• siggie

Våningssäng till 6 åring resp 4 åring?

Funderar på att köpa våningssäng till barnen som är runt 6 och 4 år eftersom deras rum börjar krympa.....är det någon som vars barn i dessa åldrar sover i våningssäng och hur fungerar det i så fall? Är ju lite rädd att de ska trilla ur överslafen! Finns det någon rekommenderad ålder för att sova uppe i överslafen?

• Svar på tråden Våningssäng till 6 åring resp 4 åring?
  • pulmones

Våra började sova i sin våningsäng när de var 4 och 2½. På sängen upptill är det ju en kant som gör att man inte ramlar ut.

• Mamma till tre kottar

Vi har en vångingssäng och en loftsäng. Dottern började sova i övre våningssängen när hon var 3½ år tror jag. Det har aldrig varit några problem.

Däremot är det strängeligen förbjudet att vara i varandras sängar. Jag tror att bus i sängen definitivt ökar risken för att trilla ut.

• Mandy

Mina döttrar är 2 och 4 och lillasyster har ganska precis flyttat till våningssängen från spjälsängen. Storasyster har inga problem att ligga överst. Men den sängen har ju såklart en kant så att hon inte kan trilla ur. Hon har heller inga problem med att klättra ner på natten. På morgonen händer det att lillasyster klättrar upp och väcker hennes syster men då brukar jag höra det och komma dit. För jag vill inte att min yngsta ska vara där uppe utan övervakning.
    Tycker det är jättepraktiskt med sängen för då blir det så mkt mer plats över till annat.

• MissLilo

köpte ikeas loftsäng och dottern bröjade sova där när hon var 2.
    Finns ju en kant, så rinsken är ju minimal att de ramlar ur.

• CAF

Mina barn började sova i våningssängen vid 3½ och knappt 2.

• Storis

Våra som är 4 och 6 sover också i våningssäng. Inga problem.

Svar på tråden Våningssäng till 6 åring resp 4 åring?