• Lenhelen

nyfödd, sova och napp

hur gör ni med babyn när den är nyfödd? får den ligga bredvid dig i sängen eller i vagn eller vagga eller spjälsäng på natten? märker ni när h*n vill amma, ni väcker dom aldrig va? Hur går det när er partner jobbar ? störs han på natten?

• Svar på tråden nyfödd, sova och napp
  • Birgitta2

Nyfödd baby låg i tvättkorg (en sån där gammal fyrkantig med ben) bredvid min säng. Vaknade på natten och diade. Jag väckte aldrig nånsin. Min förste åt jämt på natten, men andra sov över alla nattmålen efter tredje veckan.

Partnern hade inte samma mentala väckarklocka som jag, så han sov som en gris. Vaknade aldrig nånsin.

• Frisören

Napp ska du inte börja med förrens barnet har fått in sugtekniken på bröstet ( om du ammar) vilket tar ca tre veckor. jag har docj kämpat med nappen ända tills nu och hon fyller 4 mån imorgon så d e olika. Hon ville inte ligga ner själv alls i början utan var jätte beroende av kroppskontakt så oftast somnade hon på min mage och sov där. När vi kom hem från bb sov hon i vagnen som var lätt att köra runt så hon kunde " lära sig sova i den även på dagarna och bli trygg i att sova utan mig. nu sover hon i egen säng. och jo, min partner blir störd men han väcks inte. inte av mig iaf. och om hon e jobbig så får han oxå hjälpa till annars e jag heeelt död dagen efter och jag har ju en liten bebis att ta hand om som e minst lika viktigt som hans jobb=)

• Canan

Sonen sov i barnvagnen brevid min säng. Inga problem att vakna då han ville äta. Första dagarna hände det att jag väckte honom för mat dagtid men aldrig på natten. Sambon vande sig snabbt och vaknade sällan.

• Fru Humla

min dotter sover i vår säng...känns tryggt å så behöver jag inte vakna så mycket när hon vill äta. hon låter lite så jag märker att hon är hungrig...om jag inte vaknar så hörs hon efter ett tag ganska ljudligt*S*
    min man störs kankse lie av henne men det går bra. visst komme rhon att få sova i egen säng så småningom men just nu är det skönt att ha lite extra koll på henne. hon är ju bara 6 veckor.
    gjorde lika med min äldtsa dotter.
    jag har napp till min bäbis hon sover lugnare då annars är hon ganska orolig av sig.
    den första veckan fick jag väcka min dotter så hn åt på natten det hade två anledningar hon hade haft dåligt blodsocker på bb så de hade sagt att dte var bra om hon åt lite oftare. den andra anledningen var att jag inte kunde sova då brösten spände som bara den å det lättar ju om de äter lite

• Lenhelen

jaha..då har jag skaffat vagga idag i onödan kanske...för det med vagn låter ju ganska vettigt...

• Lenhelen

låter ,mysigt att ha dom sovande bredvid i sängen..men tänk om man rullar över bebisen=(

• Fru Humla

jag gav nappen redan efter 2 dagar på den här bäbisen. amningen fungerade jättebra redan då och blev inte alls störd av nappen. kankse tur men jag ville inte vara med om de jobbiga 2 veckorna igen som jag hade med äldstingen innan jag gav upp å gav henne nappen

Svar på tråden nyfödd, sova och napp