Säger ni till era barn att inte skreva i kjol?
Min 6-åring har inte allstänkt på att omhon sätter sig på ett visst vis när hon har kjol på sig, så åker kjolen upp och hon visar trosorna. Hon skulle mycket väl kunna hänga i knäveck så att kjolen åker upp utan att fundera nämnvärt över det. Hon har heller inga betänkligheter kring att ev. bada naken på offentliga stränder ännu, även om jag föredrar att sätta baddräkt på henne (för att inte få sand i kissen, för det är inte skönt) Har inte heller pratat med henne om det.
Men en kompis till mig med jämngamla barn har tagit ett snack med sin dotter kring detta. Hon menar att hennes dotter inte ska behöva vara den sista att fatta, och att hon inte ska behöva en hamna i en situation där plötsligt alla fnissar åt henne för att hon visat trosorna.
Dessutom vet jag att många har en pedofil-aspekt på varför barn inte ska visa trosorna...tror jag iallafall.. Själv så kan jag sträcka mig så långt att jag kanske inte vill ha henne naken på offentlig strand längre av den anledningen. Men att bada naken i vår trädgård är OK, och likaså att sitta så att trosorna syns av den anledningen.
Men hur har ni gjort? Har ni tagit något snack om detta? I vilken ålder? Eller har ni väntat tills de själva fattat. Jag pratar då främst om detta att trosorna syns när kjolen åker upp.