• nennemamman

operation, hälsena

Hej! min 11-åriga dotter ska i höst operera sin ena hälsena pga spastisitet i fotleden, undrar om det är något extra man bör tänka på innan och efter operationen , det enda vi vet är att det blir gips i 6-8 veckor och därefter skena på nätterna .

• Svar på tråden operation, hälsena
  • FruKarlsson06

min son har opererat hälsenan 2 ggr redan under sitt korta liv , han är 8 år nu..senaste gången var för 1 1/2 sedan..
    Innan operationen gjorde vi som vanligt, han stretchade foten och hälsenan..
    När gipset är borta så fick vi träffa sjukgymnasten lite oftare för att få bra träning för hälsenan.
    Det är viktigt att göra övningarna ofta så att inte hälsenan blir kort igen...
    Ortopeden som opererar er dotter  att förklara allt grundligt så ni har inget att oroa er för..
    lycka till och kram

• Dreamrose

min son som är 5 månader har redan kapat sina hälsenor. Han har klumpfötter så det är väl inte samma sak. Ville mest önska lycka till.

• nennemamman

tack för svaren, hade era mycket barn ont efteråt , det känns sådär att dom ska göra detta även om jag vet att det blir bättre efteråt, låter bara så otäckt att kapa av hälsenan på sitt barn .

• Dreamrose

vi gav inte robin någon smärtlindrig eftersom han inte verkade ha ont. Men det kan ju bero på att vi inte vet hur mycket känsel han har i sina fötter. Troligtvis kan han inte känna något. Han har ryggmärgsbråck i grunden.

• FruKarlsson06

Rasmus fick alvedon ett tag efteråt..han hade ont men han har ju problem med smärta iaf.

• nennemamman

okej , ja min dotter har ju ständig värk i foten, men vi får se hur ont hon kommer att ha efter operationen, vi kommer ju att få ligga inne på sjukhuset ett par dagar, men hon ska tydligen upp och belasta foten rätt omgående efter operationen enligt hennes ortopedläkare,så får hoppas hon inte kommer att ha ont

Svar på tråden operation, hälsena