• En glad tjej

Resa till Gran Canaria i vecka 30-31?

Har en liten fråga då jag är lite fundersam över en sak! Det är så att jag och sambon diskuterade att kanske åka till Gran Canaria när jag är i vecka 30-31 för att överraska hans föräldrar som är där då!

Är lite skeptisk då jag i förra graviditeten drabbades av lätt havandeskapsförgiftning, detta kom inte förrän i vecka 35 men ändå, tänk om jag får det igen och kanske tidigare?!

Har ni några kloka råd att ge mig, vet varken ut eller in!

• Svar på tråden Resa till Gran Canaria i vecka 30-31?
  • mue

Det beror val framst pa om du kan fa en reseforsaking. Min galler bara tom v26 men det finns ju olika. Utan forsakring ar det nog farligt att aka.

• En glad tjej

Men om man köper deras reseförsäkring, dvs det bolaget man flyger med, tror du att det går bra då? Hmm.... får nog kolla upp det där lite noggrannare!!

• AnniPanni

Jag avråder av den eenkla anledningn att de flesta reseförsäkringar slutar gälla i v28. Men kolla upp vad ert försäkringsbolag säger o de kanske har en tilläggsförsäkring ni kan teckna?
    Reser man utan reseförsäkring så kan det bli en mardröm om du måste uppsöka sjukhus utomlands och då mernar jag kostnaden för kalaset. Ni får då själva betala alla kostnader för sjukvård, hemtransport av eventuell prematur bebis. Det är ett par hundratusen.

• fanny20

Jag har en kompis som var till turkiet i slutet på graviditeten, precis på gränsen till att man får flyga, hon var tvungen att ha läkarintyg med att det var ok för henne att flyga i den veckan (kommer ej i håg vilken v hon var i) Men de höll inte på att få flyga hem för personalen efter mycke tjat och hjälp från reseledarna så fick de flyga hem.
    Så kolla upp ordentligt vad varje flygbolag har för föreskrifter om gravida.

• ärtan72

Tillhör inte Gran Canaria till Spanien och då EU? En kompis berättade att sjukvård är gratis i Spanien och som EU medborgare har du samma villkor som spanjorerna när du är där. Däremot måste man ha europeiska sjukförsäkringskortet med sig som försäkringskassan utfärdar. Som sagt, detta är andrahandsinformation så det är bäst att du kollar upp det.

• En glad tjej

ärtan 72, nä Gran Canaria tillhör inte EU, de tillhör Spanien men har inte anslutit sig till EU så jag tror inte sjukvården är gratis där!

• Niq

Kanarieöarna tillhör EU. Man kan dock inte säga att det europeiska sjukvårdskortet ersätter en reseförsäkring. Ifall du blir tvungen att åka hem, t.ex. med ambulansflyg, får du stå för kalaset själv. Inga "extra" vårdkostnader eller resekostnader ersätts. Kolla alltid upp vad som gäller mycket noga innan du åker!

• En glad tjej

Men hur kommer det sig att man endast får ta med sig 1l starksprit hem från Kanarieholmarna? De har helt andra regler när det gäller införsel mm!

• Finesse

En glad tjej skrev 2007-08-07 16:35:16 följande:

Men hur kommer det sig att man endast får ta med sig 1l starksprit hem från Kanarieholmarna? De har helt andra regler när det gäller införsel mm!
    kan det ha att göra med att det är en "tax-free" zon?
  • En glad tjej

Finesse, jo, det stämmer nog men jagt trodde att alla EU-land hade samma regler när det gäller införsel!

Svar på tråden Resa till Gran Canaria i vecka 30-31?