• Anonym

Är det ok att kalla någon tjock?

Min väninna och hennes son är mycket smala och hon verkar tycka att det är idealet.
    Själv är jag normal, inte överviktig, och min son som är tre år har lite babyhull kvar. Han är inte heller överviktig men har runda goa kiner och en liten gullig mage. Han ser ut som treåringar gör mest medan hennes pojke är smalare än genomsnittet.
    Nu spelar det inte så stor roll, jag tycker inte att det är ok att kalla någon 'tjock' oavsett hur de ser ut, för mig är det helt klart negativt laddat.
    Nu har det i alla fall hänt flera gånger att väninnans barn kallar min son tjock. Första gången trodde jag att hon skulle gå in och stoppa honom. Han sa det på ett retsamt sätt men hon bara log och sa "Jaa, det är han."
    Jag sa till henne när pojken inte hörde att det där inte är ok. Hon menar att barn inte lägger samma värderingar i ordet 'tjock' men spelar det någon roll? Om hennes son säger "Hon är tjock!" om någon på bussen så kan ju personen i fråga bli ledsen oavsett vad HAN tänker.
    Igår hände det igen. Han pekade på min son och sa retsamt till mamman "Han är tjock!" flera gånger. Mamman svarade: "Jaa och du är lång!". Då reagerade jag direkt och sa. "Det där är inte ok, säg inte så. Han är inte tjock, han är fin och du också. Alla är fina precis som de är." Mamman gav mig ingen uppbackning utan bara log överseende, ungefär som om jag var fånig.
    Nu undrar jag om jag tänker rätt. Jag förstår hennes poäng på ett sätt, att 'tjock' bara är en beskrivning av utseendet men ordet har ju så dåliga associationer tycker jag så varför ens använda det? Varför ens kommentera någon annans utseende på det sättet?
    Vad tycker ni? Gjorde jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Är det ok att kalla någon tjock?
  • Emil06

Tycker du gjorde helt rätt, jag hade gjort likadant!
    Förstår inte varför man ska procka på barnen sina egna negativa sätt att se på folk!! Anser att det e såna föräldrars synssätt som formar mobbare......
    Tragiskt!

• sakaij

Jag tycker du gjorde helt rätt. Vad är det för en kompis?

• Taffer

Jag tycker oxå att du gjorde rätt! Även om hennes son är liten nu och kanske inte lägger samma värderingar i ordet tjock så kommer han kanske fortsätta med det om ingen säger till att det är fel och då komemr han kanske såra någon.

• Anonym (Va??)

Dessvärre så säger det en hel del om mammans värderingar, för barn bryr sig inte om sådant om dom inte lärt sig det från någon!!
    Att hon sen inte tillrättavisar sin son, fastän du bett henne... urk, blir skitförbannad... Kalla fakta, vilka barn mobbar mest i skolan, jo, barnen till föräldrarna som lärt dom det!!

• Exina

Ja, hade hon inte vett nog att säga åt sitt barn så förstår jag att du "gick in". Skulle jag oxå gjort. Man måste redan från början vara med och lära sitt barn vad som är ok och inte. Hoppas du har andra, vettigare vänner än hon!

• Längtar efter en liten

Kallar ngn mig tjock så brukar jag säga: Har du sett dig själv i speglen på sistone

Då blir det tyst för ingen är van att ja käftar efter.

Kasst av din kompis att göra så mot dig

MA 12/2 2007. Pluss igen 29/6 2007 *lycklig*
  • Anonym

Tycker inte att det är okej att kommentera folks utssende vare sig de är tjocka, smala, långa, korta, flintis, håriga eller vad som helst. Man vet aldrig vad folk har komplex för och vad vinner man själv på att påpeka det uppenbara för någon?

• lillajag82

"Jag är tjock och du är ful, men jag kan iaf banta" brukar fungera om någon säger något taskigt...

• wellpapp

självklart ska man säga ifrån... barn med såna föräldrar har nog lättare för att bli mobbare i framtiden, vill man ha barn som sårar och ärrar andra människor?

• Louise Morgan

självklart är det rätt som du gör! förklara för henne att det inte e ok att uppmuntra sitt barn att kalla din son för tjock! han kan juh bli väldigt ledsen över detta!

• mollieboll

Hmm, kärringen mot strömmen kanske, men nån måste ju vara det också.

Jag har inga problem med att kalla nån tjock, för mig är det enbart en beskrivning av utseendet. Det är väl inte värre än att säga att nån är smal? Då jag själv alltid varit underviktig och de flesta av mina vänner överviktiga så ser jag det som lika "illa" att säga att nån är smal/spinkig/benget/whatever.
    Tycker att folk är fina som dom är och därför är inte beskrivning av ett utseende något fult/dåligt utan bara just en beskrivning.
    Har man inga fördommar mot ett utseende är det inget fel att använda sig av olika beskrivningar.
    I min värld finns inga ideal, bara olika sorters människor.

• buffen

håller lite granna me mollieboll... min son såg en tjock äldre herre på stan och sa "mamma, han är tjock" ja hukade mig lite generat o viskade lite att "så säger man inte" då undrar han så klart "varför inte de?" och helt enkelt var det en sån där jobbig fråga som jag inte kunde trassla mig ur... för jag kände lite samma sak "varför inte" hela mitt liv har folk kallat mig skelett, vandrande pinne, tändstickan, anorektiker osv osv. dessa är elaka ord för någon som är smal. om min son hade kallat någon fetto, sumo, heffaklump, tjocksmock osv hade det inte varit ok, DESSA är ju ord som sårar.

i detta fall är det ju iof falskt, din son är ju inte tjock över huvud taget... men OM.. så kan man faktiskt säga till sitt barn att man inte ska säga hur någon ÄR hela tiden utan bara låta alla vara olika!

• trollbottom
    buffen skrev 2007-08-05 15:41:50 följande:
    håller lite granna me mollieboll... min son såg en tjock äldre herre på stan och sa "mamma, han är tjock" ja hukade mig lite generat o viskade lite att "så säger man inte" då undrar han så klart "varför inte de?" och helt enkelt var det en sån där jobbig fråga som jag inte kunde trassla mig ur... för jag kände lite samma sak "varför inte" hela mitt liv har folk kallat mig skelett, vandrande pinne, tändstickan, anorektiker osv osv. dessa är elaka ord för någon som är smal. om min son hade kallat någon fetto, sumo, heffaklump, tjocksmock osv hade det inte varit ok, DESSA är ju ord som sårar. i detta fall är det ju iof falskt, din son är ju inte tjock över huvud taget... men OM.. så kan man faktiskt säga till sitt barn att man inte ska säga hur någon ÄR hela tiden utan bara låta alla vara olika!
    Det är inte okej att säga till någon att den är tjock eller peka och säga det. Precis som att det inte är okej att peka på någon som är smal och säga tändsticka etc.
    Det handlar om sunt förnuft, medmänsklighet och respekt för varandra. Ingen vet hur den andre uppfattar och tar det hela.
  • mollieboll

trollbottom: Nä, är det på den nivån så blir det ju ett skällsord. Varför påpeka hur någon ser ut överhuvudtaget?
    Å andra sidan, om man tar illa upp så kanske det är man själv som har fördommar om utseendet... har själv suttit i sitsen, fast åt andra hållet och det var inte förrän jag själv accepterade mitt utseende och inte såg det som något dåligt som jag slutade må dåligt när andra påpekade det på ett eller annat sätt.

Saken är väl den att det är lika fint att vara tjock eller smal, kort eller lång, blå eller grön osv...

• trollbottom

mollieboll skrev 2007-08-05 15:57:56 följande:

trollbottom: Nä, är det på den nivån så blir det ju ett skällsord. Varför påpeka hur någon ser ut överhuvudtaget?Å andra sidan, om man tar illa upp så kanske det är man själv som har fördommar om utseendet... har själv suttit i sitsen, fast åt andra hållet och det var inte förrän jag själv accepterade mitt utseende och inte såg det som något dåligt som jag slutade må dåligt när andra påpekade det på ett eller annat sätt.Saken är väl den att det är lika fint att vara tjock eller smal, kort eller lång, blå eller grön osv...
    Visst har du rätt. Men problemet är att alla inte tycker att dom själva är fina eller har accepterat sig själva. Snarare verkar det ju vara tvärtom. Och för respekt för den människan behöver man inte säga något. För varför ska du säga till en du känner att denne tex är tjock eller smal. De lär veta om det redan. Det är bara onödiga kommentarer som kan såra mycket mer än vad man tror, vill och menar.
  • mollieboll

trollbottom: Jo, jag vet. Hela livet har jag fått höra av alla (ja, varenda en) i min omgivning att " du som är sååå smal, äter du verkligen" eller saker som får en att tro att är man bara smal så har man inga bekymmer.

Vägde som minst under 29 kilo, det är enl läkarna lika farligt som om jag skulle vägt 140 kilo till mina 163 cm...

Man behöver inte påpeka, det finns ingen anledning till att ens prata om en person genom deras fysik (om ni förstår vad jag menar). jag menar, hur ofta refererar man till en person som "hon med de förstorade halsmandlarna" tex?

• sakaij
    lillajag82 skrev 2007-08-05 14:18:03 följande:
    "Jag är tjock och du är ful, men jag kan iaf banta" brukar fungera om någon säger något taskigt...
    Varför sjunka till samma nivå av vokabulär?
Svar på tråden Är det ok att kalla någon tjock?