• FruSvensson

Inget personnummer i ansökan?

Jag är på G att söka nytt jobb och kikade på några färdiga mallar för meritförteckningar. Inte på ett enda skulle man skriva sitt personnummer! Är det inte brukligt nuförtiden att ange sitt personnummer när man söker jobb? (Herregud - det är ju nästan hundra år sedan jag sökte nytt jobb sist, vet inte hur man gör nuförtiden). Är det meningen att man ska ange det i det personliga brevet i stället, eller inte alls?

Kunde ju vara lite kul att slippa ange hur gammal man är, när jag vet att det finns många unga raska springare som är ute efter samma jobb - vill ju inte bli bortsållrad pga ålder.

• Svar på tråden Inget personnummer i ansökan?
  • Wkd chick

jag brukar skriva det när ja skriver meritföreteckningen.. du skriver jag mitt för å efternamn å efteråt mitt personnummer.. vet inte hur andra gör men så gör jag iaf :)

• MrsAndersson

Wkd chick skrev 2007-08-05 20:27:39 följande:

jag brukar skriva det när ja skriver meritföreteckningen.. du skriver jag mitt för å efternamn å efteråt mitt personnummer.. vet inte hur andra gör men så gör jag iaf :)
    Japp, jag gör likadant.
    Skriver en liten inledning först om vilket jobb jag söker och vart jag sett annonsen och sedan inleder jag mitt personliga brev med jag heter NN, personnumret, och jag bor...
  • FruSvensson

Ahum.... så gör nog jag också. Det känns ju konstigt att INTE skriva sitt personnummer i denna vår tidsålder.

• Mooonlight

Jag skriver inte ut personnumret, däremot skriver jag hur gammal jag är. Personnumret tycker jag att de inte har med att göra; först vill jag se vad det är för ena och se om jag överhuvudtaget vill jobba för dem. Sen, om jag är intresserad (och de också) kan de gott få det.

• LinnaLi

Det var först när jag SLUTADE skriva personnummer som jag fick napp på jobb. Jag tror inte att det är så bra att skylta med ålder från början.

• vikkis

För det mesta står ju personnummret på betygen. I alla fall på mina. Men jag skriver det i alla fall på meritlistan/CV.

Svar på tråden Inget personnummer i ansökan?