• huge smile

Bilder på sovrum i blått

Finns det någon annan som har blått i sovrummet? Jag har letat o letat i många gallerier, men har inte hittat några sovrum med blåa väggar/blå fondvägg/övrig blå inredning.

Jag håller på o inreder vårt sovrum, som har 3 vita väggar o en djupblå fondvägg. Vi kan inte tapetsera om eller måla. Söker med ljus o lykta efter lite inspiration, de flesta sovrum går ju i brunt/beige här.

Visa gärna egna bilder eller länka till bilder, om ni hittar!

• Svar på tråden Bilder på sovrum i blått
  • Miiiaaa

Japp, vårt sovrum är blått.
    har inga bilder här och nu, men kan lägga in senare.

Jag gillar egentligen inte blått, men eftersom jag bestämde tapeter i övriga lägenheten så ville sambon bestämma i sovrummet. Så vi har fyra ljusblå väggar, dock inte babyblått, som tur är.

har inrett med turkosa detaljer och vit-grå panelgardiner med turkosa gardiner bakom. Lite ljuslyktor som oxå är turkosa, liksom kuddar på sängen. Vitt överkast.
    Vår säng är brunbetsad. Så det blev inte så tokigt med blåa väggar till den ändå!

• huge smile

OK, kul att någon annan också har blått! Själv fick jag panik när vi skulle välja tapet, så det blev ett väldans oövertänkt beslut, resten av huset blev perfekt, men just sovrummet blev lite oplanerat. (dessutom var tapeten en helt annan färg när den väl var uppe på väggen, jämfört med hur den var i tapetboken)

Vi hade tidigare en mörk träfärgad säng + nattduksbord, men nu har jag målat allt vitt. I fönstret har jag en mörkbrun hissgardin, panelgardiner med brunt/mörkturkos/blått mönster. Sängöverkastet är vitt med en brun filt i fotänden, två blå kuddar o en svart (ska bytas ut när jag hittar nåt nytt).

Mitt problem är kanske mest vad jag ska ha på väggarna? Den blå väggen (som man ser direkt när man kommer in i rummet) är så himla blå att det sticker i ögonen! Några förslag vad jag ska göra med den? Hittills har vi inget alls på väggarna, eftersom jag inte gillat något jag försökt hänga upp...

• Miiiaaa

Vi har en gigantisk tavla ovanför sängen, ramen är brunbetsad, motivet är "brunt". Det är de där "händerna" du vet gud möter människan. Michelangelo. Den är jättestor, köpte den i Rom.

• Le Maman

Hej hej!!!
    Har precis gjort om mitt sovrum från limegrönt till blått. GIllar inte heller blått egentligen, men ja gillar new england stilen å lexington, å då passa det blåa in tyckte jag.

Jag har köpt stjärnöverkast med vita stjärnor på blå grund. FInns hos Lexington, men du kan komma över billigare på Iems etc.

Sen fyndade ja en matta från Bruka, som var blå vit randig, blev chokad över priset som var typ 400 kr.

Sen blandar ja alla detaljer med vitt, för ja tycker vitt å blått e riktigt fräscht ihop. Vita väggar å golv!

Väggproblemet kan du lösa enkelt genom att sätta upp ex. tre vita ramar med något vitt i, ex. vita stjärnor eller blommor, vad du nu gillar. Stjärnorna kan du rita väldigt enkelt själv.

Vet ju inte om du har samma stil som mej, men ja hoppas att ja kunnat vara till ngn hjälp

• huge smile

Tack så mycket för era svar!

Har grubblat mest över just väggen, vad jag ska hitta på för att dämpa den starka blå färgen. Le Maman, jättebra tips med vita tavlor, jag har försökt hitta tyger i blå nyanser att göra tygtavlor av, men kom fram till att det skulle bli väldigt mycket "tårta på tårta" med blått på blå vägg.

Ska se vad jag hittar på. Jag gillar ju också New England-stilen, men gardinerna är nu i en helt annan stil, isf borde jag byta gardiner också... hmm. Kan visa bilder sen om det blir snyggt.

• Tutilure

Vårt sovrum kommer att bli delvis blått, dvs en ljusblå fondvägg och en mjuk vit färg på de övriga väggarna, men jag har inte målat det ännu, ska göra det nu under hösten.
    Nu är sovrummet smutsgult med en äcklig bård! *blä*

Men det blir nog fint när det är klart.

Kommer att ha mörkblåa gardiner, foton på barnen med svarta tavelramar och så vår säng, Noresund från Ikea.

• 2timearound

Kanske en tygtavla som är brun/beige? Designers Guild har ett underbart flocktyg.

http://www.maleributiken.se/epages/maleributiken.storefront/46b59062001d0ad72722526316e4064e/UserTemplate/30

Eller en mer romantisk inriktning? Detta är en tapet, men det är ju lätt att göra en "tapettavla" också.

http://www.maleributiken.se/epages/maleributiken.storefront/46b59062001d0ad72722526316e4064e/UserTemplate/30

Eller en klassisk toile...

http://www.fabricsandpapers.com/ebuttonz/ebz_product_pages/albertinetoilefabric-albert-bl.htm

Finns massor av tyger och tapeter som kan tona ner det blå litegrann. Jag förstod inte riktigt vilket tema du är ute efter men lycka till!

"FUM är det nya BIM" se --------->www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html
  • huge smile

Tack för era svar!

Resten av huset går i "modern" stil med ikea, enkla, rena linjer o.s.v.

Golvet är lönnfärgat laminatgolv, taket vitlaserat trä.

Ska verkligen försöka få kameran att funka, så jag kan visa lite bilder på hur det ser ut i nuläget.

Fick en idé häromdagen, nämligen att måla om två tavellister i vitt, (furufärgade nu) o ha några (2-3) tavlor på dem ovanför sängen (på den blå väggen). Tänkte ta o redigera några foton på blommor etc som jag själv fotat, beställa förstoringar på dem o sätta i fina vita ramar, vad tror ni om det? Har några snygga foton redan, som bara väntar på att bli använda.

• Le Maman

Låter jättebra. Vit tavlelist och vita ramar så blir det snyygt. Kul med något som du plåtat själv oxå, blir mer personligt då.

• 2timearound
    Le Maman skrev 2007-08-05 22:19:26 följande:
    Låter jättebra. Vit tavlelist och vita ramar så blir det snyygt. Kul med något som du plåtat själv oxå, blir mer personligt då.
    Håller med. Det blir jättefint. Ursäkta att länkarna inte funkade
    "FUM är det nya BIM" se --------->www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html
Svar på tråden Bilder på sovrum i blått