• Z78

SPC-flakes, någon med erfarenher?

Sitter här med min åttonde mjölkstockning och min son är strax över tre månader. Fick råd från amningsmottagningen att börja äta SPC-flakes och har precis börjat med det. Någon som också haft problem med återkommande mjölkstockningar och blivit hjälpt av det? börjar bli rätt trött på det här nu...funderar på att sluta amma om det här kommer fortsätta, men hoppas nartuligvis att problemen kommer att försvinna, eftersom jag vill amma, men inte till vilket pris som helst.

• Svar på tråden SPC-flakes, någon med erfarenher?
  • Blå Flygare

De funkade kanon för mig! Hade 7 mjölkstockningar innan jag började äta dem, efteråt inga.

Jag kunde slänga mina värmeilägg, gå ut utan jacka när det blåste... Helt enkelt leva normalt och ändå inte få mjölkstockningar! Åt dem i kanske 2 månader, och sedan testade jag att sluta. Då behövde jag dem inte längre.

• Barbalala

Jag hade konstant mjölkstockning de 3 första månaderna jag ammade min dotter. Jag provade SPC-flakes men de hjälpte inte för mig. Ingenting hjälpte, jag var på väg att ge upp, men när min dotter var runt 3 månader vände det plötsligt och mjölkstockningarna försvann. Har hört flera som haft problem med mjölkstockningar och sedan när barnen är 3 månader så försvinner de. Hoppas att det snart ger med sig för dig med!

ღ Maja 051126 ღ
  • 19Jonna80

Mjölkstockningaroch bröstböld. Men inget efter jag börjat med SPC-flakes. Känns som de funkar för mig Dyrt men helt klart värt de om man slipper allt elände!!

• JosseS

Med min första dotter hade jag tio mjölkstockningar innan hon var tre månader. Testade allt, även SPC-flakes. Inget hjälpte förrän jag fick syntocinonspray före amning. Det gjorde susen! Men som fler ovan skrivit så kan det ha varit tremånadersgränsen som trädde in också.

• 19Jonna80

Vågar man sluta med "flingorna" någon gång efter 3 månader då kanske?

• vill ha fler barn

Vad är SPC-flakes?
    Jag har inte bröstböld men jag är nyfiken.

• Lady Maria

SPC-flakes är specialbehandlade havregryn som finns att köpa på apoteket. Här finns mer information www.amningshjalpen.se/pdfer/AS-Faktor%20mastitartikel%20II.pdf.

Jag har nu ätit dom sedan sonen var två månader efter flera stockningar och en bröstböld. Sedan jag började äta dom har jag inte haft några problem. Sonen är nu fyra månader och jag undrar om jag törs sluta äta flingorna.

Jag fick rådet av amningsmottagningen att testa ett par veckor för att se om det hjälpte. Om jag skulle ha varit problemfri även utan flingorna får jag aldrig veta...

Ni som köpter flingorna, skaffa apotekets Pluskort www.apoteket.se/rd/d/3252 så får ni lite pengar tillbaka.

• 19Jonna80

Köper flingorna på hälsokost där de kostar 102 kr.. (fast visst inte i alla hälsokostaffärer) Kostar mindre på hälsokost än apoteket där jag bor..

• Suneboll

Jag hade jämt stockning de första månaderna....kan bara säga att det blir bättre med tiden, det släppte vid 4 mån o efter 6 mån hade jag ingen stockning.

Provade aldrig spc-flkes, visste inte att det fanns då...men vet en bekant som blivit hjälpt.

För mig hjälpte det med massage med weledas amningsolja o efter ett tag fick man kläm på hur man skulle hantera stockningen innan den satte sig...så då funkade det.

Svar på tråden SPC-flakes, någon med erfarenher?