• Missred

Är lax som varit fyst ok att äta rå?

Är så otroligt sugen på sushi och tänkte göra egen.

Är det okej att använda lax som har varit fryst? Är det ngn som vet?

• Svar på tråden Är lax som varit fyst ok att äta rå?
  • Sandra000

Nej jag tror inte du får äta nån rå fisk över huvud taget!

• Elina86

Du skrev inte om du var gravid eller inte..
    Om du inte är gravid så fungerar det alldeles utmärkt..

När man gör egen sushi ska man ha fryst fisken 2 dygn innan så att alla dåliga bakterier dör.. Sen är det bara att tina upp och gör sushi Riktigt mumsigt..

• Lola Jämtland
    Elina86 skrev 2007-08-06 12:56:34 följande:
    Du skrev inte om du var gravid eller inte..
    Psst

Tråden ligger under Väntar Barn.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Missred

Ja jag är gravid, det är därför jag undrar. Jag har annars gjort sushi på lax som varit frusen förut men jag tänkte hur det var nu då jag är gravid.

• Missred

Elina86: Det funkar alltås inte då jag är gravid?

• Lola Jämtland
    Missred skrev 2007-08-06 13:36:04 följande:
    Läs vad listo skrev.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Alle
    Missred skrev 2007-08-06 13:36:04 följande:
    Enligt SLV är sushi okej.
    Jag äter sushi regelbundet, senast så sent som idag. Väljer då att äta på välkända ställen med stor omsättning.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • DIVGRL

spelar ingen roll om varan har varit fryst...listeriabakterien överlever iallafall.

• Lanlar
    FrökenBokmal skrev 2007-08-06 21:10:31 följande:
    Sushi är egentligen ok att äta om fisken hanterats hygieniskt.Johanna förklarar här t.ex. www.familjeliv.se/krypin/lata_kocken_johanna/...
    Hmm..har skummat igenom texten hittar inget om sushi? Är jag blind eller är jag bara för trött för att hitta förklaringen??
  • listo

Jag pekar uppåt mot inlägg 3...

Nå men jo.... så är det
  • Lanlar
    listoplisto skrev 2007-08-07 08:07:40 följande:
    Jag pekar uppåt mot inlägg 3...
    OK:):)
  • maij

Fisken ska inte alls vara fryst och sedan tinad. Färsk lax är ok att äta. Sålänge den INTE varit fryst.

• FrökenBokmal
    maij skrev 2007-08-07 19:05:43 följande:
    Fisken ska inte alls vara fryst och sedan tinad. Färsk lax är ok att äta. Sålänge den INTE varit fryst.
    Varför är det inte ok om den varit fryst? Lax skall helst frysas innan den äts upp rå. Det gäller även i vanliga fall (för icke-gravida människor) pga parasiter (det står i kokböcker i gravlaxrecept bl.a.). Det som är viktigt är att temperaturen när den väl tinats upp inte får höjas för mycket för länge för att inte stimulera bakterierna.
  • Alle
    maij skrev 2007-08-07 19:05:43 följande:
    Har den varit fryst är den inte längre färsk
  • Nathalie V

Du ska inte äta rå fisk om du är gravid.

• Dixy

Ska man äta sushi ska fisken ha varit fryst först!!! Men är inte säker på om det är ok att äta när man är gravid. Den är ju trots allt rå... Jag skulle nog ha skippat det...

• Alle
    Nav skrev 2007-08-08 11:15:22 följande:
    Du ska inte äta rå fisk om du är gravid.
    Dixy skrev 2007-08-08 11:15:53 följande:
    Ska man äta sushi ska fisken ha varit fryst först!!! Men är inte säker på om det är ok att äta när man är gravid. Den är ju trots allt rå... Jag skulle nog ha skippat det...
    Enligt SLV är sushi okej.

..Rå, obehandlad fisk och skaldjur kan, som andra råa livsmedel, innehålla skadliga bakterier, virus eller parasiter. Risken för skadligt höga halter av Listeria är dock liten om produkterna är helt färska och har behandlats hygieniskt tillfredsställande. Detta innebär att nytillverkad sushi baserad på råvaror av god kvaliet utgör låg risk ur listeriasynpunkt. Eventuella övriga skadliga mikroorganismer drabbar i första hand modern, inte fostret. Välj fisk som vi inte avråder från i "fisklistan" ovan.
  • Villebusen

Jag fick veta när jag var gravid sist att fryser man färsk fisk som INTE varit vakumförpackat i 1-2 dygn så är det helt ok att grava den och äta den.

Svar på tråden Är lax som varit fyst ok att äta rå?