• Happy 2

Hjälp med datorköp av laptop 12"

Vi ska köpa ny dator & har kikat på "Packard Bell Easy Note BU45-U-075", som skulle börja säljas på elgiganten imorgon. Men är tuvärr inte så haj på datorer & undrar om denna är ngt & ha & vad vad klarar av?
    Vill ha en liten bärbar för under 10 000, det vi kommer använda den till är internet, ladda ner film/musik, spela spel *bland*, fotoredigeringsprogram, bränna film m.m. Klarar denna datorn av det? Eller är det en seg liten rackare? :P Vill inte ha en med större skärm än 15,4" utan det ska vara mindre, därav att jag kikade på just denna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-05 13:42:02:
    Btw, här är länken till den: www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000OqHSfRtV&CatalogCategoryID=nG3D4QFHifYAAAEODXRZtSxN&Selected=Specifications#t_category_tabcontent

• Svar på tråden Hjälp med datorköp av laptop 12"
  • c0ol

jag tycker du ska kolla på dell, jag har en xps M1210 som jag är mycket nöjd med, kör vista på den och den fungerar hur bra som helst och är riktigt smidig deras nya modell heter xps M1330, verkar riktigt trevlig, och tar du ett 9-cells batteri får du bra batteritid med, ok den blir några tusen dyrare, men det är värt dom pengarna

• c0ol

en grej till, för att spela spel så är inte packarden så där jättebra, beror lite på vad för spel, men problemet är att grafikkortet är integrerat och delar minne med övriga datorn

• Happy 2

Ah okej, har kikat in på dells hemsida och den verkade kanske okej, förstår mig inte alls riktig på vad det är man behöver på en dator vad gäller processor, minne, grafik osv.
    Spelen som körts hittills är typ bara små skitspel & 2 större spel som the sims & wow. Men dessa spel har vi kört på våran gamla dator som inte är mkt & hurra för så antar att dessa spel går & köra på alla nyare datorer. Men man känner ju att ska man köpa en ny dator för så mkt pengar så vill man inte byta ner sig iaf :) Vad gäller batteritid spelar det ingen roll då vi ständigt har sladden ikopplad till datorn. Det är platsbrist som gör att vi vill ha en liten bärbar ist för den stationära klumpen vi har nu :)

• sternchen

1. Jag skulle inte rekomendera att köpa en dator på elgiganten, siba, onoff eller i någon liknande butik. Ta dig till en riktig datorbutik eller titta på dustin eller komplett på internet. De två är bra, med vettig service och leveranstider.

2. Det finns stationära datorer idag som är väldigt små. Räkna inte bort en stationär dator av den anledningen riktigt än...

3. För att hitta vad datorn behöver ha för att du ska kunna använda den som tänkt, tycker jag du ska gå in på ett dator-forum. Sök på inläggen så kommer du hitta en hel del svar.
    Exempelvis:
    www.sweclockers.com/forum/showthread.php
    eforum.idg.se/viewmsg.asp
    www.fragbite.com/
    www.playing.se/view.phtml

Leta vidare på dessa forum efter fler trådar som behandlar det du söker.

4. Var väldigt försiktig innan du köper en begagnad dator på internet (tex blocket), speciellt om du inte riktigt vet vad du letar efter. Det kan krävas lite känsla för att veta/se vilket skicka grejerna är i. Var försiktig, titta på sakerna innan och ta gärna med en kompis som kan datorer.

Lycka till!

• c0ol

va!!! menar du att inte det här forumet duger för att fråga efter en dator och vad det klarar. Håller väll med dig i princip vad som gälelr köp av datorer från elgiganten osv, fast det skilljer sig väldigt beroende från vilken butik man handlar, var därför jag rekomenderade dell, som har en utmärkt support, och deras nya små bärbara är ypperliga

• sternchen

cOol; jag sa inte att det här forumet var dåligt, men flera olika forum kan ju komplettera varandra.

Dell är en helt okej butik, och jag har inte sagt något annat. Men jag anser att det är värt att spendera tid på att jämföra med fler datorer, och inte bara titta på dells hemsida.

• Mornie Alantie

Om du inte vill ha något mellan 15.4" och 12" rekomenderar jag en en 14-tummare, wide-screen. Känns mycket mindre än en 15.4 icke wide-screen. Har en sådan hp, tyvärr dock en utgången modell. Jag är grymt nöjd med den, inklusive formatet.

• Lejra
    c0ol skrev 2007-08-05 13:54:29 följande:
    jag tycker du ska kolla på dell, jag har en xps M1210 som jag är mycket nöjd med, kör vista på den och den fungerar hur bra som helst och är riktigt smidig deras nya modell heter xps M1330, verkar riktigt trevlig, och tar du ett 9-cells batteri får du bra batteritid med, ok den blir några tusen dyrare, men det är värt dom pengarna
    Angående M1330 från Dell så är den kraftigt försenad berättar maken här som jobbar på laptop supporten på Dell. Senaste budet är att dom första beställda kommer börja levereras i September, men datumet har hela tiden flyttats fram så det är ingen som vet egentligen när den kommer... Kan vara värt att veta om ni funderade på en sådan!
  • Frodoo

Skulle ta en 15,4" då ni verkar använda den som en familje dator.. Men det går ju att koppla extern skärm till om man vill spela m.m

Själva prestandan på den datorn du kikat på är det inget fel på..

Svar på tråden Hjälp med datorköp av laptop 12"