• Julle

Dåligt vatten i huset vi köpte..

Jag och min sambo köpte ett hus som hade stått tomt i 4 år, när vi spolade vatten i början var det brunt och luktade väldigt illa...
    Alla sa att det skulle gå över och att det var fullt normalt när ett hus stått tomt så länge ..

Tiden gick och vattnet blev inte alls bättre så vi skickade iväg det på en vattenanalys, resultaten visade att det var en hel del "fula grejer" i vattnet (bla järn,mangan och svavelväte) och att vi behövde en vattenrenare för 45.000 kr...

Nu satt vi och kikade igenom frågeformuläret från tidigare ägare, där det frågas om det är något annat fel som köparen bör veta om,och man skulle tänka sig in i köparens situation...På frågan hade tidigare ägare svarat nej. Det står ingenstans att det är fel på vattnet överhuvudtaget...

Men nu är det så  att vi har fått höra av grannen att dom som bott här tidigare har klagat på vattnet och att dom fått köpa vatten till att dricka och laga mat i.
    All vår vittvätt börjas färgas brunt, toalettstol,handfat och badkar är brunt efter vattnet..Med andra ord inte alls kul!

Nu undrar vi om inte detta är ett dolt fel eller något liknande?
    Eller är det inget vi kan göra något åt? Förutom att punga ut 45.000 och se glada ut?

• Svar på tråden Dåligt vatten i huset vi köpte..
  • JAG är BÄST

Sånt ska väl gå under säljarens försäkrng eller ja han ska betala för detta då det inte är upplyst i papprerna. Ska väl gå under dolda fel. tror jag.

Kontakta mäklaren som förmedlade huset. Kolla vad som står i era kontrakt först.

Kan ju stå att ni har köpt huset i befintligt skick, då kan det vara svårare att för säljaren att bli "skyldig" så att säga.

• Maja K

hur lång tid har det gått sedan ert köp? kontakta mäklaren. har det gått alltför lång tid kan det vara svårt att få igenom krav. tveksamt om grannens uppgift utgör bevisvärde efter för lång tid.

• abnocto

Ni har ju ändå en undersökningsplikt och där ingår att undersöka vatten så jag tror inte det är ett dolt fel. Ni hade ju kunnat spola när ni tittade på huset och se hur vattnet var.
    Men jag tycker ändå att ni ska prata med Mäklaren.

• Julle
    abnocto skrev 2007-08-06 10:42:12 följande:
    Ni har ju ändå en undersökningsplikt och där ingår att undersöka vatten så jag tror inte det är ett dolt fel. Ni hade ju kunnat spola när ni tittade på huset och se hur vattnet var.Men jag tycker ändå att ni ska prata med Mäklaren.
    Ett hus som stått tomt i flera år kan ta flera dagar innan det blir rent och klart vatten....
  • Maja K

absolut, har det bara gått några månader tror jag ni har gott case.

Svar på tråden Dåligt vatten i huset vi köpte..