• malibos

Allt ni vet om Alanya, Turkiet! :-D

Tjo!

Svärmor vill bjuda oss på en resa till Alanya, Turkiet i samband med hennes 50års dag. Resan ska ske den 26aug, tre dagar efter att vår son fyllt 2år och går då från 200kr till nästintill en vuxenbiljett (minus några få hundringar...) Nu vill jag veta om ni varit i turkiet med småttingar, hur det var, vad som var bäst/sämst, finns bra mat/ev barnmat på burk, libero blöjor etc, hur är lägenheter med 3stjärnig standard?insekter?ALLT ni kan komma på, pumpa mig med info. Bör vi fara eller är det mest besvär? Kanske nån har tips om billiga med bra, ej osepc turkietresor? Det är okej om de går från sthlm, sundsvall eller örnsköldsvik.

Den planerade resan går:
    Resan dit från Sundsvall avgång 09:20
    Hemresa avgång 05:15 
    Restid 4tim
    Från flygplats till första hotellet minst 2tim med buss

• Svar på tråden Allt ni vet om Alanya, Turkiet! :-D
  • Skelleftebo

Hej! Så att ni funderar på turkiet. Jag ska åka till Alanya med min familj (sambo, en 2½- åring och en 4 månaders bebis) och sambons syskon och föräldrar. Totalt 8 vuxna och 6 barn (mellan 13 år och 4 månader)Ska bli både kul och spännande. Har funderat lite över mat och sånt. Vi tog halvpension (frukost och middag på hotellet). Det kändes enkelt att maten finns nära till hands och man behöver inte ge sig ut och leta en restaurang efter en dag fulla av aktiviteter... om man inte vill förståss. Lillan har ju maten med sig Skulle vara kul att höra vad du har för funderingar

• annhan

Turkiet är barnvänligt. Lägenhetshotell kan ha lägre standard än  tex Spanien, kan vara bra att veta. Hade nog satsat på 4-stjärnigt faktiskt, speciellt då man vill ha lite bättre standard då man reser med barn. I alla fall skulle jag vilja det.

Har varit i Turkiet flera ggr, tycker inte att jag besvärats av insekter någon gång faktiskt.
    En bra sak att veta är att busstiden från flygplatsen till hotellet kan ta ca 3 timmar, det är långt mellan här och där. Men bussen brukar stanna i alla fall en gång, för bensträckare.

Jag skulle inte tveka, skulle helt klart åka. Men dock inte ospecat med barn..
    Pampers blöjor finns nog att få tag på. Barnmat, tja.. nestle borde nog finnas. Men ta med egen för säkerhets skull.

• Mammas gossar

Hej. Vi åker med våran då 15 mån son den 25/8. Jag har varit i Alanya under ca 8 år så jag stormtrivs där och därför ville jag åka dit första gången med min son också. Det är väl barnvänligt men tänk på att det är höga trottoarer, och mycke sten i vattnet på de flesta håll. Vi har valt ett 4 stjärnigt hotell, dock ej med frukost eller något sånt. Det finns pampers blöjor och barnmat också har jag fått höra men mat tar jag med mig ändå hemifrån samt välling och gröt. Maten ute på retuarangerna är desamma som här vad gäller barnmat, vi kommer ge mycke spaghetti och köttfärsås, pommes och lasagne osv... Tänk bara att få i han mycke vätska och att ta med ett miniapotek hemifrån så blir nog resan toppen. Obs! köp ej glass ute på gatorna utan köp glass så som vi har GB, i glassbox. Tycker absolut att ni ska åka.

Älskar min son!
  • Mollymajs

Kikar in med en liten fråga ang turkiet om nån vet. Hur gör man med en 1 åring på hotellet med säng? Ska man ha egen resesäng eller brukar det finnas? Vi tänkte åka i september. Visst kan hon sova mellan oss men hon är ju så rörlig att hon klättrar ur sängen o hittar på hyss Annars kan jag oxå varmt rekomendera Turkiet iallafall utan barn då jag är stammis.

• Mammas gossar

Mollymajs: Vi har bett att få barnsäng som önskemål, vi säger som et annars att han får sova mellan oss. Säg era önskemål när ni bokar bara så ordnar det sig säkert. Jag är också stammis och tycker det ska bli jättespännande att åka med barn för första gången, man har ju inte riktigt lev så förut

Älskar min son!
Svar på tråden Allt ni vet om Alanya, Turkiet! :-D