• Ewis

Enkla tilltugg till enklare mat på fest?

Hej alla!

Nästa lördag ska vi ha en liten fest här hemma med ca 15 gäster.
    Vi ska bjuda på enklare mat, sweet chilli stekta kycklingspett, chilli & pinjenöt marinerad rostbiff (färdig skivad från affären som man marinerar) och kall vinäger potatissallad.

Vi ska inte ha ta själv buffe utan ställer ut maten på borden.

Till detta tänkte vi även ha fetaost och vattenmelon (tillsammans)på tandpetare men skulle även villa ha något mer liknande.
    Någon med Tips?

Som efterrätt ska vi ha Pavlotårta.

Nå vad tror Ni andra om maten?
    Alla tips och råd tas emot

• Svar på tråden Enkla tilltugg till enklare mat på fest?
  • sstl

Kankse skivade grönsaker i stänger med dipp? Typ morötter, gurka, paprika m,m. Det brukar vi ha som tilltugg vid fest, känns skönt istället för en massa chips.
    Lycka till med festen

• Nyfiken gul

håller med sstl om grönsaker/frukt som tilltugg till maten eftersom det annars bara blir kött o potatis..

antingen skiva i stänger o ha diverse dipper till eller också blanda en fräsch grönsallad med syrliga äpplen, rostade solrosfrön, gurka, coctailtomater, röd lök och ringla över lite olivolja o lime...

• Ewis

Tack för tipsen!

Glömde skriva att vi ska ha en grönsallad till maten oxå.

Gräsaker och dipp känns mera som att man tar fram senare på kvällen istället för chips.

• sstl

Snittar är oxå gott, små små trekantiga smörgåsar med tex pate eller annan god blandning.

• ulle 73

Linda någon god skinka (typ parma eller liknande) runt honungsmelon. Fäst med en tandpetare.

• caro1

kan du inte göra egen salsa och servera nachos till, jättegott!

• Ewis

Ulle
    Skinka och honungsmelon är sååå gott men blir det inte kaka på kaka med först rostbiff och sedan vattenmelon med fetaost på tandpetare?

caro
    Natch och salsa är super gott oxå men passar det till den övriga maten?

sstl
    snittar är gott men känns oxå lite fel till den övriga maten eller?

• Nyfiken gul

en oliv o en tjock bit salami med en tandpetare i...

• Ewis

Hej hej hallå
    Är det någon mer som har några bra förslag?

• Atamon

* Bitar av god paj, tex med västerbottenost
    * Lite tapas som vitlöksmarinerade champinjoner (se recept), heta räkor, oliver, några små goda korvar, cornichons, inlagda kronärtskockor, ugnsrostade eller grillade paprikor och squash - för att fylla ut tallrikarna
    * Grillade quesadillas, se recept
    * Halloumifyllda tortillas, se recept
    * Heta räkrullar, se länk

--------------------------
    Tapas, tex vitlöksmarinerade champinjoner

För fyra portioner

2-3 stora tomater tomater
    2 klyftor vitlök
    1 msk olja
    Champinjoner (ett tråg färska champinjoner brukar vara lagom)
    1,5 dl torrt vitt vin
    1 msk socker

1 msk koriander (egentligen ska det vara korianderfrö men jag gillar inte att fröna fastnar i tänderna så jag tar vanlig torkad koriander)
    1/2 tsk salt
    1-2 krm cayennepeppar
    1 kruka kruspersilja (jag brukar använda torkad persilja)

Dela tomaterna, gröp ur innanmätet och skär tomatköttet i fina tärningar. Skala och grovhacka vitlöken.
    Hetta upp en kastrull med olja. Fräs korianderfröna i ca 1 minut. Tillsätt champinjoner och vitlök och fräs i fem minuter. Rör om då och då. Häll på vin, socker och tomatköttet. Salta och peppra. Sjud under lock i ca 10 minuter. Grovhacka och vänd ner persilja.

Jag vill gärna ha lite vitt, rostad bröd till eller liten baguette.

--------------------------
    Grillade quesadillas med svarta bönor och fetaost

Till 15-20 pers på buffé

16 (vete)tortillabröd (finns i texmex-hyllan)
    500 g kokta svarta bönor (ca 2 burkar avrunna och sköljda)
    250 g fetaost (gärna mager)
    2 tsk sambal oelek
    150 g riven Västerbottenost (finns färdigriven)
    150 g riven annan ost (ex. färdigriven mager ost)

Mosa ihop svarta bönor, smulad fetaost och sambal oelek. Detta kan göras dagen innan. Mitt tips är att hälla dessa ingredienser i en plastpåse (typ 3-liters fryspåse) och mosa ihop med händerna från utsidan till all fetaost är ordentligt smulad och en hel del bönor är lite mosade.

1. Lägg ett tortillabröd på en bit aluminiumfolie som är ca 1 dem bredare än tortillabrödet.
    2. Strössla över lite riven Västerbotten och lite av den andra rivna osten (en rejäl nypa av varje).
    3. Bred på en klick bönröra, det behöver inte vara röra överallt.
    4. Strössla över lika mycket ost till av de rivna sorterna.
    5. Lägg på ett tortillabröd till och tryck till. Den rivna osten hjälper till att klistra ihop bröden.
    6. Packa in i folie.
    7. Grilla några minuter på vardera sidan tills osten är smält och tortillabröden fått grillränder (kolla in i paketet).
    8. Skär bröden i kvartar rakt genom folien.

----------------------

Halloumifyllda tortillas

Ingredienser
    Portioner: 4 st

1 halloumiost (250 g)
    10 små mjuka tortillabröd
    4 dl rucolasallad
    2 msk olja

Gör så här
    1. Riv halloumiosten grovt. Lägg osten på 5 mjuka tortillabröd.
    2. Lägg på rucolasallad och lägg en tortilla ovanpå.
    3. Stek dem i olja i en stekpanna på båda sidor.
    Skär varje tortilla i 8 små tårtbitar.

----------------------
    Heta räkrullar
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=2300

• Peki

Köp ett gott knäckebröd. Bryt små bitar och på varje lägger du på:

* lite (lätt)crème fraiche
    * lite svart/röd kaviar
    * lite finhackad lök

Jättegott och jätteenkelt. Tänk på att göra det precis innan serveringen bara... knäckebrödet blir lite segt annars.

• Peki

Jag skulle göra något mer förutom potatissalladen till. Bolgur alt quinoa med rostade grönsaker.

Koka bulgur el quinoa (tänk på att skölja quinoan noga, annars smakar den bittert). I en sstekpanna rostar du diverse grönsaker m olivolja. T ex: Lök i klyftor, broccoli, paprika, aubergine eller vad du nu gillar. Lite chili är gott i. Blanda med pressad vitlök, salt och peppar.

När bulguren/quinoan är klar blandar du i alltsammans i en skål och sedan är det klart. Ta gärna i lite rostade pumpafrön eller solroskärnor.

• Ewis

Åååå TACK för alla bra tips!!

Vill ha mycket enkla små tilltugg då jag är borta hela kvällen före festen och även på fm/em (till kl 15) samma dag som festen är tyvärr.

Finns det något lätt att göra som kompliment till Potatissalladen?

• Peki

Alltså, mitt förslag på bulgur _är_ jätteenkelt fast det lät nog inte så

Jag ska se om jag kan få det att bli enklare:

Stek lite olika grönsaker i en stekpanna. Ta vad som helst, djupfrysta haricot vert och lök i klyftor funkar utmärkt om du vill göra det enkelt.

Koka bulgur. Ta lika mycket bulgur som vatten + lite salt. Koka i 10 eller 20 min (det beror på vilken sort du köper. Det står på förpackningen).

Blanda grönsaker m. bulgur och smaka av med salt och peppar. Strö över lite solrosfrön om du har hemma. Du kan också röra i sstrimlade soltorkade tomater.

Annars kan du låta bli. Jag skulle säga att det är enklare än potatissallad tom.

Du kan göra samma sak med pasta i stället om det känns enklare.

----------
    Sesampotatis:
    Skär potatis i 1/2 cm tjocka skivor. Bred ut på en plåt. Strö över riven ost och sesamfrön + salt och peppar. Grädda i 225 i ca 20 min.
    --------

Köp en massa goda oliver av olika sorter. Det är mättande.

Köp olika sorters gott bröd. Även gott knäckebröd typ pyramidbagarnas.

Köp en massa olika ostar, brie, cheddar, combozola t ex.

• Ewis

Peki:
    Åter igen stort Tack!

Låter väldigt gott (och enkelt ) med löken och sedan strimlade soltorkade tomater blandat i bulguren, ska nog fundera skarpt på det.

Serveras detta varmt eller kallt?

Sesampotatisen låter underbart god men den bör väl serveras varm?

• Peki

Ewis: Bulguren går bra både varm och kall tycker jag. Ljummen eller "nykall" (har svalnat till rumstemperatur men inte varit i kylskåpet) är godast tycker jag. Kylskåpskall funkar säkert fint det också.

Potatisen är nog godast varm eller ljummen. Däremot måste den inte komma direkt ur ungen utan kan vara klart någon timma innan tycker jag.
    Du kan ju förbereda det mesta innan, t ex ha färdigskivad potatis liggande i vatten och riven ost klar. Sedan är det bara att lägga samman och ställa in i ugnen.

• Ewis

Peki
    Tror Du att det är bättre med din sesampotatis än den kalla potatis sallade jag tänker göra med en smak av vinäger, honung och basilika till den chilimarinerade rostbiffen och sweetchillistekta kycklingspetten?

• Peki

Jag tror att det skulle vara gott med sesampotatisen till både spetten och rostbiffen men att det blir opraktiskt.

För att den ska bli riktigt god så bör skivorna ligga i ett enkelt lager och då är det svårt att göra potatis till så många som kommer. Dessutom behövs det nog en kall sås då, så jag tycker att du ska köra med potatissalladen som du har tänkt. Den låter supergod .

Svar på tråden Enkla tilltugg till enklare mat på fest?