Egypten - tips tack.
Vi ska boka resa till Egypten, troligtvis till någon gång innan årsslut.
Det är min man och jag som ska resa. Vi vill helst besöka pyramiderna också.
Tips på resmål, sevärdheter, etc etc...
Vi ska boka resa till Egypten, troligtvis till någon gång innan årsslut.
Det är min man och jag som ska resa. Vi vill helst besöka pyramiderna också.
Tips på resmål, sevärdheter, etc etc...
Jag har varit till Egypten en gång och då var vår 10 mån son med så det blev tyvärr inget Kairobesök... Däremot var vi två dagar i Luxor och såg Konungarnas dal, Habu Temple, Karnak m.m. Det fanns massor att se i Luxor!!! Om jag skulle åka till Egypten nu så skulle jag helt klart vilja se biblioteket i Alexandria, pyramiderna förstås, egyptiska museet i Kairo och så skulle jag vilja åka båt på Nilen ända ner till Assuan och besöka diverse sevärdheter efter vägen.
Det är många år sedan jag var där nu, men jag rekommenderar det som Eva37 ovan skrev.
Vi tog en 2-dagars tur till Luxor och en 2-dagars tur till Kairo. Så otroligt mycket spännande att se på dessa ställen. Pyramider, museeum, nilen mm mm.
Skulle gärna åka dit igen någon gång!
för mig är det viktigasta att just se pyramiderna, självklart skulle jag vilja se de andra sevärdheterna men just pyramiderna är på topp 1. Det enda jag kan finna till pyramiderna är 2 dagars turerna och det är ganska lång resa om man bara vill åka iväg på 1 v resa till Egypten.
Vart i egypten hade ni varit.. har tittat lite runt, men just Hurghada känns rätta stället för oss.
vilken period hade ni åkt, alltså vilken månad? vi hade tänkt oss ta en resa nu till november, då det är så tråkigt och grått i sverige.
Jag har för mig att det var i okt-nov vi åkte. Detta var som sagt ca 8-9 år sedan vi var där, därav halvt minnesförlust.
Vi bodde oxå i Hurgadha. Det var fina hotell och stränder, men de byggde jättemycket när vi var där. Så det har säkert förändrats en hel del... Fler hotell och liknande...
Om ni åker 1 vecka och bara ska ta en 2-dagars tur, så satsa på Kairo. Det är lång resa med buss, så ta med kudde. Det gjorde jag.
Men man stannade regelbundet för korta raster på den långa vägen.
okey tack för tipsen....
jag är ju ganska orolig människa speciellt inför bussresor, då jag har lite magproblem....
någon mer som har tips????????
alla tips är värdefulla.
Jag var i Sharm el sheikh för nåra år sen. Det var lagom stor stad tycker jag. Det du absolut INTE får missa är:
*MATEN (framförallt fisk och skaldjur om du gillar det) Man kan gå världens lyxmiddag för typ 40:- Underskatta INTE dom inhemska ställena dit egyptierna själva går. Ibland finns inte ens nån meny, och det kan se skabbigt ut invändigt men ack så god och jättebillig mat!!
*VATTNET. Snorkla eller dyka är bara ett måste
*ÖKENBESÖK. Vi var en kväll hos beduinerna och red kamel, kollade på solnedgången från ett berg, sen fick vi jättegod mat som dom hade gjort. Oslagbart!!! Resebolagen brukar anordna såna utflykter.
*SHOPPING framförallt på marknaderna och bazarerna, men PRUTA MYCKET!!!
Pyramiderna tyckte jag var överskattade, och det ser inte alls ut som på film. Skitskabbigt och tråkigt. Blev jättebesviken. Kairo överhuvudtaget bara HATADE jag. Fy vilken skitig och äcklig stad. Fick nästa panik där. UNDVIK säger jag bara.
Tänk på att va extremt noga med hygienen. Tag med handsprit som du kan ha i handväskan. Och ta med piller för magjuka (typ diarré) hemifrån.
Och gå inte ut själv eller tillsammans med en annan tjej. Jag var där med min mamma och det var skitjobbigt emellan åt p.g.a deras kvinnosyn. Har man en karl med sig kan man va lugn
Och en till sak: Välj INTE ett hotell med mindre än 3 stjärnor *** pga. att standarden inte är som hemma direkt.
Lycka till och ha en skön semester!!
Vi var en vecka i El Gouna för några år sedan. Trevligt, rent och välordnat. Från El Gounda kunde man flyga privatplan till Kairo över dagen för inte så jättemycket pengar. Det kanske vore något?
Vi åkte till Hurghada 2 veckor på vår bröllopsresa. Bodde på 4-stjärnigt hotell, med all inclusive. All inclusive rekommenderas verkligen, för Egypten är inget "mat-land" där man med fördel knatar runt och prövar nya restauranger.
Vi for till Luxor, och tittade på Karnaktemplet och Tuthankamons grav m.m. Spännande! Det rekommenderas.
Snorkling rekommenderas också, och dykning om du har dykcert - eller om ni funderar på att ta. Underbart undervattensliv!!
Viktigt att säga "la shokran" till påstridiga försäljare, de ger inte upp i första, andra eller tredje taget..
Tänk på att man får väldigt mycket för pengarna där nere. Tog ut 1500 SEK i en bankomat och fick en gigantisk sedelbunt!! Bankomaterna är oftast bevakade av beväpnade vakter, men var ändå försiktig, för rånrisken finns.
Att hyra bil i Egypten rekommenderas INTE.
Om ni ska åka minibuss till stan, gör alltid upp om priset INNAN ni kliver på, annars blir ni garanterat blåsta. Och åk helst med en ensam förare.
Köp bakteriedödande gel och gör ren händerna VARJE gång ni tagit i de skitiga pengarna! De är superduperskitiga. Annars får man lätt magsjuka.
Ge lite dricks till städaren i början av hotellvistelsen, då får ni bästa tänkbara städning
Trevlig resa!!
I love Egypten!
Har varit i både Hurghada och Sharm, föredrar helt klart Sharm! Mycket renare och fräschare än Hurghada, som å andra sidan ligger bättre till om man vill göra utflykt till Kairo eller Konungarnas dal.
Min far har varit i El Gouna som ligger strax norr om Hurghada, och var jättenöjd!
En dag i Kairo räcker för att hinna se det man vill. Spendera mycket tid under vattenytan, wow... som att vara i ett akvarium.