• Ella41

Omega 3 till överaktiva barn

Hej!

Igår såg jag ett program på SVT kanal 1 som hette "Klok av fisk?". Programmet gick bl a ut på att barn som är överaktiva och har koncentrationssvårigheter kan bli hjälpta av att äta Omega 3. Är det någon förälder här på Familjeliv som har provat att ge sitt barn det, och i såfall hur fungerade det? Min 2-åring är fruktansvärt okoncentrerad i det mesta han gör, gallskriker varje gång han inte får som han vill. Dessutom är han på sin storebror varje dag och biter honom, dänger hårda leksaker i huvudet på honom osv.

• Svar på tråden Omega 3 till överaktiva barn
  • sakaij

Men det finns väl omega3 i fisk. Varför inte bara införa 3 fiskdagar i veckan såsom rekommenderas för att få i sig rätt mängd?

Ett litet tips bara

• sakaij

Men nu börjar jag nog bli lite trött. Förlåt! Nej jag har ingen erfarenhet av detta är nog mitt svar på din fråga.

• JAG är BÄST

www.nyfikenvital.org/

"Barn med inlärningsproblem presterar bättre efter tillskott av fiskolja. I en undersökning fick fyra av tio barn bättre resultat efter tillskott. Barnen var mellan 6 och 11 år och hade koordinations-, koncentrations- och läs- och skrivsvårigheter.

I en undersökning fick barn med dyslexi två kapslar med fiskolja tre gånger dagligen. Kontrollgruppen fick placebo. Läkarna kände inte till vilka som fick den riktiga medicinen. Efter sex månader hade läsförmågan förbättrats hos gruppen som fick fiskolja. Tredjeklassare som läste på samma nivå som första klassarna gick upp på normal nivå.

Funktionshindret ADHD kan orsakas av att hjärnan inte klarar av att frisätta dopamin korrekt. Dopamin är en av våra viktigaste signalsubstanser i hjärnan. Normalt behandlas detta funktionshinder med ämnen som är besläktade med amfetamin. Längst erfarenhet finns av Ritalin (met-amfetamin) men moderna varianter som är svårare att missbruka används i framför allt USA. Dessa har en dokumenterat god effekt och kan ge ökad koncentrationsförmåga.

Kosten har har stor betydelse och kan lindra symptom på ADHD. Viktigast är att äta rikligt med fiskolja och omega-3 eftersom ett ganska stort antal undersökningar visat att de kan ge effekt. Detta är viktigt nu när vården för mentalt funktionshinder har prioriterats ner och väntetiden för behandling är lång. "

Läs även

www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,708783,00.html

• KottarnasMamma

Jag ger min son fiskolja. Han är inte så förtjust i fisk till middag. 
    Han har inte gillat smaken på fiskolja på flaska så jag hittade något jätebra som kallas Tuggisar, det är kapslar att tugga på och ut kommer fiskolja som smakar jordgubb. Jag tycker att jag märkt skillnad på honom, men samtidigt vet jag inte hur han varit om han inte fått dom. Även om han fått lättare för att koncentrera sig och funnit ett annat lugn av fiskoljan eller av sig själv så spelar det ingen roll, eftersom fisk är nyttigt så är det helt klart en bra sak att han äter dom då vi inte äter så mycket fisk i familjen.

***Vänner är änglar som lyfter upp oss, när våra vingar har problem...***
  • Mirakel händer

Jag ger min son EyeQ och har märkt att hans koncentration är mycket bättre. Han är överkativ och har lindrig utvecklingsstörning.

• Mamma till tre kottar
    sakaij skrev 2007-08-03 22:19:55 följande:
    Men det finns väl omega3 i fisk. Varför inte bara införa 3 fiskdagar i veckan såsom rekommenderas för att få i sig rätt mängd?Ett litet tips bara
    Var hittade du rekommendationerna om 3 dagar i veckan?
  • sakaij
    Mamma till tre kottar skrev 2007-08-04 13:43:07 följande:
    Var hittade du rekommendationerna om 3 dagar i veckan?
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/145
    Där rekommenderar de fet fisk 3-7 ggr i veckan.

http://www.omega-3.se/
    Nu hittar jag inte det på denna sida på rak arm men har för mig att det ska stå på den sidan också. Finns mycket matnyttigt på denna sida.

http://www.newsdesk.se/pressroom/svenskfisk/pressrelease/view/85957
    Rekommenderar 3 dagar i veckan.

Vil du ha fler bra sidor?

Det finns MASSOR med bra sidor.
Svar på tråden Omega 3 till överaktiva barn