• Fru Fräs

Nattarbete under tidig graviditet

Jag är gravid i vecka 7 och om ca. 1 månad är det meningen att jag under en begränsad period (max 8 veckor) ska jobba nattskift. När jag gick med på detta visste jag inte att jag var eller skulle bli gravid.
    Nu har jag hört och läst om att nattarbete under graviditet ökar risken för missfall. Detta oroar mig mycket. Samtidigt kan jag ju inte hoppa av nattjobbet utan att berätta för min chef att jag väntar barn och det skulle jag helst vilja vänta med ett tag.
    Hur ska jag göra? Är det någon som vet om det är farligt att jobba natt under en kortare period? Snälla, ge mig råd och synpunkter.

• Svar på tråden Nattarbete under tidig graviditet
  • korven72

Jag är av den erfarenheten att det är bra att berätta för chefen att man är gravid, även om det är tidigt just av den anledningen att man slipper spekulationer över att man (kanske) är lite annorlunda och önskar som i ditt fall dagtid istället för nattpass... Man kan ju be chefen att vårda förtroendet och inte berätta det för någon annan.

Övrigt så har jag inte hört att det skulle öka risk för missfall att jobba natt...

• högbergarna

Hejsan!
    Jag jobbar ständig natt och är nu i vecka 11. Bara man sover ordentligt och äter ordentligt så ska det inte vara någon fara!

• F  L  I  S  A  N

Jag jobbar natt, har gjort det från början av graviditeten fram till hp. Är i v. 36+2 nu

• Fru Fräs

Jag har läst om en norsk undersökning som visar att nattarbete ökar risken för att få missfall eller dödfödda barn med 50%. Det känns självklart inte bra, särskilt inte under de här första månaderna under graviditeten när allt känns så skört.
    Jag vill verkligen göra mitt bästa för att detta ska gå bra, om jag nu vet att nattarbete ökar risken för att något ska gå snett, skulle jag då någonsin förlåta mig själv om jag tog risken och det värsta händer? Är det värt det? Kommer jag att stå ut med oron om jag väljer att ändå jobba natt?

Är det ingen annan som läst om den här undersökningen?

• MeYou

Hej! Var i precis samma situation som du är nu när jag blev gravid. Jag jobbade natt fram tills min femte grav-månad. Det jag kände var att man blev extra trött. Var noga med sömnen är mitt råd!

• ugglan

Förstår att det känns olustigt.
    Dock är det nog inte så väldigt tillförlitliga uppgifter i den där undersökningen för då hade nog rekommenationerna sett annorlunda ut, t ex att gravida skulle avrådas helt från att jobba natt osv. OM nu riskerna verkligen hade ökat med hela 50 %. Som flera redan skrivit är det nog ingen fara bara du ser till att sova och äta bra å så. Stress och oro är nog desto större orsaker till att en graviditet slutar illa i så fall.
    Jag jobbade natt på en bensinstation under min förra graviditet.
    Sen skulle nog jag också resonera som så att det är bättre att chefen vet om ditt tillstånd för att veta varför du ev är sjuk oftare, mer disträ osv. Du kan ju säga till honom att det inte ska bli officiellt förrän efter v 12 eller så. Det måste han ju acceptera.

• allesandra

hej....
    pratade med min bm om det,
    hon sa att det ökar till för tidigt födsel, så efter v 25 ska man inte jobba ständig natt......
    det va hennes råd, men kände man att man klarar det så är det upp till en själv...
    lycka till...jag jobbar natt och tycker det är jobbigt från o till.....

Svar på tråden Nattarbete under tidig graviditet