• curlysue81

Hur går en hinnsvepning till?

Ja, hur går det egentligen till och är det samma som att bli igångsatt? (Vet att man kan bli igångsatt med gel och liknande men räknas hinnvepning också som igångsättning?) Och vem gör det? (Vanliga BM lr?) Och varför? Många frågor här, men hoppas nån kan svara!

• Svar på tråden Hur går en hinnsvepning till?
  • curlysue81

Inte en endaste som vet..?

• Mamma till Philip Nova Elliot

Är inte hinnsvepning när man tar hål på hinnorna...inte samma som igångsättning

Mamma till PHILIP 021128 och NOVA med bf 070806 *kom ut nu tjejen!*
  • curlysue81

Vet inte... Men när man tar hål på hinnorna, är inte det för att sätta igång då? Har som för mig att hinnsvepning ska va nån slags igångsättning light typ..

• blonde redhead

Nej man tar inte hål på hinnorna. Barnmorskan retar livmodern genom att föra in fingrarna och dra dom runt hinnorna.

Det räknas inte som igångsättning, då det inte är alltid det fungerar. Det kan också göra ganska ont.

• Meandyouforever

Nej nej en hinnsvepning är när barnmorskan stoppar in fingrarna och retar hinnorna

• curlysue81

Det var nåt sånt jag hade för mig. Men är det ens vanliga barnmorska som gör det eller? Och hur får man dom att gå med på att göra det..?

• Mamma till Philip Nova Elliot

ahh ok hehe ja det har jag hört att den vanliga bm kan göra...om man frågar, inte alla som går med på det dock. beror på om man e fullgången eller så

Mamma till PHILIP 021128 och NOVA med bf 070806 *kom ut nu tjejen!*
  • curlysue81

Hmm..jag är ju inte fullgången men t.o.m. min BM tycker att jag har haft en helvetisk graviditet och på spec. mödra har jag blivit erbjuden snitt. Men jag valde att prova en vaginal förlossning och då tyckte han inte att det var lämpligt med igångsättning eftersom det inte brukar gå lika bra... Så det var därför jag började fundera på en "igångsättning light" :)

• LindaB85

Ja precis, det är väl bara att man retar hinnorna...

Jag har hört att många BM inte gör det idag och om man gör det så är det nog bara om man gått över tiden eller har en anledning att få igång förlossningen....

En del hjälper det inte på och andra startar förlossningen snabbt efteråt...

• curlysue81

Jaa..vad gör man. Det är väl bara att vänta på att bebben ska välja att komma ut.. även om man snart blir tokig!

Svar på tråden Hur går en hinnsvepning till?