• 1991

Smaka från lösgodis/naturgodis utan att betala?

Tycker ni man får ta bitar av lösgodis eller naturgodis utan att betala? Alltså bara smaka en, eller några?
    Mina kompisar gör nämligen det vissa av dem och min syster (inte för att jag tycker att hon vet bäst!) sa att man får plocka från naturgodisar för att det räknas till nötter och nötter får man smaka?

Så nu måste jag veta.. får man eller får man inte?
    Jag kände mig jätteskyldig när jag smakade ett naturgodis idag..
    Men verkar konstigt om man får ändå, om alla går och smakar så finns det ju inget kvar tillslut?

• Svar på tråden Smaka från lösgodis/naturgodis utan att betala?
  • lizzi

Nej,det får man inte.det räknas som snatteri.

• josida

Varför skulle man få göra det?
    Nä, jag lär mina barn att man INTE får smaka godis i affären, man plockar och betalar och SEN får man smaka...

• MoonFlight

Man får inte smaka alls i butik räknas som snatteri!
    Min far smakade på en vindruva eftersom vi skulle köpa och han ville bara kolla att som var söta som dom ska vara och fick en vääldigt ilsken väktare efter sig som förklarade att man inte fick. Han svarade att han inte visste och det var ok för denna gång.

Tänk själv om alla som handlade gick och provsmakade det skulle bli väldigt dyrt för butikerna och dom skulle inte ha mycket kvar att sälja.

• 1991

Ingen aning Snubbelfot, jag tyckte också det lät konstigt.
    Tycker också det känns fel att göra så.. behövde bara höra hur det låg till.

• Snubbelfot

Rent generellt kan man nog säga att man inte får. Jag gör det inte, men jag kan samtidigt känna att jag skulle vilja spec. just när det handlar om vinddruvor - mna vill ju veta vad man betlar för.

• Laire

Naturgodis och lösviktsgodis tycker jag inte är okej, eftersom det är massproducerade varor som smakar likadant varje gång.

Frukt tycker jag däremot är okej att provsmaka i syfte att avgöra kvalitén, i "min" butik är det tillåtet, de har t o m ett bord man skär upp frukten på. Perfekt om man vill kolla så persikorna smakar bra t ex. Tyvärr är det rätt ovanligt med sådan tillåtande attityd.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • skorpionen80

Beror på, i vissa butiker är det helt ok =)

• 1991

skorpionen08

Hur vet man när det är ok då? :P

laire

Gällande godis är det väll mest om man är osäker på om man gillar det eller ej? Fast känns som sagt ändå inte rätt.

Svar på tråden Smaka från lösgodis/naturgodis utan att betala?