råka få i mig fetaost
åt en pasta sallad dag på restaurang och upptäckte efter jag tagit en tugga att det var ngn fetaost/GETOST ? I DEN.
Kan jag va lugn?
åt en pasta sallad dag på restaurang och upptäckte efter jag tagit en tugga att det var ngn fetaost/GETOST ? I DEN.
Kan jag va lugn?
graid i v.29
Jodå ...en engångs företelelse e ingen fara
"Fetaost har för lågt pH-värde för att listeriabakterien ska kunna föröka sig, däremot kan den överleva. Om fetaosten är gjord på pastöriserad mjölk anses den riskfri men inte om den är gjord på opastöriserad mjölk."
(Livsmedelsveket)
Lugn bara lugn, pastöriserad fetaost kan du äta hur mycket du vill av utan att det är nån fara Mögelostar och sånt där ska man passa sig för däremot, men det är ju inte svårt eftersom det är så äckligt!
Anledningen till att man ska undvika dylika produkter är för att de kan innehålla en bakterie som heter listeria. Sannorlikheten att du blir smittad av den är i princip minimal här i sverige så du kan vara helt lugn!
TS, det är nog ingen fara alls!
Restaurangen använde säkerligen en fetaost gjord på pastöriserad mjölk.
Men skulle de nu inte ha gjort det så är chansen minimal att du fick i dig listeriabakterier som tidigare svarare har påpekat.
Skärra nu inte upp dig, det var ingen fara.
Jag har personligen ätit fetaost hela min graviditet än så länge. (Saltcravings för hela slanten) Rekommenderar märket Apetina - gjord på pastöriserad mjölk och är tokgod!
Gluffs on!
hur överlever en ostälskare en graviditet utan fetaost? jag bara undrar......?
själv har jag sörjt mina ädelostar.... men man kan göra mycket kul med lite feta!!!
Min BM sa att man kunde äta fetaost,frågade om det. Men jag vet inte på resturang.Hon sa att sådana som ligger i burkarvar ok.
Jag åt grekimpoterad feta när jag vra gravid, så länge den är pastöriserad så är dte lugnt sas det. om du fick i dig lite tror jag att dte är lugnt
Säger som de flesta, det är lugnt så länge den är pastoriserad. Sen är risken för listeriasmitta låg ändå, i södra Europa äter väl de flesta det mesta av ostar som inte är pastoriserade.
Jag åt feta saganaki igår....det är ju underbart gott!
Däremot håller jag inte med om att Apetinas fetaost är god, den smakar ju INGENTING! Det ska vara riktig ost, helst inköpt i butik som drivs av "ickesvenskar".
Men ät du fetaost, precis som flertalet redan sagt, det är inte skadligt!
nästan all fetaost är pastöriserad, jag har inte hittat någon som inte är det ens i orientlivs. Du kan vara helt lugn!
Det har varit 1 fall av listeria hos en gravid på 20 år, läste jag för något år sen, då Livsmedelsverkets skräcklista för gravida debatterades.