• 1991

Regler för namnbyte?

Vad är det för regler när man ska byta efternamn?
    Vi har funderat på det i min familj, men vet inte så mycket om det.
    Får man byta till ett efternamn som uttalas likadant som någon annans efternamn? Låt oss säga att jag skulle vilja heta
    Lindhberg och så finns det några som heter Lindberg utan h:et.
    Får jag byta till det då?
    Försökte läsa på svenskanamn.se men jag hittar ingenting.

• Svar på tråden Regler för namnbyte?
  • 1991

Vart på sidan ska man kolla? Fattar inte

• filurar

Så här står det på PRV, vilket antyder att du inte skull få byta till något som uttalas lika som någon annans efternamn. Du kan ju mejla PRV och fråga för säkerhets skull.

* * * * * * * * * * *

Vilka namn kan du inte byta till?
    Du får inte byta namn tilll ett namn som väcker anstöt eller leder till obehag för den som bär det. Du kan inte heller ta ett förnamn som efternamn eller tvärtom. Det är inte möjligt att ta ett dubbelnamn som efternamn, och inte heller namn som inleds med af, de, von eller liknande. Ditt nya namn får inte heller vara vilseledande för allmänheten, till exempel kunna uppfattas som ett namn på en järnvägsstation eller ett post­kontor.

Som efternamn, vare sig det är nybildat eller inte, kan vi inte godkänna namn som lätt kan förväxlas med:

ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära
    ett allmänt känt efternamn som har burits av en utdöd släkt
    ett allmänt känt utländskt efternamn
    någon annans artist- eller konstnärsnamn som är allmänt känt
    en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller någon liknande sammanslutning
    någon annans i Sverige skyddade firma eller varumärke
    en titel på någon annans skyddade litterära eller konstnärliga verk

• 1991

filurar

Jag tyckte inte det stod någonstans att man inte fick byta till något med samma uttal som någon annans namn,
    om man säger som såhär.. det namnet vi funderar på just nu
    finns det inte folk som heter, bara vissa med en annan stavning..

Det namnet vi vill ha börjar på C men uttalas som S och det finns folk med det namnet fast med S som början.^

Kan man ringa och fråga kanske..?

• filurar

"Som efternamn, vare sig det är nybildat eller inte, kan vi inte godkänna namn som lätt kan förväxlas med:
    ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära"

Jag tycker att det lätt går att förväxla två namn som uttalas lika. Vad skulle de annars mena med namn som lätt går att förväxla med varandra? Det måste ju vara sådana som är gaska lika men inte exakt lika, och så var det ju i ditt fall.

Svar på tråden Regler för namnbyte?