• cokie

När kan man börja använda cykelsits till barn?

Hej! Ja, som frågan lyder, när kan man börja cykla med barn? Min kille är är över 5 månader och är jättestadig. Han sitter inte riktigt själv ännu. Det kanske är alldeles för tidigt att cykla?

Någon som vet?

Fick en liten Mio den 28/2!!
  • Svar på tråden När kan man börja använda cykelsits till barn?
  • sockertopp84

jag cyklade med min son första gången förra veckan och han är 7 1/2 mån.tror dom ska kunna sitta själva och ska va rätt så stadiga.min son kunde sitta själv vid 4 1/2 mån men jag ha ändå väntat tills nu.

mamma till Colin cooling!!
  • Tjollabolla

Jag funderar på att testa, min son är 5½ månad. Dom sitter ju fastspända ordentligt i cykelsitsen och kommer ingenstans.

Min vän började cykla med sin tös när hon var 6 månader och det var inga problem.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Swettie22

min son var 7 månader när vi var ute och cyckla första gången

• Hera79

Min bvc-sköterska sa till mig att inte göra det före 8 månader, de måste helt kunna sitta och hålla huvudet stadigt eftersom det är ganska "skumpigt", finns ju inga fjädringar där som tar emot gupp.

• cokie

Ok! Lite olika bud.. det kanske är bäst jag hör med bvc-sköterskan, men alla verkar ju säga olika..

Men man kanske ska vänta tills dom är ett halvår iallafall!

• funnymummy

Minst 8 månader. De ska sitta riktigt stadigt innan de sitter i cykelsits.

• Tjollabolla
    funnymummy skrev 2007-08-05 19:57:34 följande:
    Minst 8 månader. De ska sitta riktigt stadigt innan de sitter i cykelsits.
    Men det gör många innan dom är 8 månader. Och i en cykelsits sitter dom inte själva, dom har lika bra stöd som i vagnen, både för rygg och sidor och selen håller dom på plats.
  • Emeliee

Vi började när Milton var cirka 7 månader men då hade han suttit stadigt själv ett bra tag.
    Han sitter jättebra - tills han somnar för då hänger han framåtlutad i cykelsitsen, .
    NTF rekommenderar att: "Man kan börja använda cykelbarnsitsen när barnet kan sitta stadigt, ungefär från ungefär nio månaders ålder eller då barnet väger nio kilo."
    Som med allting annat så är det ju individuellt även om jag kan tycka att 5 månader är lite väl tidigt

♥ Milton ♥ 061205
  • Emeliee

...glömde skriva att de ska ju orka hålla upp huvudet med hjälmen på också, .

♥ Milton ♥ 061205
  • Tjollabolla
    Emeliee skrev 2007-08-05 21:46:16 följande:
    ...glömde skriva att de ska ju orka hålla upp huvudet med hjälmen på också, .
    Ja DET är ju en fördel
  • FruSöderström

Jag tycker att man ska tänka i banorna om utifall att man mot all förmodan skulle ramla. Det kan ju springa fram något djur på vägen och så i alla hast så åker man i diket. En 5-månaders klarar nog inte det så bra, huvudet är så pass tungt i förhållande i kroppen ÄVEN om de är stadiga i nacken. För min del vill jag vänta till året iaf, men å andra sidan kommer han att vara 9 månader i december och då blir det nog inte så mycket cykling ändå

• LadyInBlack

jag läste ngt om 9 kilo, men jag började när hon vägde runt 7½
    har  väll mer med hur stadiga de är
    sedan så hissnar de ju en del - fast frågad läkaren om det - han sa att man kunde träna bort det

• Tjollabolla
    LadyInBlack skrev 2007-08-06 00:31:08 följande:
    jag läste ngt om 9 kilo, men jag började när hon vägde runt 7½har  väll mer med hur stadiga de ärsedan så hissnar de ju en del - fast frågad läkaren om det - han sa att man kunde träna bort det
    Ursäkta, men vad är "hissnar"?
  • cokie

Min kille väger snart 9 kilo! Men jag antar att det inte bara har med vikten att göra.

Jag väntar tills nästa år, jag tänkte bara höra lite när man kunde börja.

Tack för alla svar!

• LadyInBlack

hissnar är: när de blir anbba nivåförändringar - typ om man går snabbt ner för en trappa el. likn.
    alltså de är ju inte som vi vuxa att nästa täpper till när det kommer mkt luft - bäbisar får ju in allt i näsan och då hissnar de

Svar på tråden När kan man börja använda cykelsits till barn?