• fröken

Är det bra att flytta till Gävle?

Vi bor i Östergötland just nu men funderar på att flytta till Gävle nästa år, om vi får något jobb! Hur är situationen där, vad finns det för jobb o inte. Har hört att det är dåligt med lärarjobb, o sån är ju jag

Övrigt, vad ska man tänka på om man flyttat dit, va ska man o ska man int bo, t.ex. Hur långa köer är det till förskola?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-05 20:49:17:
    Boendet vi är intresserade av är hus/villa.

• Svar på tråden Är det bra att flytta till Gävle?
  • fröken

Hallå, finns det inga trevliga människor här som kan besvara mina frågor...

• Coockie

Hmmm.. jag bara äääälskar Gävle, mysig stad...lagom stort....härliga bolounger skogen.....ja och utanför stan helt underbara långsand och Brämmen-som o komma till en strand utomlands -fast hemma liksom. Bodde i Sthlm i 12 år å tog beslutet för några år sedan o flytta hem-det bästa jag gjort på länge.
    Tyvärr kan det va lite svårt med jobb men de lärare som jag känner bla. min faster har fått jobb som special lärare på högstadiet.Man kan även söka utanför stan i tex. älvkarleby och skutskär..tror att det finns arbete.-ge det en chans du kommer att älska staden.Lycka till.

sanne

• Cajun

Åh jag älskar Gävle som stad!! Nära till "allt" och enkelt att förflytta sig runt med cykel eller buss. Flyttade dit för att plugga och blev kvar ett par år till, bara för att jag trivdes så bra.

Det där med boende är ju lite svårt att svara på då jag inte vet om ni vill bo i villa/radhus eller lägenhet. Om ni vill ha nära till något specielt (motionsspår, skog, centrum, osv.)
    Själv älskar jag stadsdelen söder, men där är det mest lägenheter. Stadsdelen Brynäs är också okej om man undviker vissa gator som är "mer" kända som stökiga. Stadsdelen Öster är väl lite mer stökig och nergången, men där gör man på vissa ställen ett jättejobb med att rusta upp hus och göra i ordning gemensamma utrymmen så som parker och lekplatser.
    Om man vill ha en villa/radhus tycker jag att Bomhus är bra.
    En bit utanför staden, men med bra kommunikationer.

Min kompis pappa som är lärare flyttade dit för ca 1-2 år sedan. Han fick jobb ganska omgående fast utanför staden. Men jag tror även att hans 1:a handsval var en mindre skola med lugnare tempo.

• fröken

Tack för svar!
    Jag känner Gävle ganska bra då det varit staden jag åkt till när jag som barn/ung åkte "in till stan" samt att jag läste till lärare där. Vi vill flytta för att komma närmare min släkt o gamla vänner.

Hur är det med pendling till t.ex. Sandviken? Går det bra med bussar?

• Nilla07

Förut så gick det bussar till Sandviken via Valbo och Forsbacka en resp två gånger i timmen (sista bussen på vardagar vid elva och på helger efter ett). Det är dock några år sedan jag flyttade därifrån och numret på bussen har bytts så jag är inte säker på hur det ser ut nu. Men jag skulle bli förvånad om det skulle ha försämrats mycet. Till Valbo tror jag snarare att det har blivit mycket bättre.

• Fidelis ad urnam

Jag bor i gävle och har gjort det i 8 år nu. Jag älskar denna stad.
    Perfekt storlek, gång eller cykelavstånd till allt! Bra kommunikationer och helt OK med utbud vad gäller nöjen.
    Mycket natur också.

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Nandez

Busslinjen har nr. 41 och den går fortfarande två gånger i timmen.

• Nilla07

41'an går väl motorvägen direkt till Sandviken. Jag tänkte mer på fd nr 91. Numera är det linje 1 som går till Valbo/Forsbacka om jag förstått saken rätt (jag har svårt att komma över att en stadsbuss går så långt ut från stan, men det är väl bara bra för de som bor i Valbo).

Svar på tråden Är det bra att flytta till Gävle?