• Jessica82

klädregel på begravning

ska iväg och shoppa kläder imorgon till min killes pappas begravning,

vad ska jag igentligen leta efter och vad är BIG NO NO

• Svar på tråden klädregel på begravning
  • Cavatine

Naket, alltså kläder som visar för mycket hud.

Sedan beror det mycket på vad den avliden var för typ, till vissa begravningar kan man ha färgglatt och på andra skulle det absolut inte vara ok.

• Cavatine

Naket är alltså BIG NO NO, glömde förtydliga.

SÖk efter neutrala kläder i svart/ mörkblått.

• Jessica82

ok. det är inte alldeles för lätt att hitta nått just nu känner jag när alla höstkläder börjat droppa in! suck!

• Cavatine

Nej, det är lurigt det där med speciella tillfällen, man vill ju känna sig fin utan att vara alltför uppklädd, eller hur man nu ska säga... På HM har de en del klänningar, en del i svart. Det går kanske att ha en klänning i mörklila och ha svart kofta ovanpå det? Eller känner du att det inte skulle fungera?

Svart kjol, svart kofta och en topp..?
    Svart klänning och en sjal?

Har inga konkreta affärstips, tyvärr.

• Jessica82

kan man ha en knälång svart kjol? eller blir den för kort?

isåfall har jag kanske hittat en som jag hade velat ha

• Jessica82

kan man ha en knälång svart kjol? eller blir den för kort?

isåfall har jag kanske hittat en som jag hade velat ha

• Jessica82

hur lång måste en kjol vara? till knäna eller längre?

jag har hittat en knälång kjol som jag hade kunnat tänka mig men just då kändes det som man kanske ska ha nått längre

• timberhochmandie

Knälång går bra om den inte typ är tight som ett korvskinn och har slits upp till höftbenskammen.

• LismarieJonas

jag ha lärt mig att endast dom närmaste har svarta kläder med vitt under t ex vit blus el vit skjorta m slips och resten helt svartklädda. Är lite gammeldags men rätt ska va rätt ! =)

• Gabriella S

LismarieJonas: i så fall har det ändrats de senaste åren. Sist jag hade anledning att gå på begravning, så var det så här: de närmast anhöriga hade helsvart. Övriga hade en kombination av svart och andra mörka eller dova färger.

Färglatt är inte och har aldrig varit okej. Om det står "ljus klädsel" på inbjudningskortet, så betyder det inte färglatt utan typ vitt, benvitt, ljust beige, ljusgrått, blekblått...

• Belana

LismarieJonas; det stämemr inte för kvinnorna.
    Närmast anhöriga kvinnor är klädda i helsvart. Närmast anhöriga män har svart kostym, vit skjorta och vit slips.
    Övriga kvinnliga gäster har svart med vitt till (eller mörkgrått eller mörkblått). Övriga män har mörk kostym (finns inte svart, så mörkgrå eller mörkblå), ljusskjorta och svart slips.

I övrigt håller jag med GabrielleS.

• Belana

Glömde säga: när det är din killes pappa räknas du som nära anhörig. Jag hade satsat på svart eller mörkgrått. Och du kan ha en vit topp under om du vill.
    Kjol, klänning eller byxor spelar ingen roll. Kofta eller kavaj - känn efter hur den familjen är.
    Om du väljer knäkort kjol eller klänning så hade jag själv tagit mörka strumpbyxor, med undantag om de tär 25 grader ute.
    Svarta skor behöver du också.

• Jessica82

vad mycket svar det har kommit! jag har hittat en tunika/ skjorta som är ganska öppen framtill, tänkte ha vit linne under den och så har jag svarta byxor och svarta skor! tror att det blir bra!

belana: alla säger till mig att det räknas som nära anhörig; själv känner jag att jag knappt kände karln

ja ja svartkläd kommer jag vara ändå

• maaary

Jag hade blåjeans på en begravning. Och svart tröja. Det beror ju helt på vems begravning man är på. Vad denne hade accepterat liksom. Ingen som reagerade på det iaf. Viktigast är ju att man är där. Och rött kanske man inte behöver bära...

• malin ulrika

Svart, vitt , mörkblått är väl bra, färg-grannt ska det inte vara, och inte nått "sexigt", typ ur-ringat eller kort kjol. "Sobert" är väl ett bra riktmärke.

Svar på tråden klädregel på begravning