har sådana larver, har sprayat med såp/sprit vatten, det verkar ha gett effekt, jag har inte hittat några larver att peta bort nu på ett par dagar, jag sprayade rikligt.

• kalla

tack cui bono! då blir det såpadusch här igen också. vad hade du för sprit i vattnet? jag äger inga alkoholdrycker, om det är sån sprit du menar, men det räcker nog med såpa också.

• Cui bono
    kalla skrev 2007-08-04 12:22:20 följande:
    tack cui bono! då blir det såpadusch här igen också. vad hade du för sprit i vattnet? jag äger inga alkoholdrycker, om det är sån sprit du menar, men det räcker nog med såpa också.
    Blanda 9 dl vatten med 0,5 dl såpa tillsätt 1,0 dl rödsprit. T-röd alltså.
    rödspriten smakar oändligt äckligt, så jag kan förstå om larven inte vill äta mer av den blomman
Svar på tråden Larver äter upp krassen!