Rökt sik får man inte äta väl?
Får man inte äta om man e gravid va? varför e det så? Hade ni ens vågat smaka?
Sen undrar jag hur det är med creme hvid, sån där ost med vitt runtom? Är så sugen till kräftorna ikväll!
Får man inte äta om man e gravid va? varför e det så? Hade ni ens vågat smaka?
Sen undrar jag hur det är med creme hvid, sån där ost med vitt runtom? Är så sugen till kräftorna ikväll!
Jag skulle då ha ätit lite utan dåligt samvete. Osten kan innehålla de bakterierna som jag inte minns namnet på, men på kalla fakta intervjuade de en förlossningsläkare och har hade bara varit med om ett enda sådant fall och restriktionerna om ost är ganska nya. Ta du en liten bit, det skulle då jag ha gjort. Ha en trevlig kväll
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Kanske kan hjälpa?
Följ livsmedelsverkets råd för gravida,
Man ska inta äta ädelos/mögelost så alltså ingen creme hvid, brie eller liknande. Tror inte heller att rökt fisk rekomenderas, men läs listan på Livsmedelsverkets hemsida, eller den info du fått ta del av på MVC.
Ja, rökt fisk verkar ju inte alls bra. Får nog bara ta en smakbit...
Men osten är ju gjord på pastöriserad mjölk så det borde nog gå bra...
Om du äter lite löper du ju samma risk att bli infekterad av eventuella bakterier som om du äter mkt fisk, eller hur?
Angående osten är det inte pastöriseringen som är problemet utan att det kan innehålla listeria eftersom det faktiskt är mögelost, alltså ska man inte äta det.
Rekomendationerna är att hålla sig till livsmedelsverkets råd, men man kan ju välja att skita i det om man vill...
Fransmännen (kvinnorna) verkar ju inte sluta äta ostar när de är gravida. Hur pass farligt är det med mögelost?
Aha, det var ju inge bra... Vad är Listeria då? Märker man om man fått det? symptom?