• Lajndro

Överviktsoperation!

Någon som har gjort eller väntar på att få göra en överviktsoperation?

Jag har fått remiss till op. och väntar nu på att semestern ska ta slut så jag får ringa och boka en tid till den läkare som har sista ordet!

Vore kul att höra från andra som har erfarenheter av op . eller som väntar på op!

• Svar på tråden Överviktsoperation!
  • mamsen4små

Ursäkta frågan men vad ska du göra för operation? Jag är själv överviktig och skulle vilja få hjälp med detta, har försökt länge att gå ner men det går bara ett par max 5 kg sen går jag upp igen..

• Lajndro

Jag har fått en remiss på en gastric bypass operation.

Har oxå kämpat med mina kilon, men som du säger man lyckas gå ner några kilon men sedan är de lika snabbt upp igen.

Så nu har jag insett att en operation är det enda som kommer att hjälpa mig att få kontroll på vikten.

Sista utvägen helt enkelt, jag tror att det kommer att bli tufft och kämpigt men jag tro att det kommer att vara värt det.

• TingTing

Hoppar in lite. Vet inte hur jag ska formulera det rätt, men vad för "kriterier" måste man uppfylla för att göra en gastric bypass? Jag har lääänge försökt gå ner i vikt, men precis som ni båda säger så går det typ 4 kg och så STOPP! Hur många kilos övervikt måste man ha. Jag tror att jag har ca 30 kg för mkt, men har aldrig haft problem med att träna, springa, ont i knäna eller nått och känner att jag kanske inte alls är en kandidat för en sådan operation. Men det skulle vara intressant att få veta hur det går till och lite så. Och höra hur det går för dig, TS!

• Lajndro

Det är lite olika kriterier, men här (i Norrbottens landsting) så är det första kriteriet att man ska ha ett bmi över 40.

Om man har andra följdsjukdomar av sin övervikt så kan man få op även om man har lite lägre bmi, men det är väldigt svårt.

• ifent

Hej vi har en kompis som gjorde det i feb-06, han är ca 185 lång och vägde då ca 143 kg. Idag väger han ca 85 kilo. Han är supernöjd och ser ju ut som en ny människa.
    Lycka till.

• Mifuna

Jag gjorde en gastric bypass i september förra året. Jag valde att göra min privat eftersom jag kände att jag inte orkade vänta, väntetiden kan vara rätt så lång ibland.

• piixelslyna

www.viktop.se kan ni läsa massor. finns väldigt mycket och väldigt bra information där om viktoperationer!

De vanligaste kriterierna är att man måste ha ett BMI över 40 (kan har något lägre om du har följdsjukdomar) för att få en operation genom landstinget. BMI över 35 om du vill göra en privat.

Du ska ha dokumenterat försökt att gå ner i vikt innan.
    Du ska inte ha några psykiska sjukdomar (ätstörningar osv.)

Sen ska man vara mellan en viss ålder också. Tror att det är 18-65 om jag inte minns helt fel.

• piixelslyna

Och dokumenterat försökt att gå ner i vikt innebär inte att du själv har dokumenterat något. Utan det kan vara exempelvis viktväktarna, hos sjukgymnast, hos läkare osv.

• malin197092

Har man för mycket vikt så kan dom inte operera heller.

• Lajndro

Hur mycket är för mycket?
    Jag har aldrig hört att man inte kan operera, är det för att riskerna med operationen blir för stora, eller?

Jag hoppas verkligen att jag ska få klartecken till op för jag är övertygad om att nåt annat funkar inte för mig och jag vill inte gå omkring med den här övervikten mera.

Fick höra idag att ett annat sjukhus närmare mig skulle hjälpa till att minska kön. så nu börjar man ju hoppas på att det ska gå lite fortare.

• piixelslyna

För att inte få opas pga att man väger för mycket är rätt så ovanligt. Då måste du väga otroligt mycket.

• Lajndro

Nu har jag fått en tid till läkaren!! jippi!!

Svar på tråden Överviktsoperation!