• Anonym

Vad är det i coca colan som gör att man kan få diareé?

Har märkt på senaste tiden att jag blir så dålig av cola, det kör igång magen på noll tid.
    Kvittar hur mycket eller hur ofta/inte ofta jag dricker.
    Vet att jag ett tag när jag var yngre fick utslag när jag drack cola och slutade med det.
    Kan det vara kofainet som gör det?
    Jag dricker inte alls mycket pga detta men ibland blir man ju så sugen.

• Svar på tråden Vad är det i coca colan som gör att man kan få diareé?
  • 201201232

Det är ju vansinnigt mycket socker i colan om du kör normal sort, lightvarianter innehåller sötningsmedel som har diarré som känd bieffekt. Men jag kan tänka mig att mycket socker kan ha samma effekt om man är ovan, precis som att mycket fett kan ha den effekten...

• Anonym

Ja det är vanlig cola jag dricker. Det räcker att jag dricker 1 glas så är det kört inte så roligt.

• Tsaritsa

Annars så är ju cocacola stoppande. Fick det rekomenderat av sjukvårdsrådgivningen som sista utväg då min dotter hade vinterkräksjukan. Dock utan kolsyra.

Jag är den sortens kvinna som ger nekrofilin ett ansikte
  • Anonym
    Bulsson skrev 2007-08-04 20:30:04 följande:
    magkatarr?

Kan man få så då?

Har haft problem med surauppstötningar och som håll i mellangärdet och ont. Haft problem innan med magkatarr innan.

• Leeloo

Får du så att det känns som att nån hällt syra i tarmarna och så blir det kris till toan?

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • elink

jag blir dålig i magen av kolsyrade drycker i allmänhet. blir du lika dan av mineralvatten eller bara vanlig fanta?

• Bulsson

Ja, jag har det så.. Du kan ju prova med sån novalu.. ja vad det nu heter och se om det hjälper..? Jag får oxå det av läsk, kaffe, rödvin mm. Ibland vissa chipssorter och popcorn..

Anonym skrev 2007-08-04 20:33:11 följande:
    Kan man få så då?
    Har haft problem med surauppstötningar och som håll i mellangärdet och ont. Haft problem innan med magkatarr innan.
  • Anonym (Samma här)

Det låter som magkatarr... Då får man sura uppstötningar, ont i magen och får diarré...

Prova Losec Mups eller Omeprazol receptfritt på Apoteket.

• Anonym
    Leeloo skrev 2007-08-04 20:35:25 följande:
    Får du så att det känns som att nån hällt syra i tarmarna och så blir det kris till toan?

Det krampar till precis som om tarmarna vänder sig ut och in sedan måste jag gå på toa.

elink skrev 2007-08-04 20:43:48 följande:
    jag blir dålig i magen av kolsyrade drycker i allmänhet. blir du lika dan av mineralvatten eller bara vanlig fanta?
    Nej bara av cola.
  • Anonym

Jag har även haft mycket halsbränna har käkat gavicson eller vad det heter,nu är det lugnt ett tag hoppas jag på den fronten.

Har även märkt att jag får ont i mellan gärdet när jag äter mint mat som är lite för stak.
    Magen har blivit mycket känsligare än vad den har varit innan.

Jag har opereat bort gallblåsan och jag vet att man kan känna samma som innan, i samma veva jag hade problem med den hade jag magkatarr också.

• Leeloo
    TS> Det låter som det jag har, jag får som kramper i tarmarna och sen är det panik till toan. Nu senaste dagarna har jag haft lite ont i magsäcken men det vet jag inte om det hänger ihop med det andra. När jag har pratat med en läkare om detta sa hon att det troligtvis var sk känslig tarm.
    Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Lindquist

Man kan även ha för lite magsyra med som gör att du får problem. I mitt fall har jag för lite magsyra därför har jag ingen halsbränna eller sura uppstötningar. Det är för jag fick en artrofisk gastrit av magkatarr förut.

• Anonym (Hin håle)
    201201232 skrev 2007-08-04 20:18:32 följande:

Det är ju vansinnigt mycket socker i colan om du kör normal sort, lightvarianter innehåller sötningsmedel som har diarré som känd bieffekt. Men jag kan tänka mig att mycket socker kan ha samma effekt om man är ovan, precis som att mycket fett kan ha den effekten...

Gammal tråd, ja, men kan inte låta bli. 
    Coca Cola innehåller inte mer socker än annan sötad läsk. Ofta skiljer det väldigt lite och den söta colan innehåller ofta mindre socker än sötad juice som dock innehåller nyttigheter som ibte Colan gör. 
Svar på tråden Vad är det i coca colan som gör att man kan få diareé?