• Mazarinen

Dansk/ Svensk Gårsdhund

Jag är inne på att skaffa en D/S Gårdshund men undrar lite mer över rasen.

Hunden i sig är en lagom modell och många säger att den är lite lugnare och inte fullt så skällig som Jack Russel. Stämmer det?
    Om man ska välja mellan Gårdshunden och JR. Vilken är mer fördelaktig?
    Vi har en son på  1½ år vilket jag läst inte är så  lämpligt med just den hunden. Stämmer även det? Förmodligen kommer det eventuella köpet inte att ske förrens tidigas om ett år.

Berätta gärna ni som kan och vet. Man vill ju inte skaffa en hund för att senare inse att man köpt fel typ av hund. Det är inte rätt mot hunden tycker jag.

• Svar på tråden Dansk/ Svensk Gårsdhund
  • K J N

Jag har haft en hel del med DSGH eller Skåneterrier att göra och jag är skeptisk främst eftersom jag vill ha terrier när jag köper terrier och det är dåligt med sting i de flesta DSGH jämfört med Fox och Tyskterrier.

Vi har småbarn och några rena terrier av varierande sorter vilka används som grundmaterial i uppfödningen av Lurchers, hittils har vi inte haft några oöverstigliga problem med kombinationen småbarn och terriers.

• Mazarinen

Fleeeeeeraa tips mottages gärna!!!!

• JeckaH

Det stämmer att DS Gårdshund är generellt mildare än Jack Russeln. Gillar DS Gårdshund riktigt mycket och skulle mycket väl kunna tänka mig att så småningom skaffa en.

• miamisan

Är ägare till en DSG grabb på snart 3år. En väldigt härlig hundras som älskar sin familj!
    Han bor tillsammans med min sambo, mig och katten i Malmö. Vi väntar vårt första barn.
    Jag gillar att han inte rusar fram till barn, som han inte känner. Lättlärd och underbart aktiv.
    Vi tränar agility för aktiveringens skull och funderar på att träna lite mer lydnad till våren, för att ha lite mer koll på honom när vi får barn.

Om du är intresserad av en DSG, så besök lite uppfödare som kan ge en väldigt bra bild på hur rasen är. Eller kom ner till Tollarp (Skåne) nästa helg, då det är DSG dagarna, som rasklubben anordnar.

• truckergirl

Har ingen erfarenhet av gårdshund men dock av Jrt.
    Har 3 st hemma och har en dotter på 3 år och en liten på väg.
    Har inte haft problem med hundarna och dottern ihop men sen är det ju också hur man lär sina barn att vara med hunden. Mina russllar älskar barn och vill gärna bli klappade och gosade med. Vår första terrier köpte vi när dottern var 1 år.
    Kan inte se att Jrt är värre hundar att ha för man har barn.
    Sen hur gårdshundar är i psyket har jag ingen aning om men vad man ska veta med jrt är att dom behöver mycket jobb både fyskiskt och psykiskt då dom behöver få använda huvudet och kroppen. Så var beredd på att hunden tar tid.
    Vet inte alls om gårdshund behöver samma typ av aktiviteter.
    Om man läser om rasen så är den mildare än russelln.
    Gå in på www.vovve.net och läs och där kan du även fråga andra om deras åsikt.
    Tror nog att gårdhunden är precis lika underbar som russelln.

• Mazarinen

Miamisan: Jag känner en uppfödare men de är så klart partiska De älskar ju sina hundar. Men jag är nyfiken på hur "vanliga" hundägare ser/ vet om DSG.
    Annars tycker jag väldigt om rasen. En hund med mycket humor och fart och fläkt. Precis som jag
    Fäller de mycket? Hur ofta bör de trimmas? Kan man göra det själv eller lämnar man alltid för trimning?

truckergirl: Tack för länkarna. Jag har varit inne på DSG´s hemsida och läst en del.

• Cocco

jack russel är väl överlag ingen direkt barnhund som de felsta småhundar. Men med lite vett så fungerar de utmärkt i de flesta barnfamiljer dock ska man veta att Jack russel är en krävande hund som behöver mycket stimulans för att må bra.

• miamisan

Mazarinen: Pälsen är lättskött, fäller väl lite året runt tycker jag. Ingen trimmning, den är mjuk och behaglig i sig själv. Det enda vi gör är att borsta honom när han fäller.

Det är en rolig hund, som älskar att vara med sin familj. Man ska inte skaffa en gårdshund (eller någon annan hund överhuvudtaget) om den ska vara ensam mer är 4 timmar/dag.

En gårdis är livlig och har humor. Mega gullig.

Har du funderat på Tollarp, eller du bor för långt ifrån?

• vackrastarflow

har bild på världens sötaste i mitt galleri, lilla Emma jättego ras!

• Mazarinen

miamisan: vi bor lite väl långt ifrån för att göra en dagsutflykt men annars var det en mycket god idé
    Hade lite småfunderingar på om man kanske skulle åka och hälsa på den där uppfödaren som jag känner men det är en braaa bit bort så det krävs lite planering.

Vackrastarflow: Söt vovve

Svar på tråden Dansk/ Svensk Gårsdhund