• Linn och Robin

Kolla kön via blodprov.

Hej, jag undrar över detta med blodprov för att kolla upp kön.
    Skulle tydligen vara en ny metod, någon som vet något nytt om det?

"Vecka 11
    Kroppen: Nu är det möjligt att ta reda på om det blir en pojke eller flicka. Tekniskt sett är det möjligt att ta reda på det tidigare genom ett blodprov, men denna teknik är alldeles nyupptäckt och har inte börjat användas ännu. Tekniken går ut på att embryots celler blandas med mammans blodomlopp redan tidigt i graviditeten och då kan man se om en Y-cell (för pojkar) finns med i blodet."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-05 00:25:39:
    Någon som vet om metoden används idag?

• Svar på tråden Kolla kön via blodprov.
  • cloudberry79

Första länken blev fel, men den länkade till MKP-sidan. Man får veta kön om man vill vid ett MKP, men det ges bara till vissa riskgrupper. Här är den korrekta länken:

www.vardguiden.se/Article.asp

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • 4 Före 30

Tidigare fanns ett hemmatest som man kunde göra, var som ett grav test som kunde göras från v 12 nånting.. det tilläts aldrig i sverige och nu går det inte heller att köpa i ngt annat land.. behöver jag tillägga att det var populärt i asien, främst i Kina?

• Linn och Robin

Ja, jag är inte ens gravid än, fick en son senast för drygt 8 månader sen
    Skulle jätte gärna ha en dotter denna gång, till skillnad från dem i Kina
    Oavsett kön så är bebis välkommen.
    Gjorde köns ul på Sibylle sist, men istället för att komma ut en flicka så kom det en liten söt pojke på förlossningen , så litar inte så hemskt mycket på köns ul.
    Skulle vara himla häftigt att veta så pass tidigt vad det var man gick och bar på.

• Linn och Robin

Dock tror jag hellre att jag skulle göra ett 4D ul än att slänga ut så pass mycket pengar för ett litet test
    Då får man ju tjuvkika på liten i magen också, så fantastiskt!

• CeeKaay

Hittade en amerikansk sida som sålde sådana test för hemmabruk... men kostade över 2000:-...

• skrutthumlan2

detta test bör ju egentligen främst användas när det finns risk för att barnet ärver en könsbunden sjukdom ( tex får man en kille blir han sjuk, en tjej bärare eller frisk). Vet att man gör detta test i england, men jag tror inte att sjukvården i sverige är så pigg på att skicka prover dit " bara för att".

Svar på tråden Kolla kön via blodprov.