• Suck och suck

Vad för tuschpenna (svart kontur) EXAKT tror ni att till exempel en barnboksillustratör som Gunilla Bergström...

...:"Alfons Åberg" använder??
    Jag har ju försökt sondera på terrängen på konstnärsbutiker, men jag hittar aldrig några bra såna där kontur-tecknar-tuschpennor.
    Jag skulle vilja ha en sådan där RIKTIGT "professionell" konturtecknarpenna som illustratörer använder!

• Svar på tråden Vad för tuschpenna (svart kontur) EXAKT tror ni att till exempel en barnboksillustratör som Gunilla Bergström...
  • Suck och suck

Ganska TJOCK tuschpenna är jag ute efter!

• Suck och suck

Puffar. Men folk kanske inte är så insatta här?

• Fjuppan

Jag kommer inte ihåg märket, men sk "Manga-pennor" är helt suveräna. Jag tecknar mycket och använder mig av sådana. Det finns tunna, tjocka, penselpennor och kalligrafi.

• Suck och suck

Faber-Castell känner jag igen. Penslar tror jag? som jag har införskaffat.
    DYRA penslar.

• S u s s

Faber Castelle har ett enormt utbud. Tuschpennor, blyerts, alltihop.

Annars är cpoic ett bra märke. Dock vet jag inte om barnboksillusttratörer använder dem...
    De finns i många olika varianter också.
    Fördelen med dem är att om man färglägger med deras tusch efteråt så smetas inte kantlinje-tuschen ut!
    Riktigt bra pennor.
    Tuschen smälter samman fint vid färgläggning också, blir inte sådär randigt som det blir med billigare pennor.

• CUFC

Alla tuchpennor som är sprit baserade skulle jag rekomendera till detta. just dom "manga" pennor som det pratas om är mycket bra.

Det finns många färger här:

www.artistica.nu/lista.asp

• annca

A-ha! Jag har också letat efter bra tecknarpennor! Har kört med tekniska ritningspennor, men de ger inte samma "dynamik" i konturerna som den jag eftersträvar!
    TAck för tipset! .-)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Suck och suck

Har köpt Mangapennan på Kreatima idag. BRA, att jag hade med mig märkes-tipset härifrån. Personalen är lite nonchig och inte så engagerad.
    Hm, inte som jag minns det för ett gäng år sen.

Ville dock komplettera den svarta mangapennan med STARKA färger.
    Köpte några penselpennor. De är dyra, men man får ta några i taget.
    Färgutbudet på "Manga" var lite mesigt tycker jag.

• Suck och suck

(Man ska måla ansikten och sånt med "Manga" sa personalen.)

• Suck och suck

(Nu vill jag måla teckningar med tusch-barnboksteckningar, Det känns som jag började strula med akvarell för några år sen för att det var dyrt, med alla de här tuschpennorna.
    Och för att det inte "var legitimt" för en konstnär att hålla på med rena tuschpennor.
    Man SKA liksom hålla på och kladda med penslar för att vara en "äkta" konstnär.)

• CUFC

Äh jag har gjort många tusch teckningar i egenskap av "legitim" konstnär...
    Använder själv gärna just den sortens "manga" tuschpennor när jag skissar... visserligen har jag mest pennor av ett annat märke som jag inte kan få tag på i sverige, men "manga" pennorna är samma sak.

• lovebuz

Oh såna där "manga" pennor har jag letat länge... :D Ska ta en funderare om jag ska beställa eller inte. Har sj bara såna där med en tjock o en smal spets som går att köpa på konsum ;) har funkat fint men trevligare med riktiga.

Svar på tråden Vad för tuschpenna (svart kontur) EXAKT tror ni att till exempel en barnboksillustratör som Gunilla Bergström...