• Maja10

skrapning efter cytotec?

Har någon av er som tvingats ta cytotec pga missfall som ej stötts ur, måstat göra en skrapning oxå?

Jag tog tabletterna i torsdag och tycker jag har blött väldigt lite. BM sa att det inte är helt ovanligt att måste skrapa oxå.
    Någon med erfarehet av detta?

• Svar på tråden skrapning efter cytotec?
  • Maroschka

Jag skrapades igår. Hade tid för skrapning eftersom min lille inte stöts ut. Jag fick tabletterna på plats innan skrapningen. För att livmodern skulle mjukas upp och dom inte skulle behöva "slita" så mycket i den för att skrapa.

• Maja10

Ok men var det då planerat så? Dvs båda tabletter och skrapning direkt efter?
    För jag fick som sagt tabletterna i tordags och har en tid på KK på fredag för VUL kontroll

• Anonym

jag har pratat med min läkare om båda alternativen.. och han sa att det var 50/50 med cytotec men rekommenderade det om man orkade..

• Maroschka

Ja alltså det var det. Jag fick veta i torsdags att liten inte levde och jag vägrade få tabletter och låta det ske hemma så jag fick tid för skrapning på fredagen. Det första dom gjorde då var att ge tabletterna för att "förbereda" livmodern.

Men jag tycker det låter konstigt att du blöder lite. För meningen är väl inte att det ska ta flera dagar efter du fått tabletterna?
    En vän till mig som fick samma tabletter fick mensvärk efter några timmar och blödde ut allt direkt sen.

• Maja10

Håller med om att det är konstigt att jag blöder så lite. Hade inte ens speciellt ont. Vanligt mens är betydligt värre. Graviditeten var ju ca 8 v lång så jag borde ha blött en hel del.
    Det är därför jag börjar undra om det inte kommit ut allt...och jag måste skrapas iallafall

• Maroschka

Ja som sagt hon hade väldigt ont och det kom samma dag.
    Jag tycker du ska ringa påmåndag och prata med dom. Det är ju hemskt att gå hemma och inte veta om du har kvar i magen. Det var därför jag vägrade. Ville skrapas direkt så jag visste att det var över.

• Maja10

Ja jag får nog göra det. Precis som du säger man vill ju licksom ha det överstökat...

• Ova

Jag fick ta tre cytotec på natten innan jag skulle skrapas (MA).
    Sedan blev jag inte skrapad förrän på eftermiddagen, men
    jag fick ingen blödning eller märkte tabletterna på något
    sätt.

• respire

jag fick skrapas efteråt. hinnsäcken var kvar

• Maja10

Idag satt blödningen igång på allvar!!! Inte haft ont men rejält med klumpar osv
    Håll tummarna att jag slipper skrapning.

Tack för alla svar!

• So nice

Förstår inte varför man ska genomlida en medicinsk abort..
    Jag fick frågan ohur jag vill göra och jag ville absolut bli skrapad man sover 10 minuter sedan är det hela över.

Varför plågas med blödningar och smärta (okej jag blöder även efter skrapning men väldigt sparsamt).

Min läkare rekomenderade också cytotec (det är mest kostnadseffektivt) men jag avböjde och hon blev märkbart sur men jag bryr mig inte om det är min kropp...

• Anonym

So nice: andra än du.. som ex. jag tänker annorlunda.. varför genomlida en operation som faktiskt går fel emellanåt om det finns andra alternativ.. skulle aldrig förlåta mig själv då jag så gärna vill bli gravid.. Min läkare försökte inte få mig att välja det ena eller andra.. tabletterna fick jag fråga om då han pratade om skrapning..

• So nice

Jo jag förstår och alla gör ju det dom tycker känns bäst för mig har det varit så psykiskt jobbigt, jag ville bara få det avklarat snabbt men sådan är jag för övrigt också kan inte gå och vänta ut något..Lycka till

• Anonym

Först sa de till mig att det skulle gå över av sig själv men det gjorde det inte då fick jag cytotec, men precis som för dig gav det inte den effekten som de borde. Det gjorde mest bara ont. Lät det gå ett tag och sedan bestämde de sig för att göra en skrapning.

Du behöver inte vara orolig för skrapningen jag tyckte faktiskt det var skönt, för efter skrapningen var det äntligen över, blödde någon vecka till men sen var det helt över och smärtorna var borta. Önskar faktiskt jag blivit skrapad tidigare för att slippa genomlida det långdragna missfall som jag hade.

Stor kram till dig från mig

Svar på tråden skrapning efter cytotec?