• Puffen

30-års fest?

Sambon fyller 30 i oktober.
    Det ska bli fest!!
    15-20 vuxna kommer (inga barn är bjudna)

Hur gör man?
    Vad är bra mat att bjuda på? Enkelt att göra och enkelt att servera.
    Behöver man ha en "plan" för festen eller räcker det med att bjuda folk på mat, vin och öl?
    Ska man ha efterrätt?
    Tårta?

Alla tips och idéer är varmt välkomna!!

• Svar på tråden 30-års fest?
  • Jofimiel

Jag tror jag kommer hyra en lokal när jag fyller 30 och så gör jag nog sallader,pajer, rostbiff, kycklingklubbor o sån plockmat...

sen bjussar jag på alkohol, de kostar ju en del så varken tårta eller kaffe kommer finnas me på min meny

~♥~ Mamma till Filizia,Milton och Elliot ~♥~
  • Mirakel händer

Vi hade min mans 30 årsfest i lördag.

Vi bjöd på potatissallad, kassler, sallad, bröd med tillbehör, och dryck till maten som var antingen öl, rött/vit vin, läsk, lättöl och saft.
    Så hade vi kaffe på maten med en två soters kakor. 
    Senare på kvällen så bjöd vi på snacks och grönsaker som dipades om man ville. Vi hade vin, öl och annan sprit som kostade en 10 under kvällen.

• Puffen

Jasså, tog ni betalt?
    Kan man göra det??

Vi tar en sväng till Tyskland

Plock mat låter bra. Allt på papperstallrikar så jag slipper diska.
    Kan man me att ha plast glas också??

Kaffe och tårta... Måste man ha det?
    Kanske är bra... Så det inte blir alkohol hela kvällen?

Vi tänkte vara hemma. Kostar ju lite med lokal.

• Mirakel händer

Visst kan ta betalt.... det var inga probelm. vi skrev på inbjudan att det kostade 10 kr i baren på kvällen alternativet var att ha med sig eget dricka. Men eftersom vi bor på landet så tyckte folk att detvar skönt att slippa ha med sig drickat på bussen.

Det kostade en hel del denna fest. fast vi hade fixat drickat från Tyslkland. Vi var 30 vuxna och 12 barn.

Vi åt på pappatallrikar och hade plastmuggar och bestik. Man behöver inte ha kaffe och tårta om man inte vill.

Vi hade eget partytält i trädgården. Allt vart lyckat.

• Puffen

Kan man ha party tält i oktober tro???
    Kanske fullt av spindlar, mördarsniglar och regn?

• Mirakel händer
    Puffen skrev 2007-08-06 19:44:36 följande:
    Kan man ha party tält i oktober tro???Kanske fullt av spindlar, mördarsniglar och regn?
    Är det fint väder så går det väl....
  • Jessica24

Var på 30-årsfest i helgen och dom bjöd på allt från buffé, sprit, vin, öl, läsk, kaffe, avec, tårta, kakor, godis, choklad, chips osv.

Buffén bestod av:
    Rostbiff
    Schwarzwaldskinka
    Rökt renstek med pepparrot
    Örtmarinerat kalkonbröst
    Kallrökt lax
    Potatissallad/potatisgratäng
    Remouladsås
    Rostadlök
    Romsås
    Grönsallad
    Fruktfat med bland annat jordgubbar, melon, passionsfrukt, vindruvor mm
    Brytbröd
    Smör

Jättegott! Skrattande

Jag tycker oftast inte att man behöver planera in en massa "aktiviteter" osv under kvällens gång. I de flesta fall brukar festen ta fart efter middagen, men lite musik, dans, mingel osv.

Klart ni kan köra på papperstallrikar och platsglas.

Kaffe och någon slags tårta tycker jag nästan är ett måste på en fest. Och det brukar vara uppskattat.

Lycka till!

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • vinylblomma

När jag fylde 30 så hyrde jag lokal. (ca 40 gäster)
    Serverade paj och kallskuret, det var enkelt och lätt.
    Hade även lite olika pajer till efterätt.

Hade inhandlat en mängd alkohol i tyskland och hade en bar, fick hjälp av famijen att sköta den. Så förutom öl, vin och cider så kunde man även välja drinkar från drinklista.
    Hade även alkoholfritt då det inte bara var vuxna där.

När gästerna kom fick de en välkomst drink och sedan fick de gå en tipspromenad med frågor om mig.
    Jag hade även lekar undertiden det var mat och fika.
    Lokalen hade en scen så gästerna fick snällt turas om att komma upp och göra bort sig. Var det någon som kände sig för obekväm så fick jag ta den platsen.

Hade allsångshäften och musik också.

Mina föräldrar hade gjort en liten bok och lagt i ett lugnare hörn i lokalen där gästerna fick skriva en liten hälsning till mig. Jätte trevligt!

Var en lyckad fest, mycket skratt och vi började nog vid fyra på eftermiddagen och de sista gick vid fyra på natten.

• vinylblomma

Jag köpte alkohol för ca 3000 kr i Tyskland och det blev en heldel över. Nu hade jag sparat ihop till festen en tag eftersom jag ville bjuda på det hela.
    Lokalen kostade bara 400 kr.
    Fick hjälp med en heldel av maten, mormor bjöd t ex på pajerna till kaffet.

• Puffen

Vad är rimligt att räkna på?
    Vi kommer bli 15-20 vuxna.
    Plock mat, kaffe, tårta och dryck (läsk, öl och vin).

Lagar all mat själv och gör även tårtan själv.

Svar på tråden 30-års fest?