• Gravid2010

Plastad frotté eller madrasskydd?

Pippilotta.se finns det två olika saker att välja mellan.. Men vilket är bäst?? Någon som vet?? Tyckte priserna där verkade väldigt bra nämligen..

• Svar på tråden Plastad frotté eller madrasskydd?
  • Havsjungfrun

Jag hade valt plastad frotté så kan du själv bestämma hur stora bitar du vill ha.

• Gravid2010

Havsjungfrun skrev 2007-08-05 15:02:02 följande:

Jag hade valt plastad frotté så kan du själv bestämma hur stora bitar du vill ha.
    Ok.. men hur gör man då? Lägger man den i delar på sängen då bara eller över hela? Det var så små bitar de sålde just där...
  • trollbottom

Vi kommer ha plastad frotté men vi köper det på tygaffär istället. Billigast så.
    Vi kommer ha det över hela madrassen men det beror främst på att det inte är något skydd övh på de madrasser vi köpte.

• Tina med ängeln Christoffer

Jag har valt madrassskydd. Är väldigt nöjd med det. Det ligger på plats. De jag har köpt fäster man med gummiband runt madrassens hörn. Madrassskydd är dyrare men jag valde bort plastad frotte då det förlorar mjukheten och det spricker med tiden. jag ser madrassskyddet som en långsiktig invenstering. Sedan vill jag att det ska täcka hela sängen då jag vet hur mina barn sover. De far runder i sängen som små tornados när de sover. Så de hade med all säkerhet kissat utanför skyddet om det inte täcker hela.

• Mitt hjärta är hemma

Är det något som rekommenderas att ha i sin egen säng ett tag innan bf, som skydd om vattnet skulle gå? (Är lite rädd om min madrass, tveksamt om den är tvättbar nämligen)
    Hur mycket vatten är det som går egentligen? Flera liter eller bara en kopp?
    (Jag får väl ta och fråga det sista någon annanstans, men om någon som läser här vet så.. ja..)

• Tina med ängeln Christoffer

Mitt hjärta är hemma:

Det beror faktiskt på. När jag väntade Christoffer så var jag på toa och då sa det plopp så gick vattnet. Då kom det en större mängd. De andra två gångerna har det sipprat lite åt gången. Jag kan rekommendera att du sover med binda när det börjar närma sig. Sedan kan ju ett madrassskydd vara en invenstering. Jag har haft våra barn i sängen coh då är det bra med skydd eftersom de både har kräkt och kissat i sängen. Det är enklare att tvätta ett madrassskydd än att lämna in en madrass på kemtvätt och betala 400 kr och sova utan madrass 1 vecka som det tar att få kemtvättat en madrass.

• Mitt hjärta är hemma

Tina med ängeln: Tack för ditt svar och ditt tips. Låter bra, precis innan jag blev gravid köpte jag dessutom på mig ett antal paket bindor som nu har legat och tagit plats i badrummsskåpet helt i onödan (Kanske var det ett sådant inköp som behövdes för att bebben skulle "fastna", det hände minsann inget innan jag köpte på mig lagret, hmm...) Låter ju förstås bättre att tvätta madrasskyddet än hela madrassen, ett sådant har vi redan, kanske räcker då.

Till TS fråga: Jag minns att jag i slutet på 70-talet/början på 80-talet hade madrasskydd av något slag i min säng. Jag pinkade nämligen på mig i sömnen ganska länge, efter babyåldern iallafall. Då hade jag någon sorts plastat papper under lakanet, engångs som man bara slängde ifall olyckan skulle ha varit framme, stora men inte så stora som ett lakan. Hur som helst så minns jag inte att det skulle ha varit obehagligt att ha dessa under lakanet på något vis, varken varmt, kallt eller prassligt.
    (Tro nu inte att jag hade sådana upp i skolålder eller något, så illa var det inte, jag bara råkar minnas ögonblicksbilder av dessa skydd) Har ingen aning om sådant finns nuförtiden eller om det är dyrt, men jag har iallafall inga negativa minnen av det.

• Dixy

Vi har både och. I spjälsängen har jag bara lagt i plastad frotté, men i våran säng har jag madrasskydd över hela sängen och en liten bit plastad frotté i mitten där pyret kommer att sova. Har hört att det blir väldigt varmt och svettigt med plastad frotté, så jag tycker det är bäst att bara ha en liten bit.

• Gravid2010

Tina med ängeln Christoffer skrev 2007-08-05 15:21:26 följande:

Jag har valt madrassskydd. Är väldigt nöjd med det. Det ligger på plats. De jag har köpt fäster man med gummiband runt madrassens hörn. Madrassskydd är dyrare men jag valde bort plastad frotte då det förlorar mjukheten och det spricker med tiden. jag ser madrassskyddet som en långsiktig invenstering. Sedan vill jag att det ska täcka hela sängen då jag vet hur mina barn sover. De far runder i sängen som små tornados när de sover. Så de hade med all säkerhet kissat utanför skyddet om det inte täcker hela.
    Vart har du köpt dina?
  • Sol84

Våran lilla krabat har inte kommit ut än, men jag har förberett både spjälsängen och vagnen med plastad frotté. Fanns billiga till spjälsängen på IKEA. Till vagnen köpte jag på City Gross.

Medans jag i våran säng har madrasskydd, jättebra, haft i flera år.

Svar på tråden Plastad frotté eller madrasskydd?