• Anonym (orolig)

bebisreflexer kvar orolig!!

Nån vars bebis haft kvar sina nyföddhetsreflexer länge? har en son som nu är sex månader, och fortfarande har kvar mororeflexen (den när man slår ut med armarna) Frågade på förra bvcbesöket om detta och fick då svaret att för de flrsta försvinner den runt 3-4 mån men man "får" ha kvar den till 6 mån. Men nu är han ju 6 mån och den är kvar. vad kan felet vara? har läst massor på internet om hjärnskador och är livrädd

Ska på 6mån kontroll om ett par dgr och hoppas på mer svar då men är orolig nu!

• Svar på tråden bebisreflexer kvar orolig!!
  • mary k

har aldrig hört talas om d,,

vad är d för reflexer?

• minnapinna

Tror inte det är någon fara. Min dotter gjorde så längre än 6 mån, är jag nästan säker på. Jätteofta när hon var liten!

Uppdatera gärna tråden när du varit på BVC.

Nora 15/7 -06
  • Kusin Knase

Anonym (orolig) skrev 2007-08-04 19:35:14 följande:

för de flrsta försvinner den runt 3-4 mån men man "får" ha
    kvar den till 6 mån. Men nu är han ju 6 mån och den är kvar. vad kan
    felet vara?
    Fel, vadå fel? Du skriver ju att den kan vara kvar till 6 mån, så...?
  • Anonym (barnfri)

Oj, jag trodde man hade de reflexerna hela livet. Men jag tror inte det kan vara någon hjärnskada i alla fall, konstigt sätt att yttra sig på ;)

• Anonym (orolig)

Minnapinna: När utlöste din dotter reflexen. Kommer du ihåg ungefär när den försvann? Min son utlöser den så fort han blir skrämd av något.

• Anonym (orolig)

Kusin Knase: Ja men nu är han ju 6 mån och tills dess var det ju okej att ha kvar den men from sex mån skulle den vara borta vilket den inte är nu.

• Anonym (orolig)

Anonym(barnfri) Googlar man runt på detta så hittar man att kkvarvarande på bebisreflexer kan bero på hjärskador. Därav mina nojjighet

• minnapinna

TS,
    exakt samma - när hon blev skrämd. Av ljud, av något som gick förbi snabbt osv.

På BB när hon var ett dygn gammal så gjorde hon så av den lilla smällen när dörren stängdes. Vi var oroliga och frågade en barnmorska där och hon berättade att det inte var någon fara och att reflexn till och med var så vanlig att den hade fått ett namn, men det visste du ju redan :)

Seriöst, tror absolut inte det var någon fara. Dottern kanske gjorde så när tills hon var... Vad kan jag tro, 7-8 månader? Numera när hon blir skrämd så rycker hon till.

Nora 15/7 -06
  • Kami74

Jag tror inte det är någon fara...alla barn utvecklas olika

• Anonym (orolig)

Minnapinna: Tack Känns skönt att höra att fler barn haft den kvar längre Kändes bara stressande när bvc sköterskan sa att de "får" ha den kvar till 6mån.

• Kusin Knase

Anonym (orolig) skrev 2007-08-04 19:41:56 följande:

Kusin Knase: Ja men nu är han ju 6 mån och tills dess var det ju okej
    att ha kvar den men from sex mån skulle den vara borta vilket den inte
    är nu.
    Men det är väl ingenting som sker exakt på dagen 6 mån?! Som sagt, alla är olika, haka inte upp dig för mycket på ungefärliga datum när det gäller barns utveckling, då lär du få oroa dig mycket...!
  • minnapinna

TS,
    BVC överdriver ofta. Tänk inte så mycket på det. Kram på dig.

Nora 15/7 -06
  • Anonym (fia-fia)

Förstår att du är orolig..Blir själv skitnojig när det kommer till såna här saker..

Men tycker verkligen inte att du ska oroa dig..
    Tänk så här; Du kan inte göra något åt det just nu,
    utan försök att slappna av ( din bebis känner om du är orolig)
    Och vänta tills du ska till BVC..

Lycka till och kram!

• Anonym

Tänk också på att en reflex är till för en anledning. Och jag vet att det inte är ett tecken på hjärnskada inte bara reflexen i alla fall.

Svar på tråden bebisreflexer kvar orolig!!