• Mammann

Säger ni till era barn att inte skreva i kjol?

Min 6-åring har inte allstänkt på att omhon sätter sig på ett visst vis när hon har kjol på sig, så åker kjolen upp och hon visar trosorna. Hon skulle mycket väl kunna hänga i knäveck så att kjolen åker upp utan att fundera nämnvärt över det. Hon har heller inga betänkligheter kring att ev. bada naken på offentliga stränder ännu, även om jag föredrar att sätta baddräkt på henne (för att inte få sand i kissen, för det är inte skönt) Har inte heller pratat med henne om det.

Men en kompis till mig med jämngamla barn har tagit ett snack med sin dotter kring detta. Hon menar att hennes dotter inte ska behöva vara den sista att fatta, och att hon inte ska behöva en hamna i en situation där plötsligt alla fnissar åt henne för att hon visat trosorna.

Dessutom vet jag att många har en pedofil-aspekt på varför barn inte ska visa trosorna...tror jag iallafall.. Själv så kan jag sträcka mig så långt att jag kanske inte vill ha henne naken på offentlig strand längre av den anledningen. Men att bada naken i vår trädgård är OK, och likaså att sitta så att trosorna syns av den anledningen.

Men hur har ni gjort? Har ni tagit något snack om detta? I vilken ålder? Eller har ni väntat tills de själva fattat. Jag pratar då främst om detta att trosorna syns när kjolen åker upp.

• Svar på tråden Säger ni till era barn att inte skreva i kjol?
  • Mälaröbo

Mina barn kommer att få "fatta" i sin egen takt. De skaffar sig vuxna värderingar fort nog ändå!

Alla barn kommer i en ålder när man inte gillar att visa sig naken, förs för främlingar och senare även för familjen och dat händer ALLA oavsett vad föräldrar har sagt eller inte.

Om mina barn inte skulle komma i denna fasen så....ja, då blir de väl kanske naturister!

• rasajj

Jag undervisar mina barn i vett och etikett. Att man inte visar underklader offentligt hor dit.

Att kroppen ar vacker, men den blir inte vackrare av att man visar upp den for alla och hela tiden.

Att vissa delar av kroppen ar privata och ska hallas privata. Det ar delar som ingen annan far rora vid. Tex. Dar ingar snippa/snopp och rumpa, insida av lar och brostkorg. Dessa delar tacker man over med klader just for att de ar privata!

Mina barn har aven lart sig en ramsa som gar sahar:

My body's nobodys body but mine! 

Mina barn vet att de kan och bor komma till mig om nagon har bett att fa se eller rora vid dessa privata kroppsdelar!

Aven om de har haft trosor/kalsonger pa sig nar det skulle visas..

Mina barn ska inte sta okunniga om deras kroppar.

• Mälaröbo

Låter som om du bor/kommer från i en del av världen där man ser lite annorlunda på detta än vad man gör i sverige, tex USA????

Mina barn kan vett och etikett och omger sig med människor som VET att bara för att man SER ett par trosor så är det inte ok att röra!

Jag pratar inte heller om tonåringar utan SMÅ barn som inte borde bli varse detta så länga de är små!

Blir faktiskt irriterad på folk som tycker att små barn ska tänka sexuellt!

• rasajj
    Mälaröbo skrev 2007-08-06 15:49:05 följande:
    Låter som om du bor/kommer från i en del av världen där man ser lite annorlunda på detta än vad man gör i sverige, tex USA????Mina barn kan vett och etikett och omger sig med människor som VET att bara för att man SER ett par trosor så är det inte ok att röra!Jag pratar inte heller om tonåringar utan SMÅ barn som inte borde bli varse detta så länga de är små!Blir faktiskt irriterad på folk som tycker att små barn ska tänka sexuellt!
    Ja, vi bor i USA. Och na, mina barn tanker inte sexuellt, de tanker att vissa delar av sin egna kropp ar privat, bara for dem sjalva. Inget man visar upp for omvarlden.

Att man inte far rora bara for att man ser trosor ar ju naturligtvis klart, for den som ar normal.. Men det vet man ju inte vem som ar och vem som inte ar..

Min aldsta ar 10 och mina yngsta ar fem. Sa jag pratar inte tonaringar jag heller. Men jag vill ge mina barn de verktyg de kan hantera for att skydda sig sjalva. Att undanhalla detta vore att skada dem, tycker jag.

Jag tycker att det tillhor vett och etikett att inte visa underklader officiellt, varken som barn eller som vuxen. Vissa saker ar privata och det kan aven barn forsta!
  • elink
    Mälaröbo skrev 2007-08-06 15:49:05 följande:
    Låter som om du bor/kommer från i en del av världen där man ser lite annorlunda på detta än vad man gör i sverige, tex USA????Mina barn kan vett och etikett och omger sig med människor som VET att bara för att man SER ett par trosor så är det inte ok att röra!Jag pratar inte heller om tonåringar utan SMÅ barn som inte borde bli varse detta så länga de är små!Blir faktiskt irriterad på folk som tycker att små barn ska tänka sexuellt!
    jag håller med! sexualisera inte barnet innan det själv är medvetet. har du en tolvåring som kommit in i nån sorta prepubertet och inte har förstått detta är det en annan sak. men är man fem sex år kan man väl få vara naturlig.

är du orolig för pedofiler som ev kan se hennes trosor se då till att hon har rejäla sånna med lite ben eller ett par tunna tights under kjolen. det finns ju mycket sånt i butikern nu.
  • Prisssan

Min sexåring är likadann. Om vi är på ett ställe med mkt folk, så kan jag föra hennes ena ben närmre det andra Men annars säger jag inte till henne.

Tänk så oskyldiga de är, det är man bara en gång i livet, jag tycker det är underbart

Lycka är ett val..
  • limmelime

jag har faktiskt i vissa situationer börjat påpeka för min dotter (hon fyller 6 snart) att hon ska "räta till klänningen/kjolen", t.ex. om jag ska fotografera barnen och hon sitter på ett sätt så att trosorna syns.
    men däremot stör det mig knappt alls att hon fortfarande utan bekymmer lika gärna badar naken på stranden som med baddräkt på.

och med tanke på det så kan det ju knappast vara den "sexuella" biten i det som stör mig, utan snarare bara helt enkelt att jag kanske inte tycker det är så "fint" att visa trosorna i vissa lägen.

• Miss Lau

Min dotter är 5 år och bryr sig inte ett dugg om ifall trosorna syns om hon tex hänger knäveck. Och det är inget jag ens tänker kommentera, tids nog upptäcker hon själv om hon vill visa trosorna eller inte.

Svar på tråden Säger ni till era barn att inte skreva i kjol?