• Tinna79

Slagit i huvudet....

Idag fick man sig en riktigt skräckupplevelse...
    Vi var ute hos bekanta och barnen lekte, min tös på dryga 3 år stod och kittlades med en tös på 7 år... Helt plötsligt tappar min tjej balansen och ramlar på sidan på en trapp/trätrall som var bredvid henne. Hon skrek direkt "aj min arm" så jag rusade upp och tog upp henne, trodde dock inte att det var så farligt. Ända till jag fick syn på stora blodpölar på trätrallen (allt gick på nån sekund). Sprang med dottern på armen in i köket (typ 10 m), väl där forsade bloden i hela hennes ansikte (kommer ALDRIG glömma den synen!!!), rann över mina armar, golvet blev verkligen fullt i blod. Snacka om PANIK!!!
    Tror aldrig jag varit så rädd!
    Fick till slut tag på papper och höll tryck över huvudet på henne. Min vän ringde 112 och fick prata med nån där.
    Dock stillade sig blodflödet så småningom och vi försökte kolla hur stort såret var, döm om vår förvåning när vi fick se att det inte alls var stort.
    Åkte i alla fall in till sjukhuset för att jag ville att de skulle kolla på det, men det var inget som behövde sys. Enda var att jag skulle hålla koll så hon inte verkade slö eller började kräkas.
    Detta hände vid ett-tiden och jag tycker att lilltösa varit som vanligt hela eftermiddagen, nu har hon gått och lagt sig.

Tror ni att man ska väcka henne inatt eller ska jag låta henne sova och bara kolla till henne? (Tänker ha henne på mitt rum inatt).

(Tilläggas bör kanske att jag tror egentligen inte att själva "slaget" mot huvudet varit särskilt kraftigt, utan hon lyckades ramla på ett prydnadstroll som stod på trappen, och träffa en liiiten vass del som fanns på det.)

Kolla till henne tänker jag oavsett göra, men frågan är om man ska väcka henne med jämna mellanrum också...

Oj blev långt detta, men jisses vad man VERKLIGEN inser vad man älskar sina barn när en sådan här sak händer. Man älskar dem ju alltid men när en sån här sak händer så inser man verkligen hur skört livet är (även om detta inte var så allvarligt).
    Min lilla skrutta

• Svar på tråden Slagit i huvudet....
  • josefsmamma

du behöver inte väcka henne... låt henne vila ut istället!

Josef 050703..... Elise och Fiona 070408
  • thesa2

När min son ramlade och slog i huvudet så fick jag tipset om att kittla honom under fötterna och om han inte ryckte bort foten så skulle jag ringa in igen. hoppas det går bra

• Gåsa

Väck henne inte.....låt henne sova men ha lite koll på henne. Det går säkert bra.
    Min son har slagit i huvet ett flertal gånger varav en så det började blöda....då sov han inne hos oss och jag vaknade titt som tätt och kollade till honom...

• Leeloo

Min son trillade från en tripptrapp-stol i måndags med bakhuvudet före ner i stengolvet hos oss. Då åkte vi in till akuten och dom sa att man ska hålla koll dom närmaste 6 timmarna, väcka dom om dom sover osv

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Killarna Larsson

Näädå, kolla bara till henne som du säkerligen gör 100 gånger i natt

Världens stoltaste morsa ! ! !
  • neoaliya

Usch, förstår att du blev rädd. Skönt att det gick bra iaf. Kan inte ge dig några råd om du ska väcka henne eller inte, men jag antar att du ändå inte kommer att sova direkt mkt inatt.

• Leeloo

Jag petade och rörde lite på min son när han sov och då rörde han sig och vände sig om, så jag väckte honom aldrig helt.

• Momsie

När min dotter slagit i huvudet och fick göra magnetröntgen när vi bodde i USA sa dom där att det bara är en myt att dom inte får sova även om dom har fått hjärnskaking.
    Så jag skulle inte väcka henne, låt henne sova och kolla till henne bara, har hon slagit sig på ngt vasst är ju risken mindre att hon fått hjärnskakning iaf, har hon inte kräkts eller mått dåligt sen dess tror jag inte det är ngn fara : )

Men hemskt är det, minns när dotterns läpp blödde och hur det fullkomligen forsade blod, hua!!!

• Leeloo

Det där med att inte sova efter slag mot huvudet gäller främst vuxna. Är det så att man fått en hjärnskakning och man börjar kräkas i sömnen så kan man kvävas, speciellt om man blir medvetslös. Barn får sova, för dom kollar man till så att dom inte blir medvetslösa.

• Leeloo

Så det är inte sovningen som är farlig i sig.

• Tinna79

Oj så många svar redan , Tack alla!

Jag tror inte att jag kommer att orka sova så mycket inatt...har fortfarande bilden av lilltösa med blodet forsande över ansiktet på näthinnan....huga....

Jag kommer som sagt att kolla till lilltösa ofta inatt, och tror nog att jag kommer att pilla eller väcka henne lite halvt in emellanåt...Hittade efter jag skrivit här information på Vårdguiden, där stod "Barn blir ofta sömniga och vill sova efter ett slag mot huvudet. Väck barnet med jämna mellanrum för att kontrollera att det inte är medvetslöst. Detsamma gäller nattetid under det första dygnet."

Men som sagt, jag tror inte att risken för hjärnskakning är särskilt stor...men är heller ingen risk jag vågar chansa och ta...

Tack för alla svar!

• Leeloo

Min son somnade en kvart efter fallet (17:45)och gick knappt att väcka, det var därför vi åkte in.

Svar på tråden Slagit i huvudet....