• Zvrkaca

Herpes i munnen??

Min dotter har fårr herpes och det i munnen. Är jätte jobbigt.., hon kan varken äta eller dricka.

Har varit i kontakt med läkare och fick höra att det är mella 3 - 5 år barn får det för första gången och att det tar typ upp till 3 veckor till det går över :( Är verkligen hur jobbigt som helst. Jag märker på henne att hon är hungrir men inte vågar äta för att hon vet att det kommer göra ont.

Någon mer som har haft erfarenhet av detta... ??

• Svar på tråden Herpes i munnen??
  • cissi77

Min dotter hade det för ca 1 år sedan och det var verkligen jobboigt ett tag pratadde de onm att vi skulle bli inlagde för att hon ointe hade ätit och druckit på flerad dagar men vi kom på att det gick bra att få i henne vätska om hon sög på nappflaska. Vi fick ut skrivet bedövningssalva att pensla munnen med.

Hoppas hon snart blir bättre!

• Mori

Nu vet jag inte om man medicinerar barn, men det finns tabletter för vuxna som har herpes (både genital och oral herpes)

• Zvrkaca

Jag fick höra att så länga hon får vätska i sig så är det ok, och det fåh hon ju nu iaf. I början åt hon inte eller drack på flera dagar. Nu äter hon åtminstånde lite iaf och dricker också. Hur lång tid tog det till det gick över hos din dotter???

cissi77 skrev 2007-08-05 23:45:01 följande:
    Min dotter hade det för ca 1 år sedan och det var verkligen jobboigt ett tag pratadde de onm att vi skulle bli inlagde för att hon ointe hade ätit och druckit på flerad dagar men vi kom på att det gick bra att få i henne vätska om hon sög på nappflaska. Vi fick ut skrivet bedövningssalva att pensla munnen med. Hoppas hon snart blir bättre!
  • presens konjunktiv

Nu är det iofs väldigt länge sedan, men när jag var så liten och hade munnen full av herpesblåsor bestod min kost till stor del av filmjölk och glass.

Do something scary; the payoff is awesome!
  • cissi77

Usch vad fort man glömmer men tror det var riktigt illa i 4 dagar då hon knappt fick i sig vätska men tror alla blåsor var borta innom 14 dagar hon dreglade även mycket då det var som värst.

• jorialel

Nu till nåt positivt med detta. En läkare sa åt mig att passa på att pussa barnen då jag hade herpes för att ju tidigare de fick det desto bättre, då hinner kroppen bygga upp nåt slags försvar. Vet en tjej när som fick herpes första gången i högstadiet vilket täckte halva ansiktet och halsen, inte kul, speciellt i den åldern.

• Mamma till viljestark dotter

Min dotter har haft blåsor i munnen, om det är herpes vet jag inte. Vi fick kämpa för att få i henne mat i minst tre veckors tid. I stort sett det enda som gick ner var vatten och välling... Vi blev såklart oroliga men läkaren skickade hem oss med Xylocain-salva som vi skulle smörja med, hur man nu ska smörja inne i munnen på en 2,5-åring. Det gick inte! Hon drack ju och på så sätt höll hon igång. Det blev lite mer välling än vanligt och så försökte vi ge henne så mild mat som möjligt. Hellre ris än tomater alltså!

• Zvrkaca

Ville bara skriva att det har blivit mycket bättre nu. hon äter som vanligt nu och har inte herpes längre, har försvunnit helt.. Tack Gud för det.., var ju så jobbigt.

Svar på tråden Herpes i munnen??