Är lax som varit fyst ok att äta rå?
Är så otroligt sugen på sushi och tänkte göra egen.
Är det okej att använda lax som har varit fryst? Är det ngn som vet?
Är så otroligt sugen på sushi och tänkte göra egen.
Är det okej att använda lax som har varit fryst? Är det ngn som vet?
Nej jag tror inte du får äta nån rå fisk över huvud taget!
Du skrev inte om du var gravid eller inte..
Om du inte är gravid så fungerar det alldeles utmärkt..
När man gör egen sushi ska man ha fryst fisken 2 dygn innan så att alla dåliga bakterier dör.. Sen är det bara att tina upp och gör sushi Riktigt mumsigt..
Ja, det är okej
"För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter"
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12552&epslanguage=SV
Ja jag är gravid, det är därför jag undrar. Jag har annars gjort sushi på lax som varit frusen förut men jag tänkte hur det var nu då jag är gravid.
Elina86: Det funkar alltås inte då jag är gravid?
spelar ingen roll om varan har varit fryst...listeriabakterien överlever iallafall.
Sushi är egentligen ok att äta om fisken hanterats hygieniskt.
Johanna förklarar här t.ex. www.familjeliv.se/krypin/lata_kocken_johanna/presentation.php
Jag pekar uppåt mot inlägg 3...
Fisken ska inte alls vara fryst och sedan tinad. Färsk lax är ok att äta. Sålänge den INTE varit fryst.
Du ska inte äta rå fisk om du är gravid.
Ska man äta sushi ska fisken ha varit fryst först!!! Men är inte säker på om det är ok att äta när man är gravid. Den är ju trots allt rå... Jag skulle nog ha skippat det...
Jag fick veta när jag var gravid sist att fryser man färsk fisk som INTE varit vakumförpackat i 1-2 dygn så är det helt ok att grava den och äta den.