• dessdess

Hög eller låg smärttröskel - hur gick förlossningen?

Jag funderar lite på om man vet hur hög smärttröskel man har innan man verkligen blir utsatt för smärta.

Jag ansåg före förlossningen att jag hae ör smärttröskel. Förlossningen gick bra och jag använde mig av lustagas när jag var öppen 9 cm och genom krystskedet, som jag ansåg var det värsta i hela förlossingen.

Min kompis tyckte hon hade hög smärttröskel, men blev helt ifrån sig under fölossningen och tog tidigt epidural. Efteråt har hon komit på att hon nog lätt blir stressad av smärta och inte alls tål smärta som hon tidigare trott.

Nu undrar jag hur det gått för er. Ansåg ni att er smärttröskel var hög eller låg före förlossningen, har ni ändrat uppfattning efteråt?
    Nu är det ju svårt att säga eftersom alla förlossningar är väldigt olika och tillslut orkar ju ingen med smärta. Mitt värsta onda varade i 3,5 timmar, men vet inte hur mycket längre jag klarat mig utan att ngn fått slå mig hårt i huvudet så jag slocknat Men ändå, har ni ändrat uppfattning om er smärttröskel efter förlossningen?

• Svar på tråden Hög eller låg smärttröskel - hur gick förlossningen?
  • FruSascha

Jag har en hög smärttröskel. Tex när jag tatuerade mig så kände jag knappt någonting. Jag har opererat mig och efter operationen fick jag starka smärtstillande men de tog jag aldrig för jag kunde hantera smärtan ändå. Så jag vet jag har hög smärttröskel.

Men vid förlossningen skrek jag efter epidural redan när jag var öppen 3 cm.

• fruis

Man måste ju kunna ha olika smärttrösklar för olika delar av kroppen? Det beror ju på hur väl utvecklade nervändarna är i de olika kroppsdelarna.

Sedan beror upplevelsen av smärta på en hel rad andra faktorer. Man har mer ont om man:

1. Är trött
    2. Är hungrig
    3. Är törstig
    4. Är rädd/osäker
    5. spänner sig

Dessa faktorer spelar stor roll för hur man kan hantera smärta. Och hur många kvinnor är inte just trötta, törstiga och lite rädda när de föder barn? (till skillnad från när man går till tandläkaren osv). Går nog inte att jämföra.

• Therese6699

Hej hej,
    jag anser nog att jag har hög smärttröskel. Det sa BM också när dom gjorde undersökningar innan förlossning (blev igångsatt pga för tidig vatten avgång).

Båda förlossningarna gjorde jävulskt ont... särskilt den andra och jag kände mig varken stressad, rädd eller något sånt. Jag är mer rädd när jag går till tandläkaren. Jag hade iofs enligt BM väldigt snabba "öppningar" båda förlossningarna så det kanske berodde på det.

Tess

• Mia m Rasmus

Skulle nog våga påstå att jag har hög smärttröskel. Har klarat båda mina förlossningar med endast lustgas. Nu vid sista förlossningen låg jag nästan 1 timme med regelbundna skitonda värkar innan jag bad om lustgasen.

• jessie 27

Jag har lååååg smärttröskel men tyckte att det var en "härligkänsla" fast precis innan min lilla dotter tittade ut så vill jag gå hem hihi

Jessica

• flurri
    FruSascha skrev 2007-08-04 21:42:41 följande:
    Jag har en hög smärttröskel. Tex när jag tatuerade mig så kände jag knappt någonting. Jag har opererat mig och efter operationen fick jag starka smärtstillande men de tog jag aldrig för jag kunde hantera smärtan ändå. Så jag vet jag har hög smärttröskel.Men vid förlossningen skrek jag efter epidural redan när jag var öppen 3 cm.
    ha ha, precis så va jag med=)
    jag har ramlat av min häst och pressat ihop en kota i ryggen, då gick jag dan efter och tog "bara" alvedon, en annan avramling resulterade i avslitna muskelfästen, då red jag klart innan jag åkte hem och min sambo upplyste mig om att jag kanske skulle gå till doktorn eftersom jag inte kunde stödja på benet.... men när jag skulle föda...huga!!! lustgas och epidural, jag ville tom ha lustgas när dom skulle undersöka en efteråt, fast det fick jag inte=)
  • majo78

Jag trodde att jag hade väldigt låg smärttröskel, för ex när jag går till tandläkaren är jag jätte rädd och vill ha massor med bedövningssprutor! Jag tycker att det är jobbigt med smärta överhuvudtaget.
    Så när jag kom in till förlossningen med oregelbundna värkar trodde jag definitivt att jag skulle bli hemskickad... Men det blev jag icke för jag var öppen 9 cm Sen gick allt jätte bra med bara lustgas.
    Så föda barn gör jag gärna igen!

Mamma till världens finaste Alva 061116
  • norpan10

innan min förlossning tyckte jag mig ha hög smärttröskel. Jag hade reglbundna och kraftiga värkat under 5 h innan de tog vattnet. Det allra värsta var de sista värkarna innan krystvärkarna kom då jag använde mig av lustgas.
    Men jag tror inte att det bara har med hög smärttröskel att göra, utan även hur pass utvilad och att man ätit och druckit ordentligt. Men också vilken inställning man har till förlossningen. Jag hade ställt in mig på att detta kommer att göra väldigt väldigt ont men att jag till varje pris skulle klara det utan bedövning. Det är ju ngt fint som kommer ut av det, det bästa jag har gjort. Och det hjälper till mycket.

• 1973

Ja inte vet jag..men jag trodde nog att jag hade låg smärttröskel innan min första förlossning. Jag hade bestämt mig för all smärtlindring som jag kunde få.
    Men när förlossningen startade så gick det bättre än jag trodde. Jag till och med sov 3 timmar mitt i förvärkarna, vaknade bara till när en värk kom, andades igenom den och fortsatte sedan att sova. Kom in när jag var öppen 10 cm så någon smärtlindring blev det inte.
    Med andra barnet så visste man ju hur det skulle kännas och förlossningen gick väldigt fort (3 timmar allt som allt) så smärtan var ju kortvarig.

• MaddeJimmy

Jag har aldrig klarat av smärta.. förens jag skulle föda barn.
    Hade lustgas.. och klarade smärtan mycket bra.. sprack och allt, fick sy.. det gjorde lite ont.. men själva "fram födandet" kändes ju så klart.. men gjorde inte ont alls..

♥ Jimmys Fru, våra barn William 061203 & bebisen i magen 0801?? ♥
Svar på tråden Hög eller låg smärttröskel - hur gick förlossningen?