Är det ok att kalla någon tjock?
Min väninna och hennes son är mycket smala och hon verkar tycka att det är idealet.
Själv är jag normal, inte överviktig, och min son som är tre år har lite babyhull kvar. Han är inte heller överviktig men har runda goa kiner och en liten gullig mage. Han ser ut som treåringar gör mest medan hennes pojke är smalare än genomsnittet.
Nu spelar det inte så stor roll, jag tycker inte att det är ok att kalla någon 'tjock' oavsett hur de ser ut, för mig är det helt klart negativt laddat.
Nu har det i alla fall hänt flera gånger att väninnans barn kallar min son tjock. Första gången trodde jag att hon skulle gå in och stoppa honom. Han sa det på ett retsamt sätt men hon bara log och sa "Jaa, det är han."
Jag sa till henne när pojken inte hörde att det där inte är ok. Hon menar att barn inte lägger samma värderingar i ordet 'tjock' men spelar det någon roll? Om hennes son säger "Hon är tjock!" om någon på bussen så kan ju personen i fråga bli ledsen oavsett vad HAN tänker.
Igår hände det igen. Han pekade på min son och sa retsamt till mamman "Han är tjock!" flera gånger. Mamman svarade: "Jaa och du är lång!". Då reagerade jag direkt och sa. "Det där är inte ok, säg inte så. Han är inte tjock, han är fin och du också. Alla är fina precis som de är." Mamman gav mig ingen uppbackning utan bara log överseende, ungefär som om jag var fånig.
Nu undrar jag om jag tänker rätt. Jag förstår hennes poäng på ett sätt, att 'tjock' bara är en beskrivning av utseendet men ordet har ju så dåliga associationer tycker jag så varför ens använda det? Varför ens kommentera någon annans utseende på det sättet?
Vad tycker ni? Gjorde jag rätt eller fel?