• Mamma till tre kottar

Omega 3 mat

Såg dokumentären om Omega 3 på TV häromdagen. Oavsett om man tror att det är ett mirakelmedel eller inte, så bör man äta fet fisk en gång i veckan sas det. Låter definitivt logiskt så jag väljer att tro på det. MEN vi äter DEFINITIVT inte fet fisk så ofta!!! Så det krävs nya tankebanor...

Tänkte att det kanske fanns fler än jag som skulle vilja öka omega 3intaget i maten så vi kanske kan hjälpa varandra!

• Svar på tråden Omega 3 mat
  • Mamma till tre kottar

Jag börjar direkt med dagens lunch; makrillbiffar med potatis. Det blev utmärkt och barnen klagade inte på min kokkonst som de brukar

Lägg 1 dl ströbröd att svälla i 2 dl mjölk medan du låter 2 tsk fänkålsfrön sjuda i lite vatten i en kastrull.Låt fröna rinna av i en sil.
    Finfördela 600 g makrillfile i mixer
    Rör ihop makrillfärsen med ströbrödet,1 ägg,1 tsk salt,fänkålsfröna ock 1 krm grovmald svartpeppar.Späd med mjölk om du vill ha lösare färs.
    BRYN 1 1/2 msk smör i en stekpanna.Klicka 4 -5 biffar med hjälp av en vattensköljd matsked.Steg biffarna på båda sidor på medelstark värma i 8-10 minuter.(använd gärna 2 stekpannar eftersom det blir ca 10 biffar av satsen)
    Servera med kokt potatis ock remuladsås.

Receptet hittade jag på www.tasteline.com

• aktuelle

lax är gott :) brukar köpa en stor bit lax och dela för att sedan frysa in och ta ut några bitar åt gången. sedan brukar jag lägga dem i en ugnsform , salta med grovsalt och krydda med santamarias lime and pepper och hälla över grädde/oatleys imat eller dyl :)

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • aktuelle

kör den sedan i ugnen på ca 175 C i ca 30-40 min

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • fruis

Valnötter, rapsolja, linfrön är alla omega3-rika. Vi använder Bregott och har mest rapsolja i maten. Det finns också linfröolja att köpa (finns på mitt Willys och mitt ICA) och det räcker med en tesked om dagen för att täcka hela behovet av Omega 3. Blanda ner det i maten bara.

Sedan är det väl inte fel att äta mer fisk men animaliska produkter är verkligen inte nödvändigt för att täcka omega 3-behovet. Låt inga försäljare av tillskott lura er. Det är inte svårt att få i sig lagom mängd genom vanlig mat!

Svar på tråden Omega 3 mat