Bullar i långpanna
150 g smör
5 dl mjölk (ljummen)
1 pkt jäst (söt el vanl)
1 ägg (+ 1 ägg till pensling)
1 dl socker
½ tsk salt
11-12 dl vetemjöl
Fyllning
150 g smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 g philadelphiaost
Gör vanlig bulldeg. Jäs i bunke ca 30-40 min. Platta ut degen i långpanna. Gör 48 hål med fyllning i eller använd gärna sprits och tryck in fyllningen i degen. Jäs ca 15 min. Pensla med ägg, strö på pärlsocker. Gräddas ca 20 min, 200°.
Skurna biskvier
4½ dl strösocker
3 ägg
225 g smält smör
4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
4 msk kakao
2 dl kokande vatten
Görs som en vanlig sockerkakssmet. Grädda i långpanna 175° ca 25 min.
Kräm att breda på kakan
150 g mjukt smör
2½ dl florsocker
1 ägg
100 g riven mandelmassa
Bred krämen på kall kaka.
Smält 100-150 g mörk blockchoklad med lite olja och pensla på kakan. Skär i bitar med varm kniv när chokladen stelnat lite.
Morotskaka
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk kanel
2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
6 dl rårivna morötter
200 g smält smör
I långpanna : 175° ca 30 min I rund form: 175° ca 1 timme Philadelphiaglasyr 200 g smält avsvalnat smör 200 g philadelphiaost, rumsvarm 3 dl florsocker 2 tsk vaniljsocker saft och skal av en citron
Smaskig kaka i långpanna
2 ägg
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
150 gr smält smör
1½ dl kokande vatten
Vispa ägg och socker, tillsätt resten.. Grädda i en smörad långpanna 15-20 min i 175 gr....låt svalna
Glasyr
150 gr smält smör
2½ dl Florsocker
1 ägg
½ paket kokos
Bred på kakan och låt kallna Smält 1 stor ljus Marabou chokladkaka tillsammans med 2 msk matolja. Bred på kakan och låt den svalna. Skär den i lagom stora bitar (typ moccarutor) KLART!!!
Silviakaka
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vatten
Vispa ägg och socker. Blanda mjöl och bakpulver. Blanda allt och tillsätt vatten. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i 175 grader i 45 minuter på nedersta falsen. Kräm: 100 g smör 1 dl socker 1 st äggula 2 tsk vanilinsocker ½ dl kokos Blanda alla ingredienserna i en kastrull och koka upp. Häll krämen över den varma kakan och låt sedan svalna. Tips! Gör dubbel sats och grädda i långpanna!!!!!!
Äppelsockerkaka - 14 bitar
2 ägg
2 dl strösocker
75 g smält smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Äppelkompott:
4-5 syrliga äpplen
3 dl vatten
1 dl strösocker
1 msk saft av citron
Maräng:
3 äggvitor
1½ dl strösocker
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt till sockerkakan. Blanda ner övriga ingredienser och rör smeten jämn. Grädda kakan i smord och bröad liten långpanna i ca 15 minuter. Koka upp sockerlagen och lägg i de skalade och klyftade äppelbitarna och koka dem mjuka. Ta upp äppelbitarna och lägg dem på kakan. Häll lite av sockerlagen över så att kakan blir saftig. Sänk värmen till 175 grader i ugnen. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd ner sockret och vispa ytterligare några minuter. Bred marängmassan över äpplena. Ställ in formen i ugnen tills marängen fått lite färg ca 8 minuter. Servera gärna med vaniljvisp. Äpplena kan bytas ut mot päron.
Biskvier i långpanna
6 äggvitor
4 dl strösocker
4 hg malda hasselnötter
3 - 4 hg smör
6 dl florsocker
6 äggulor
225 g blockchoklad
3 msk matolja
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda försiktigt ner strösocker och hasselnötter i smeten. Lägg bakplåtspapper i en långpanna och bred ut smeten i pannan. Grädda i 225 grader i 15 - 20 minuter. Låt bottnen kallna. Rör ihop smör, florsocker och äggulor till en smidig smörkräm. Bred krämen över bottnen och ställ kakan kallt. Smält blockchokladen och tillsätt oljan. Bred chokladblandningen över kakan och skär den i bitar; 2,5 x 2,5 cm.
Falska potatisbakelser
4 ägg
4½ dl strösocker
200 g margarin
2½ dl mjölk
3 tsk bakpulver
3 tsk vanillinsocker
6 dl vetemjöl
Ägg och strösocker vispas pösigt. Rör i mjölk och smält margarin. Blanda i mjöl, bakpulver och vanillinsocker och rör smeten. Grädda i en form 30x40 cm. Har du en långpanna - gör 1½ sats med smet. Grädda 200 grader, 15-20 minuter.
Garnering:
200 g rumsvarmt margarin
2 dl florsocker
Marsankräm
Mandelmassa
Kakao
Rör ihop margarinet och florsockret med en elvisp. Gör Marsankräm på 3 dl mjölk och rör ner denna. Blanda detta noga. (Om du gör en långpanna, gör då dubbel sats av garnering). Bred krämen över den kalla kakan. Strö över ca 3 dl grovt riven mandelmassa. Sikta kakao över. Skär i bitar. Går utmärkt att frysa!
Maias äppelkaka
3 dl vetemjöl
2½ tsk bakpulver
1½ dl socker
1½ dl mjölk
50 g smält margarin
3-4 äpplen
Kanel Socker
Skala och klyfta äpplena. Blanda de torra ingredienserna, tillsätt mjölk och smör. Häll smeten i en form. Stick ner äppelklyftorna i kaksmeten. Strö över kanel och socker. Grädda 200 grader i 30 minuter. Man kan göra tredubbel smet och göra den i en långpanna.!!!
Ananaskaka
2 ägg
2 ½ dl socker
1 ½ dl kallt vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 dl krossad ananas
Glasyr:
2 msk smör
1 dl socker
1 ägg
1 ½ dl cocosflingor
2 tsk vaniljsocker
Vispa ägg och socker pösigt. Späd med vatten och blanda i mjöl och bakpulver. Häll smeten i smörad och bröad långpanna och grädda kakan ca 20 minuter i 200°
. Gör under tiden glasyren. Smält smöret och blanda i övriga ingredienser. Glasyren ska sjuda, inte koka. Ta ut kakan, bred över den krossade ananasen och häll över glasyren. Grädda kakan några minuter till. Skär den i fyrkanter och servera kakan när den svalnat.
Mumsig Kokostosca
4 ägg
5 dl socker
2 dl smält smör (ca 200 gr)
7 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk salt
3 dl mjöl
Rör ihop allt till en jämn smet och bred ut i en smord och bröad långpanna
(ca 28x35 cm). Grädda ca 15 min i 200 grader C
Blanda i kastrull:
1 påse kokos (200 gr)
2 dl socker
1 dl sirap
1,5 dl grädde (t ex mellangrädde är helt OK)
6 msk smält smör
Rör ihop o låt sjuda i 5 min.
Bred över kakan o grädda ytterligare ca 10 min
Låt kakan kallna och skär den sedan i lagomt stora bitar
BÄRBAKELSER
3 ägg
1 ½ dl socker
3/4 dl vetemjöl
3/4 dl kokos
1 tsk bakpulver
Fyllning: 2-3 dl mossade bär
Garnering: 2 dl vispgrädde bär
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vete-mjöpulver. Häll smeten i en bakpappers-klädd långpanna, 30x40 cm. Grädda i 225 grader, 5-8 minuter. Stjälp upp kakan på papper som är lättsockrat och strött med kokos. Smaksätt de mosade bären med lite socker. Fördela över kakan och rulla ihop. Lägg rullen med skarven nedåt innan den skärs i skivor. Garnera med grädde och färska bär.
Vinbärskaka i långpanna
Ingen onödig disk här! Hela smeten rörs ihop i smälta-smör-kastrullen och på nolltid har man en stor sats jättegoda, lite sega rutor.
200 g smält smör
6 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vanillinsocker
1 påse mandelspån
2-3 dl färska eller frysta vinbär
Sätt ugnen på 175°C, lägg bakpapper i en långpanna. Smält smöret i en 2-liters kastrull Låt smöret svalna något och blanda sedan raskt i socker, ägg,mjöl och vanillinsocker. Bred ut smeten i långpannan, strö över mandelspån och ev hallon.
KNÄCKIGA KAKOR
Saftiga läckerbitar som glädjande nog är lättbakade. De har garanterat en strykandeåtgång. Kan frysas. Det här behövs till 1 långpanna:
150 g smör eller margarin
2 ägg
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 ½ dl mjölk
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Glasyr:
50 g smör eller margarin
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
3 dl riven kokos
1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
2. Tillsätt mjölk och smält smör. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten.
3. Lägg bakpapper i en långpanna och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen 10-12 min.
4. Glasyr: Blanda samtliga ingredienser till glasyren i en kastrull och värm tills allt smält.
5. Ta ut kakan och bred på glasyren. Grädda ytterligare ca 12 min tills kakan fått färg. Ta ut och låt kallna. Skär i bitar.
Leksandskaka
Denna kaka är lite tyngre än en mjuk kaka men samtidigt inte som ett vetebröd.
Går jättebra att baka i långpanna och att frysa
2 kkp (3 dl) socker
125 g smör
2 kkp (3 dl) kall mjölk
4-4,5 hg mjöl
2 tsk mald kardemumma
2 tsk bakpulver
Socker och smör rörs ordentligt. Övriga ingrediensen blandas i. Hälls i smord, brödad form. Garneras med pärlsocker och hackad mandel. Gräddas i 175 grader i 45-60 minuter.
3 ägg
1 ½ dl socker
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
FYLLNING:
1 msk potatismjöl
2 dl kallt kaffe
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör eller mjölkfritt margarin
GARNERING: valnötskärnor chokladkaffebönor Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Blanda potatismjöl och bakpulver och sikta ner i äggpöset. Häll smeten i en med bakplåtspapper klädd liten långpanna, ca 20x30 cm. Grädda mitt i ugnen i 250°C, ca 5 min. Stjälp upp kakan på sockrat smörgåspapper. Dra bort bakplåtspapperet och låt kallna. Rör ut potatismjölet i kaffet i en kastrull. Tillsätt florsockret. Låt koka upp under omrörning. Smaka av med vaniljsockret och klicka i matfettet. Låt krämen kallna. Dela kakan mitt itu. Bred hälften av krämen på den ena bottnen och lägg den andra ovanpå. Bred över resterande kräm. Skär kakan i ca 24 bitar. Garnera varje bit med en valnötskärna samt två chokladkaffebönor.
Dajmbitar
5 st ägg
7,5 dl socker
2,5 dl ljummet vatten
7,5 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
Smörkräm:
250 gr smör
4 dl socker
3 st äggulor
2,5 tsk vaniljsocker
3 st dubbeldajm
Vispa ägg och socker poröst.Tillsätt allt det andra under omrörning. Häll smeten på bakplåtspapper i en stor långpanna. Grädda i 30 min i 175 gr. Nagga kakan efteråt. Blanda allt till smörkrämen i en kastrull. Låt sjuda tills den blir tjock. Bred krämen över den varma kakan. Strö på den krossade dajmen. Skär i passande bitar när den svalnat. Det blir många kakor och de är jättegoda!! Ett litet tips...krossa dajmen i en plastpåse med ex. en liten hammare....det brukar jag göra så slipper man göra rent skärbrädan sen.
**************************************** **
HASSELRUTOR
150 gr margarin
1 dl socker
2 äggulor
4 dl vetemjöl
Toscasmet:
2 msk honung
1 dl socker
50 gr margarin
1 dl grovt hackade hasselnötter
Gör degen. Kavla ut den i en långpanna Grädda halvfärdig 8 min Ugn 175 gr. Bred toscasmeten över kakan Fortsätt grädda tills den fått färg Låt sen svalna och skär sen i rutor
Nickans Halländska Äppelkaka
En saftig äpplekaka utan matfett. Dubbel sats blir lagom i långpanna. Grädda då i 225ºC ca 15 min.
4 dl havregryn
1-2 bittermandlar
15 st sötmandlar
1 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 ägg
2½ dl socker
2 dl riven kokt, kall potatis
4-6 syrliga äpplen
1 msk kanel
2 msk socker
Hacka mandel och havregryn med kniven i matberedaren (eller mal dem om du inte har matberedare). Blanda det malda med vetemjöl och bakpulver. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ner det malda. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 23cm i diameter. Skala äpplena kärna ur och skär dem i klyftor som vänds i kanel blandat med socker. Stick ner äppleklyftorna i smeten. Strö över kanel och sockerblandningen som blir över. Grädda i 175ºC ca 55 min. Servera med vaniljsås, vaniljyoghurt eller glass som dessert eller som kaka till kaffe.
Äppelkaka i långpanna
200 graders ugn.C
5 st Ägg
4 ½ dl Socker
4 ½ dl Vetemjöl
3 tsk Bakpulver
4-6 Äpplen skalas, klyftas och läggs på sockerkaks-smeten. Margarin hyvlas över, strö över kanel och sist pärlsocker
Äppelkaka i Långpanna!
2 ägg
1 tsk salt
3 ½ dl socker
6 dl mjöl
3 dl matolja
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 tsk muskot
2 tsk bakpulver
6 dl äppel tärningar
Sätt ugnen på 175 grader Lägg alla ingredienser i en skål och blanda dem till en jämn smet.Bred ut smeten i en liten långpanna och grädda i ca 30 min eller tills kakan fått lagom färg serveras med vaniljsås grädde eller vanilj glass
ÄPPELKAKA I LÅNGPANNA
Ingredienser: (1 Långpanna)
-------------SMETEN---------
9dl Vetemjöl
1 1/2msk Bakpulver
6 Ägg
4dl Socker
1 ½ Citron; rivet skal av
150g Smör; smält, avsvalnat
3dl Mjölk
------------FYLLNING--------
10 Äpple
1dl Socker
2tsk Kanel
Relaterat boktips: Kökets trädgård Beskrivning: En långpanna blir ca 20-24 bitar. Smörj och bröa en lånpanna (drygt 30x40 cm). Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Vispa ägg och socker pösigt i en stor skål. Rör ner citronskalet, smöret och mjölken. Häll sedan i mjölblandningen, lite i taget, och rör till en slät kaksmet. Slå ut smeten i långpannan. Skala och kärna ur äpplena. Skär varje äpple i 6-8 klyftor. Blanda socker och kanel i en skål, vänd äppelklyftorna i socker-kanelblandningen. Stick ner äppelklyftorna i smeten i raka, täta rader tvärs över kakan. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 minuter - prova med en sticka när kakan känns genomgräddad. Ställ långpannan på galler och låt kakan svalna under en duk.
Ingers kanelrutor
ca 48 st lå:ngpanna 30 x 40 cm smör och ströbröd
100 g smör
2 ½ dl socker
1 ägg
3 dl mjölk
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
300 g smör
3 dl socker
4 ½ dl havregryn
1 ½ msk kanel
Smörj och bröa långpanna. Smält 100 g smör. Låt svalna. Rör smör och socker, tillsätt ägg. Rör ner mjölken växelvis med mjölet, väl blandat med bakpulvret och vaniljsockret. Häll smeten i långpannan. Lägg 300 g smör tillsammans med socker, havregryn och kanel i en stekpanna. Låt smälta under omrörning. Bred blandningen över smeten i långpannan. Grädda mitt i ugnen i 200°C ca 20 min. Låt svalna och skär i bitar. *************************************
Rikards havrekakor
300 g smör
9 dl havregryn
3/4 dl sirap
2 ½ - 3 dl socker
4 msk vetemjöl
3 tsk bakpulver
Rör ihop allt. Grädda i långpanna, 175°C i 10 - 15 min.
Nougatkaka
Gör en sockerkaka som gräddas i långpanna. Hyvla över nougat när den är färdiggräddad och fortfarande varm. Smeta till lite med en kniv. Om man vill kan man slänga på kokos eller flakes eller strössel över nougaten.
Äppelsockerkaka/Päronsockerkaka - 14 bitar
2 ägg
2 dl strösocker
75 g smält smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Äppelkompott:
4-5 syrliga äpplen eller Päron
3 dl vatten
1 dl strösocker
1 msk saft av citron
Maräng:
3 äggvitor
1½ dl strösocker
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt till sockerkakan. Blanda ner övriga ingredienser och rör smeten jämn. Grädda kakan i smord och bröad liten långpanna i ca 15 minuter. Koka upp sockerlagen och lägg i de skalade och klyftade äppelbitarna och koka dem mjuka. Ta upp äppelbitarna och lägg dem på kakan. Häll lite av sockerlagen över så att kakan blir saftig. Sänk värmen till 175 grader i ugnen. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd ner sockret och vispa ytterligare några minuter. Bred marängmassan över äpplena. Ställ in formen i ugnen tills marängen fått lite färg ca 8 minuter. Servera gärna med vaniljvisp
Kladdkaka i långpanna
4 ägg
6 dl socker
250 g smält smör
3 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
Vispa ägg och socker, tillsätt smält smör, tillsätt mjölblandning( mjöl, vaniljsocker, kakao.
Bred ut på smörpapper (vik ev upp kanterna)i långpannan. Grädda 20 min 175 grader. Sikta florsocker över.
Saffranskaka/rutor:
6 ägg
200 g smör el margarin
4 dl strösocker
1 pkt saffran (½ g)
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
½ dl mjölk
Glasyr:
3 dl florsocker
50 g smält smör el margarin
2 msk vaniljsocker
4 msk kakao
2 msk kaffe
Gör så här:
Smöra och bröa en långpanna. Dela äggen och lägg vitorna i en skål. Spara gulorna i en annan skål. Stöt saffran i mortel. Vispa matfett och socker vitt och pösigt, tillsätt gulorna en i taget. Blanda ned saffranet. Vispa allt väl. Blanda mjölet med bakpulver och vaniljsocker. Sikta ned blandningen i smeten, växelvis med mjölken. Vispa vitorna till toppigt skum och vänd ned dem i smeten, bred ut smeten i långpannan och grädda i mitten av ugnen i 175°C ca 35 min. Känn med en sticka om den känns torr, då är kakan färdig. Låt kakan svalna under duk. Blanda under tiden glasyren och låt den stelna lite innan den breds över kakan. Skär kakan i trekanter eller rutor om Du vill.
Militär hemlighet
2oo gram smör eller margarin
4 dl socker
6 ägg
4 medelstora kokta kalla potatisar
300 gram sötmandel
12 bittermandlar
rivet skal av en apelsin
Till formen: margarin och mjöl
Garnering: 250 gram mörk choklad block eller vanlig
+ 2 msk olja
Beredning: Riv potatisen och mal mandeln, rör margarin och socker vitt och pösigt. Dela äggen och tillsätt gulorna en i taget. Tilssätt potatisen, mandeln och apelsinskalet. Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem i smeten. Bred ut i den smorda och mjölade långpannan. Grädda i 20 - 25 minuter i 175 grader. Låt kakan kallna och bestryk den sedan med smält chocklad utrört med olja.
Hoppas du ska bli nöjd
Ananaskaka
Ugn: 200°
2 ägg
2 ½ dl socker
1 ½ dl kallt vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 dl krossad ananas
Glasyr:
2 msk smör
1 dl socker
1 ägg
1 ½ dl cocosflingor
2 tsk vaniljsocker
Vispa ägg och socker pösigt. Späd med vatten och blanda i mjöl och bakpulver. Häll smeten i smörad och bröad långpanna och grädda kakan ca 20 minuter.
Gör under tiden glasyren. Smält smöret och blanda i övriga ingredienser. Glasyren ska sjuda, inte koka.
Ta ut kakan, bred över den krossade ananasen och häll över glasyren. Grädda kakan några minuter till. Skär den i fyrkanter och servera kakan när den svalnat.
Mintkaka
6 dl socker
5 dl vete
3 tsk bakpulver
2 tsk vanilj
8 msk kakao
200g margarin
4 ägg
3 dl hett vatten
Blanda torra ing, tillsätt marg och de lätt uppvispade äggen. Rör i vattnet och häll smeten i smord och bröad långpanna.
175 grader 40-60 min.
Chokladglasyr av florsocker m chokladsmak (1 pkt),2 msk sm. margarin (det går bra att utesluta) och vatten smaksätt med pepparmintsoljan. Bred glasyren över kakan.
Chokladkaka med smörkräm och choklad
3 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
150 g smält margarin
1,5 dl kokande vatten
Smörkräm
180 g grönt Bregott
1 st ägg
2 cm riven mandelmassa
150 g florsocker
Vispa smörkrämen till en vit smet som bredes
över den avsvalnade kakan.
Glasyr
1 msk kokosfett/olja
1 pkt mörk blockchoklar
Bredes över den kalla kakan!
Lisbeths Aromkaka
560 g socker vispa kraftigt
4 st ägg
700 g mjöl
8 tsk bakpulver
4 dl mjölk
230 g smält margarin
Dela smeten i tre delar och smaksätt enligt följande:
1) 3 tsk kanel
2) 1 msk kakao
3) 2 tsk vaniljsocker
Grädda delarna var för sig på bakplåtspapper i långpanna
ca 8 minuter, 200 grader. Lägg ihop dem med smörkräm sedan de kallnat.
Smörkräm
200 g margarin
1,5 msk kakao
345 g florsocker
2 tsk vaniljsocker
6-7 msk starkt kallt kaffe
Lägg smörkrämen mellan bottnarna och skär i rutor. Den blir ganska hög denna kaka. Låt den gärna stå till sig lite i kylen innan den skärs så att lagren inte faller isär sen när man skär den.
Mammas kolakaka i långpanna
4 st ägg vispas
3 dl socker
250 g smält margarin
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
180 grader. Låt svalna
Glasyr
1,5 dl grädde
2,25 dl socker
1,5 msk sirap
1,5 msk smör
1,5 tsk vaniljsocker
Stormkoka glasyren i 8 minuter, bred sedan
snabbt över kakan.
Ingers chokladrutor
4,5 kkp mjöl
3 dl socker
1,5 kkp mjölk
3 st ägg
225 g smält margarin
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
Grädda i smord och bröad långpanna, 175 grader näst nederst.
Glasyr
6 msk margarin
7,5 msk kaffe
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker
300 g florsocker
strössel
------------------------
Lycka till!