• Månblomma

Hitta bostad i Italien?

Jag har drömmar om att flytta till Italien med min dotter och undrar om någon vet någon bra sida på nätet där man kan hitta bostad? Är intresserad av olika ställen, kan tänka mig lite varstans sas... Finns det någon svensk förskola någonstans? Har läst att det finns svensk skola i Modena och Milano men min dotter är bara 2½. Hur gör ni med era barn?

• Svar på tråden Hitta bostad i Italien?
  • ordning i oredan

Bra fråga! Undrar också! Vill hyra hus i Italien under ett antal månader under våran gemensamma föräldrarledighet.

• Carla82

Kan tyvärr inte hjälpa er...hade turen att min (då blivande) man redan hade lägenhet här. Svensk förskola har jag inte hört något om...men ska väl lägga till att förskola är inget man kan ta för givet som i Sverige. Under tre år är det i stort sett bara privat som gäller ca 400-500 euro i månaden och över tre krävs en ansökan i januari till nästa år...men det är inte säkert att man får plats ändå...så är tyvärr verkligheten här. Här måste man förlita sig till släktingar eller ta in en barnflicka om man inte har turen att få en plats på förskolan. Jag vet att Milano har bättre fungerande barnomsorg än vad det är här (Rom) men det kostar å andra sidan oftast mer. Min son kommer gå i italiensk förskola...vi bor trots allt här. Vid 6 år kommer jag skicka honom på hemspråksundervisning som anordnas av svenska institutet i Rom. Italien är underbart på många sätt men i de har fallen fungerar det tyvärr inte så bra. Kan bara konstatera att i Sverige är man bortskämd i många fall.

Hursomhelst måste ni nog först tänka ut VART ni vill någonstans...saker funkar oftast bättre i stortäderna. men allt har för och nackdelar.

Förresten angående att hyra bostad...kontakta ambassaden i Rom...de kanske har tips om förmedling om inte annat.

Lycka till i alla fall!

Svar på tråden Hitta bostad i Italien?