• Anonym (undrar)

Antidepressiva & Alkohol = dum i huvudet?

Om man upplever, eller man märker att när man dricker alkohol så flippar man ut totalt och blir mycket agressiv och arg. Kan det vara i samband med att man äter antidepressiva?

Jag hittar ingen bra information på nätet. Men jag märker ju själv att jag blir totalt dum i huvudet när jag dricker alkohol, och jag äter antidepressiva.

From nu och tills dess att jag slutar med antidepressiva så väljer jag ett nyktert liv.

Någon som känner igen sej?

• Svar på tråden Antidepressiva & Alkohol = dum i huvudet?
  • Anonym (undrar)

Någon?

• Birgitta2

De flesta blir nog mer eller mindre dumma i huvudet när de dricker alkohol, behöver ju inte bero på medicinering.

• Verkligen

Jag äter antidepp, men jag dricker sällan, men när jag väl gör det så är jag lika dum i huvudet som vanligt.. Inga skillnader på mig.. Men man ska helst inte kombinera de flesta läkemedlen med alkohol.. Eller drick med måtta...

Jag tycker tvärtemot..
  • Anonym (undrar)
    Birgitta2 skrev 2007-08-06 11:27:41 följande:
    De flesta blir nog mer eller mindre dumma i huvudet när de dricker alkohol, behöver ju inte bero på medicinering.
    Det är så sant så Fast jag märker en stor skillnad på mej själv nu mot förr när jag inte åt antidepressiva och drack. Skillnaden är markant.
  • Anonym

Min man äter antidepp och han blir jättekonstig när han dricker. Det har han aldrig blivit innan.
    Fast han blir inte aggresiv. Men trött, glömsk för misseluckor och däckar jättelätt.

• Maia

Det kan absolut bero på blandningen tabl/alkohol.
    Sen kan det variera hur man reagerar på olika tabletter. Vissa funkar bra med alkohol och andra funkar sämre.

Om man som du märker att det går överstyr så är det nog bättre att hoppa över spriten ett tag. ;)
    Dumt att byta tabletter som för övrigt fungerar bra, med allt vad det innebär.

• Anonym (undrar)

Ja alkoholen kommer jag lägga på hyllan sas tills behandlingen är avslutad.

• Anonym

Hej

Min man äter antideoressiva preparat och hans physk, och apoteket säger att man bör ej dricka alkohol när man äter dessa så alkoholen och tabletterna "skär" sig. Han kan dricka sig full på inte ens halva mängden och han flippar totalt. Detta är tabletterna som gör. Jag tror att de sa att tabletterna förstärker alkoholens påverkan, och tar fram depretionen värre.
    Han har hård bevakning på sig när han tar en droppe alkohol... jag vill inte vara nära honom då....

• wellpapp

konstigt att du inte fått den informationen!

det första som min dåvarande psykolog sa till var
    att jag inte ska kombinera antidepressivt med alkohol,
    eftersom vid en viss gräns tar alkoholen ut ämnet
    i medicinen och man riskerar däröfr flippa ur.

så inga mängder alkohol under behandling,
    överhuvudtaget så är det ju itne bra att dricka
    när man är deprimerad..

är man låg blir man ju ofta lägre.

finns tyvärr inga genvägar till att må bättre,
    du måste ta hand om dig själv, använda medicinen
    och hålla dig ifrån festande. gärna med sund mat
    och att röra på dig, det gör det betydligt lättare!

jag hängde över broar och var suiscidal med alkohol
    i kroppen under behandlingen, gör inte om mina misstag!

• Anonym (erfaren)

Har ätit antidepressiva sedan 02 och även druckigt med dom.
    Jag upplever att jag har svårt att minnas just vad jag gjort/sagt osv under den tiden jag druckigt. Spelar ingen roll om jag bara tagit lite.

Numera dricker jag inte så ofta eftersom jag känner att jag blir sämre och får fruktansvärd ångest av det. (har antagligen med depression eller Medecin o göra).

Det jag upplevt är iallafall:

Minnesluckor
    Aggressioner (man blir knäpp o förändrad)
    Ångest

Men vissa gånger märker jag inget.

• Ch Belair

Jag dricker alkoholk och äter antidepressiva, märker ingen skillnad från när jag inte äter medicin.

• Anonym (norrland)

Har ätit antidepp i väldigt många år och även provat olika sorter. Tycker att de har ungefär samma effekt ihop med alkohol dock. För mig märks det ingen skillnad så länge jag bara dricker ett par glas vin till maten eller så, men om jag dricker mer så att jag blir berusad blir man "dum i huvet" precis som du skriver, det är lite som om alla hämningar bara släpper och det går väldigt mycket snabbare än när jag inte åt antideppmedicin.

Det blir lite som att gå från salongsberusad till jättefull på en öl.......man hinner inte med själv!

• Believe In Faith

En läkare sa till mig när jag började med dep att
     ta det försiktigt med alkoholen om jag skulle
    dricka under tiden och en annan sa att det var ok
    att drick,men med måtta

En kompis till mig blir helt galen då han drack alkohol
    med sina dep,så visst kan det påverka din stämning i
    ruset om man säger så!

ღ Amor Vincit Omnia ღ
  • Believe In Faith
    CarpeDiem74 skrev 2007-08-07 19:57:00 följande:
    En läkare sa till mig när jag började med dep att ta det försiktigt med alkoholen om jag skulle dricka under tiden och en annan sa att det var ok att drick,men med måttaEn kompis till mig blir helt galen då han drack alkoholmed sina dep,så visst kan det påverka din stämning i ruset om man säger så!
    Jag märker inte större skillnad,inte för att det händer så ofta men...nope!
    ღ Amor Vincit Omnia ღ
  • slovenly

jag blev helt knäpp när ja drack å åt antidepressiva! flippade ur totalt, helt livsfarligt ju...

♥Rasmus 070209♥
  • Anonym

Jag fick mina piller för 2 veckor se´n, men läkaren sa ingenting alls om alkohol. Fick både antidepp & sömntabletter. Därför gick jag in på nätet för att läsa...la även ett inlägg här på familjeliv.

Vi har delat en flaska vin vid 2 tillfällen, men då har jag inte märkt något alls. Dock tog jag inte mina sömntabletter då, för det var det nå´n här som sa att man INTE borde kombinera.  Ska fråga läkaren vid nästa telefonkontakt.

• Anonym (leila)

Jag blev totalt idiot när jag drack och åt citalopram... räckte med 4 öl så PANG så var jag borta och gjorde saker som jag inte minns, blev aggressiv... så hemskt. Men det beror kanske på vilken sort eller på olika människor hur man reagerar? LÄakren sa i förbifarten att man ska undvika alkohol när man äter dem. Den informationen borde tas på mycket större allvar av läkare, så att man verkligen fattar att det verkligen inte är bra! Jag gjorde inte det förrän jag redan gjort bort mig.

• Pyris

Intressant tråd!
    När jag åt zoloft, frågade jag faktiskt min läkare om det var oki att dricka. Enligt honom var det inga problem.
    Men jag var själv osäker, kändes inte bra att blanda tabletter o sprit, så jag hoppade faktiskt över den dagens tablett jag skulle dricka. Jag märkte nog ingen direkt skillnad faktiskt.

Min mamma var alkolist o hon frågade sin läkare om det var oki att dricka alkohol tillsammans med sina cipramil och han sa att det var oki.

Men om det nu är så, att det inte är en bra kombination, så kan jag ju ha en förklaring tills hennes, en del väldigt konstiga handlingar ibland.

Svar på tråden Antidepressiva & Alkohol = dum i huvudet?