• Anonym (orolig)

avbokning på Ryan air

Hoppas tråden får ligga kvar, vill vara anonym eftersom jag inte har tagit upp det här med mitt resesällskap ännu.

Jag har hamnat i en liten pengakris och har en sedan länge bokad utlandsresa med ryan air. Jag hittar ingenting angående återköp på hemsidan. Någon som vet om man kan avbeställa resor? Resan kostade ca 1500 kr tur och retur

• Svar på tråden avbokning på Ryan air
  • Anonym (orolig)

Någon nu på morgonkvisten kanske?

• Anonym (psyk)

Alla Ryanair-biljetter kan ändras för flyg/datum/tider/rutter och namn (fram till fyra timmar innan den ursprungliga avgångstiden), men biljettpriset och avgifter återbetalas inte. Statliga skatter återbetalas eventuellt. Ryanair debiterar en administrationsavgift per person för begäran om skatteåterbetalningar. Om avgiften som ska återbetalas till kunden är på ett lägre belopp än administrationsavgiften, kommer ingen återbetalning att göras.Begäran om återbetalning av skatter måste göras inom en månad från utresedatumet.

Ryanair-biljetter kan inte lösas in, förutom i fall där flyget ställs in eller avgångstiden ändras avsevärt.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Jag uppfattar det där som att du inte kan avbeställa resan och få pengarna tillbaka. Du kan däremot ändra till en annan avgångstid, men får inte heller då några pengar tillbaka, så din situation verkar vara svårlöst. Däremot verkar det finnas en möjlighet att ändra namnet i en bokning, om du kan få biljetten såld, se nedan. Vet inte om det kostar någonting.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kan jag ändra namnet i en bokning?
    ----------------------------------------------------------------
    Ja, men namnändringar kan endast göras via vårat bokningskontor, i mån av dess öppettider, klicka här. Namn på passagerare kan ändras fram till 4 timmar före avgång enligt tidtabell (i mån av tillgång & kontorets öppettider). Namnändringar i en flygbokning måste omfatta den passagerarens hela flygresplan.

• Anonym (orolig)

Jo, namnändring hittade jag men det kostade runt 1000 kr, tror inte nån vill köpa biljetten och sen betala det.

Jaja, även om jag förlorar dom 1500 så "sparar" jag ju iallafall in alla andra kostnader. Det är ju inte bara flyget som kostar utan allt runt omkring. Fast det känns ju lite surt måste jag säga

• Anonym (psyk)

Det verkar som om man kan ta någon extraförsäkring, men det är ju för sent nu. Tråkigt för dig. RyanAir är ju inte direkt det mest kundvänliga företaget.

• Anonym

Kundvänligt och kundvänligt, man får ju det man betalar för.

Det man förvånas över är att folk glatt köper saker utan att läsa villkoren. Ryanair är väldigt tydliga med vad som gäller, bara man läser...

• Anonym (psyk)

Jo, jag håller med. Det är väl det jag menar egentligen, att man måste vara noga med att läsa villkoren, eftersom man inte kan bara förvänta sig saker. De tar ju t.ex. extra betalt om man ska ha incheckat bagage med sig (något som många annars skulle tycka borde vara gratis upp till någon viss vikt i alla fall).

• Anonym (orolig)

Jag vet att dom inte har speciellt mycket service. Jag har inte läst villkoren eftersom jag inte bokade biljetten och jag hittar inget om det på hemsidan, förutom det om namnbytet. Självklart känns det lite surt om jag inte åker, men jag kan leva utan biljettpengarna det är mer allt runt om som känns som om det blir för dyrt. Blir så jävla sur på såna som dig, jag frågade en vanlig fråga utan att klaga. Svara på den eller håll tr*ten

• Anonym (orolig)

menade inte dig (psyk), du hann bara posta innan mig. Menade inlägget ovanför ditt

• Anonym (psyk)

Jag förstår verkligen att situationen är frustrerande. Du har ingen möjlighet att åka ändå och leva billigt på destinationen? Svårt kanske om du måste ha boende där i och för sig.

• cloudberry79

Om du betalade resan med VISA-kort så kan det vara värt att kolla upp om det går att använda deras avbokningsskydd? I och för sig kanske det krävs sjukdom eller liknande, men det kan som sagt vara värt att ta sig tid och kolla om det är så att du betalat med kort.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Anonym

Mitt inlägg var egentligen riktat till psyk, som ju inte tycker att Ryanair är kundvänligt. Kundvänligt för mig är att man får det man betalar för. Och läser man villkoren vet man vad man får.

Nåväl, sensmoralen är väl att det alltid är bra att läsa det finstilta...

• Anonym (orolig)

Boendet är kollat och inte speciellt dyrt, däremot har resesällskapet dyra vanor och ingen känsla för att andra inte har det (mycket utemat och taxiresor). Sen är det resan till flygplatsen och sånt. Känner mer nu att jag hellre hade åkt någon annanstans med andra människor.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2007-08-04 12:49:11 följande:
    Mitt inlägg var egentligen riktat till psyk, som ju inte tycker att Ryanair är kundvänligt. Kundvänligt för mig är att man får det man betalar för. Och läser man villkoren vet man vad man får.Nåväl, sensmoralen är väl att det alltid är bra att läsa det finstilta...
    Okej, då hänger jag med. Däremot så har jag inget finstilt att läsa =) En i gruppen bokade och betalade direkt åt allihop (så satte vi in på hans konto sen) så jag har inte ens sett biljetten
Svar på tråden avbokning på Ryan air