• Fidelis ad urnam

Har du borrat i en elledning och hur lagades det?

Vi skulle sätta fast de sista bänkskåpen när oturen var framme, vi lyckades borra i en elledning och all el i hela lägenheten försvann!
    Efter vi hade slagit om snabbsäkringarna fick vi tillbaks elen i alla rum utom ena sidan av köket, den sidan där elledningen sitter.

Nu fungerar spisen, som är på andra sidan köket, si så där. Hällen blir inte varm men varmluftsugnen blir varm.
    Vi använder inte uttagen på den sidan av köket där vi borrade genom ledningen.

I morgon ska vi ringa en elektriker men jag är nyfiken på hur en skada av denna sort lagas.
    Vi har helt nydragen el.

Någon mer som har lyckats borra i en elledning?

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Svar på tråden Har du borrat i en elledning och hur lagades det?
  • LuMa

Är det rör i väggen? Troligtvis är det väl det om det är nydraget..
    I så fall kan man slippa undan med att dra en ny kabel i röret istället för att slita upp väggen..

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Fidelis ad urnam

det är rör ja, åh jag hoppas det går smidigt. Nytapetserat som det är .

• LuMa
    Fidelis ad urnam skrev 2007-08-05 20:50:04 följande:
    det är rör ja, åh jag hoppas det går smidigt. Nytapetserat som det är .
    Håller tummarna!
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Fidelis ad urnam

Ingen som faktiskt har borrat sönder en elledning?

• bambigirl

Maken gjorde det i vår hyreslgh. De skickade en elektriker som bara drog ny kabel tror jag, inga tak eller väggar var iaf borta när vi kom hem

• Fidelis ad urnam
    bambigirl skrev 2007-08-05 21:18:06 följande:
    Maken gjorde det i vår hyreslgh. De skickade en elektriker som bara drog ny kabel tror jag, inga tak eller väggar var iaf borta när vi kom hem
    Vet du om det tog lång tid?
    Ja ja, men jag hoppas det blir så lätt att fixa då
  • bambigirl

Ingen aning, men det gjordes ju på max en dag iaf... Tror att det går ganska fort.

• Fidelis ad urnam

Nu ska det komma hit en elektriker.
    Han jag pratade med sa att de oavsett måste skarva i väggen *suckar* men ok, detta är iaf under tapetnivån så jag hoppas på så lite skada som möjligt.
    Det kommer kosta mellan 1500-2000:- men jag skiter i vilket bara vi får normalfungerande el tillbaks.  

• abnocto

Ofta skarvar men vid en kontakt, har aldrig hört att de skarvar så de måste ta upp en vägg. Man borde bara dra en ny ledning i befintliga rör och dra ut den gamla så det itne blir överslag i den gamla.

• Fidelis ad urnam
    abnocto skrev 2007-08-06 10:44:33 följande:
    Ofta skarvar men vid en kontakt, har aldrig hört att de skarvar så de måste ta upp en vägg. Man borde bara dra en ny ledning i befintliga rör och dra ut den gamla så det itne blir överslag i den gamla.
    Jo jag tycker det.
    Men han sa, trotts att jag berättade att vi har ny el från 2005, att de måste skarva i väggen.
    Så nu måste jag ensam, då killen jobbar, försöka kånka ut mina nyinsatta bänkskåp
  • Fidelis ad urnam

Har nu pratat med elektrikerna igen och fick då veta att de BÖRJAR med att dra upp trådarna ut röret för att byta ut dem men om det visar sig vara än större skador måste de skarva i väggen.

• Smulan80

Mitt ex råkade kapa en elkabel i vårt hus. men jag ringde en kompis som är elektriker. så han kom ut och fixade det direkt. tror att han bara skarvade eller nåt. verkade enkelt iaf

• Fidelis ad urnam
    Smulan80 skrev 2007-08-06 12:10:11 följande:
    Mitt ex råkade kapa en elkabel i vårt hus. men jag ringde en kompis som är elektriker. så han kom ut och fixade det direkt. tror att han bara skarvade eller nåt. verkade enkelt iaf
    jag har två kompisar som är elektriker, men då de inte är auktoriserade elektriker anlitar vi en elektriker från någon firma. Man slipper försäkringsproblem på det sättet.
Svar på tråden Har du borrat i en elledning och hur lagades det?